Socialt (mer om oss)

Att studera till skogsmästare!

18 inlägg 9268 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att studera till skogsmästare!

SHR  
#478939 Att börja studera, när det än infaller i livet, kan kännas som en stor utmaning.
Det känns ibland som att man har tusen frågor;
- är det nått för mig?
- vad gör man som skogsmästare?
- klarar jag av det?
- måste man inte vara yngre än vad jag är?


Svaren på dessa frågor och mycket mer kan man hitta i vår blogg (och andra sociala medier). :YMPARTY:

Jag har erhållit äran att sköta om och driva Skogsmästarbloggen - bloggen där vi presenterar hur vardagen ser ut när man studerar till skogsmästare.
Där kan man få en bra bild över vad vi studenter sysslar med och hur det
är att vara student på Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg. :grin:

Är man nyfiken på att söka, men funderar över något, så är det enkelt att
bara lämna en kommentar där eller dra iväg ett mail (eller varför inte svara här nedanför? :-bd )
Trevlig läsning!

http://skogsmastare.webblogg.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Att studera till skogsmästare!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478952 En kort och koncist fråga, kan man läsa detta på distans?

Användarvisningsbild

Re: Att studera till skogsmästare!

Peteflamingstar  
#478955
kjugekarlsson skrev:En kort och koncist fråga, kan man läsa detta på distans?


Nej. Tvärtemot många andra högskoleutbildningar är det föreläsningar hela dagarna varje dag, åtminstone de första två åren.

Avatar Fallback

Re: Att studera till skogsmästare!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478956 Befarade detta. Är något jag skulle vilja läsa men med tanke på familj så är det uteslutet då.

Användarvisningsbild

Re: Att studera till skogsmästare!

ThomasEkerö  
#478979
kjugekarlsson skrev:Befarade detta. Är något jag skulle vilja läsa men med tanke på familj så är det uteslutet då.


Mitt första inlägg här:

Har du funderat på Skogskandidatprogrammet på Linne’universitetet?
Det är på distans och jag funderar starkt att läsa där.
https://lnu.se/program/skogskandidatprogrammet/vaxjo-distans-ht/

Avatar Fallback

Re: Att studera till skogsmästare!

Håkan A  
#479010 För dem som, av olika skäl, inte har möjlighet att flytta och studera i Skinnskatteberg kan jag rekommendera Skogskandidatprogrammet på LNU som ett bra alternativ om man vill skaffa sig en skoglig akademisk examen på grundnivå! Det finns även möjlighet att gå vidare mot en Mastersexamen via Euroforester hos SLU efter färdig kandidatexamen för den som är intresserad. Distansstudierna kräver dock planering och en viss självdisciplin hos studenten!

Användarvisningsbild

Re: Att studera till skogsmästare!

SHR  
#482127 Eftersom det på sina håll i Sverige är kallt kommer här ett värmande inlägg för de intresserade eller de i grav tristess!

Denna gång berättar jag och min kurs om hur resan vår nordresa förhöll sig och vad vi förkovrade oss i. Mycket tid spenderas med öronen på spänn men trots det lyckas föreläsarna fånga vår uppmärksamhet och slänga in några praktiska övningar när vi minst anar det.

http://skogsmastare.webblogg.se/2017/november/nordesan.html


   TS
Användarvisningsbild

Re: Att studera till skogsmästare!

totte  
#482212 Trevlig läsning! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Att studera till skogsmästare!

JensSkoog  
#482292 Gott att se dig här igen @SHR :grin:

Du skriver bra som alltid :-bd

Avatar Fallback

Re: Att studera till skogsmästare!

Robbie  
#561243 Hejsan, som jag förstått det så kan man läsa vidare (master) efter de tre skogsmästaråren. T.ex i Umeå https://www.slu.se/utbildning/program-k ... anagement/

Min fundering är om de skiljer särskilt mycket om man ser på helheten mellan en jägmästarutb och en skogsmästarutb+master. Jag var ganska inställd på att läsa till jägmästare men då måste jag gå ett naturvetenskapligt basår innan så de blir studier på tot 6år. Skogsmästarprogrammet är jag behörig till redan och när jag fick förklarat att det går att göra en master efter de tre åren man ska gå så blev det mer intressant. Dessutom kanske jag vill jobba då eller vara känner mig klar så då kan man ju rent skita i mastern också. Sen så verkar skogsmästarutbildningen nästan trevligare i vissa aspekter som exkursioner och praktiska moment.
Nackdelen är att det är i skinnskatteberg, jag går hellre i Umeå för att de är närmare och jag älskar stan. Men du @SHR eller nån annan kanske vill förklara hur trevligt de är i skinnskatteberg🤔?

