Motorsåg och handhållet

HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

53 inlägg 16036 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561071
Rasken skrev:Jag valde mellan dessa sågar i höstas. Har alltid kört husqvarna, så det var ett steg längre att välja stihl. Men efter man känt på sågarna. Så kändes stihlen mer välbalancerad och att den har M-tronic så föll valet på stihlen.

Är supernöjd med sågen. Tycker att den fungerar till all huggning och gillar vikten på den. Dock kommer jag inte överens med sågkedjan 3\8 picco. Får inte till slipningen, och tycker att kedjan är för klen. Går offta sönder om kedjan hoppar av eller men sågar i sten. Nu har jag bestämt att byta ut kedjan mot 325 delning. Så jagv har satt återförsäljaren i jobb att fixa det åt mig.

Rasken


,

Sa han att han skulle lösa det åt dig?
Vill man ha runt 13 o 1,3 spår så finns det inget med rätt fäste till 241an.
Jag har själv gjort om ett par svärd till min.
Trivs väldigt bra med 241an.

Magnus M

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561073 545 och 2252 är ett nummer större än 241 och skulle snarast jämföras med 251.

Många lovordar ms200 och 201 men jag har aldrig riktigt förlikat mig med min. Tror inte att jag sågat i ett träd med den på 4 år, den får bara följa med när det ska snickras. Skulle jag köpt en ny gallringssåg så hade ms 241 med .325 kedja och 11'' svärd varit favoriten.

Synd bara att stihl inte uppgraderat den som de gjort med 261 och 362, det skulle gå att kapa något hekto på den.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

dhaglund  
#561074
Magnus M skrev:Sa han att han skulle lösa det åt dig?
Vill man ha runt 13 o 1,3 spår så finns det inget med rätt fäste till 241an.
Jag har själv gjort om ett par svärd till min.
Trivs väldigt bra med 241an.

Magnus M


Hmm. Det låter inte så svårt. Jag kör själv med ett Oregon svärd på 13 tum och 1,3 mm spår på min gamla Stihl 024 (tidig föregångare till 241). Jag har inte testat men är ganska säker på att det svärdet fungerar på en Stihl 241. Men man måste naturligtvis byta drev också.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Machman  
#561075 Jag köpte en begagnad Stihl MS 241 förra vintern som jag har varit väldigt nöjd med. Har tidigare kört Husqvarna. Det jag har reagerat mest på är hur lättstartad Stihl:en är. Två max tre drag från kall utan att behöva pumpa på någon bränsleblåsa.

Picco-kedjan kändes ovan först men man vänjer sig. Där kan jag rekommendera Stihl:s 2-in-1 fil, riktigt snabb att fila med och helt OK resultat!

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561081
Rasken skrev:Dock kommer jag inte överens med sågkedjan 3\8 picco. Får inte till slipningen, och tycker att kedjan är för klen. Går offta sönder om kedjan hoppar av eller men sågar i sten. Nu har jag bestämt att byta ut kedjan mot 325 delning. Så jagv har satt återförsäljaren i jobb att fixa det åt mig.

Rasken



Jag vill då slå ett slag för 91VXL. Bra kedja med mycket tand.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561082
dhaglund skrev:
Magnus M skrev:Sa han att han skulle lösa det åt dig?
Vill man ha runt 13 o 1,3 spår så finns det inget med rätt fäste till 241an.
Jag har själv gjort om ett par svärd till min.
Trivs väldigt bra med 241an.

Magnus M


Hmm. Det låter inte så svårt. Jag kör själv med ett Oregon svärd på 13 tum och 1,3 mm spår på min gamla Stihl 024 (tidig föregångare till 241). Jag har inte testat men är ganska säker på att det svärdet fungerar på en Stihl 241. Men man måste naturligtvis byta drev också.


Jag har letat överallt men inte hittat nåt.
Hur gammalt är det svärdet?
Har du möjligen ett nr på det?

Magmus M

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561085 .325 til MS241 blir 1,5 mm .1,3 finnes inte om man inte vil modifiere sverd.
024 har det stor festet samme som 026 og større passer ikke 241.
Dette kittet gir .325 på 241, blir meget bra,

1554763952_1487977225_20170224_223433.jpg

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Gustac  
#561091 Ser ut som att 241an är favorit, så de får väl bli den 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561093 Känn och kläm se vilken som känns bäst, tänk dig att du ska fälla,kvista,kapa.

Du och sågen måste vara ett.

Lycka till. :-bd

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561555 Köpte en ny 241 med 14" svärd i höstas, med värme, är väldigt nöjd. Ser ingen som helst anledning till att ha ett annat svärd och kedja än det som levereras. 543 är en japansk såg utklädd till Hva.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561558 Får väl balansera det hela lite med min erfarenhet av 543XPG. Använt, och använder, den i grangallring. Fungerat alldeles utmärkt, mycket lättstartad och väldigt bra med handtagsvärme. Balanserar bra vid kvistning och positivt att kunna justera in förgasaren efter egen smak. Så nu har jag fått den riktigt rapp och bra.
(Att den har japansk bakgrund tycks inte vara en nackdel)

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561563 Att den just har asiatiskt ursprung gör att jag inte skulle välja modellen.

Sedan kan sågen fungera bra och verka trevlig, men nä, skit är skit i alla dess former.

Att sedan HVA köper ett företag och börjar kalla deras maskiner för sina det är bara beklagligt. Även om modell serien är ny.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

valtra900  
#561573 Jag har haft en 543 xpg sedan september 2017 å har inget att klaga på den sågen hittills.Var sågen är tillverkad är väl ingen skildnad bara kvaliten är bra.Har från tidigare jonsered 2045 å 2152 å man kan nog säga att kvaliteten på de sågarna är sämre änn på 543 an enligt min erfarenhet.Jonsered sågarna är väl tillverkade i sverige?Farsan har också en 543 som han sågat många kubik med utan större problem.Farsan hade också en 543 som han test körde med i över 800 tankar.Den sågen hade under den tiden endast byte av knapp tll handtagsvärmen blivit gjort på.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561575 Nja att 543: an skulle vara bättre än jon 2152 det tror jag inte alls på, jag har skruvat och kört båda modellerna och jag kan säga att en jon 2152 den stannar hos mig alla dagar i veckan, men skulle aldrig köpa en 543:a. Sedan är det som med allt annat vissa går vissa går inte, men att köpa asiat sågar och därigenom stöda HVAs tänk det tror jag inte ett skit på.

Har för mig att det var flera länder Jonseredarna tillverkades i, nu har man tagit beslutet att bara säja konsument sågar, och vissa tror då direkt att åh Kina,,,
Men. Nä, de flesta Jonsereds sågar under 50cc är tillverkade i Mexiko.

Och vissa i USA.

Det är endast 2234-2238 som är Kina skit.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

valtra900  
#561583 Jag har inte sagt att 543 är bättre bara att kvaliteten verkar bättre på den.Vinterrojarn är du emot att grejerna är tillverkade utanför sverige eller har du erfarenhet att sågar är av sämre kvalitet från exempel japan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).