Frid/Robert

Avatar Fallback

Re: Att studera till skogsmästare!

Axl  
#561246 3e året väljer man sina kurser själv så då behöver man inte vara i Skinnskatteberg längre.

Användarvisningsbild

Re: Att studera till skogsmästare!

SHR  
#561490 Vad roligt att du funderar på skogsmästarprogrammet!

Jag valde skogsmästarprogrammet både för att det passade mig bättre rent innehållsmässigt men även för samma sak du säger - det skulle ta lång tid för mig att ta mig in på jägmästarlinjen samt lång tid att över huvud taget bli klar. Sen är jag mer praktiker än teoretiker så den saken var klart också avgörande!

Skinnskatteberg är ett litet samhälle men som ligger inom rimligt avstånd till både Avesta, Västerås och Köping. Så vill man så går det att bo på annan ort (om man föredrar ex. stadslivet). Vi har under mina tre år gjort många nöjessvängar till både Västerås och Köping.
Många av dem som studerar här delar fritidsintressen (natur, jakt, fiske, miljö, maskiner osv) och har liknande bakgrunder. Vi trivs bra eftersom vi är så få som studerar vilket gör det lätt att lära känna de flesta och umgås utanför studierna.

Precis som Axl säger är de första 2 åren förlagda helt till Skinnskatteberg med måånga exkursioner i naturen. Vi träffar regelbundet även branschfolk. Det sista året går att läsa i Alnarp, Skåne eller i Umeå! Allt beroende på vilka kurser man vill läsa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att studera till skogsmästare!

Axl  
#561515 Man kan tågpendla till Örebro också. En fördel med Skinnsberg som studieort är att det är rätt billigt att vara där.

Användarvisningsbild

Re: Att studera till skogsmästare!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561520
Robbie skrev:Hejsan, som jag förstått det så kan man läsa vidare (master) efter de tre skogsmästaråren. T.ex i Umeå https://www.slu.se/utbildning/program-k ... anagement/

Min fundering är om de skiljer särskilt mycket om man ser på helheten mellan en jägmästarutb och en skogsmästarutb+master. Jag var ganska inställd på att läsa till jägmästare men då måste jag gå ett naturvetenskapligt basår innan så de blir studier på tot 6år. Skogsmästarprogrammet är jag behörig till redan och när jag fick förklarat att det går att göra en master efter de tre åren man ska gå så blev det mer intressant. Dessutom kanske jag vill jobba då eller vara känner mig klar så då kan man ju rent skita i mastern också. Sen så verkar skogsmästarutbildningen nästan trevligare i vissa aspekter som exkursioner och praktiska moment.
Nackdelen är att det är i skinnskatteberg, jag går hellre i Umeå för att de är närmare och jag älskar stan. Men du @SHR eller nån annan kanske vill förklara hur trevligt de är i skinnskatteberg🤔?

Frid/Robert


Måste slå ett litet slag för jägmästarutbildningen, även om jag inte är speciellt teoretisk lagd utan mer praktiskt lagd så gick det rätt smidigt att ta sig igenom en väldigt bra utbildning (gäller bara att ha rätt studieteknik) samt vara envis. Är en hel del exkursioner även under jägmästarutbildning, där Sverigeresorna helt klart var det mest minnesvärda under grundutbildningen!

Skulle egentligen lika gärna kunnat ha gått skogsmästarlinjen istället om den nu fanns i Umeå. Vilket man nog var rätt ensam om att tycka i klassen :lol:

Detta med master för skogsmästare är väl något relativt nytt? Kommer man kunna välja bland alla de kurser som jägmästarna läser på avancerad nivå?

Användarvisningsbild

Re: Att studera till skogsmästare!

SHR  
#561522 Nej det tror jag bestämt har funnits ett tag! Man läser vidare till ”euroforester” med mer inriktning mot hela Europas olika skogstyper om jag minns rätt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).