Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Komatsus nya fabrik för skogsmaskiner i Umeå blir av

4 inlägg 4808 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsus nya fabrik för skogsmaskiner i Umeå blir av

Fredrik Reuter  
#561488 Idag meddelar skogsmaskinstillverkaren Komatsu Forest att bygget av den nya fabriken i Klockarbäcken utanför Umeå blir av. Byggstart blir i maj 2019 och den nya fabriken ska stå klar 2021. I tråden Komatsu expanderar i Umeå har vi tidigare skrivit om att Komatsu köpt mark för en ny fabrik men att beslutet inte varit klart.

Nu är det klart alltså och satsningen blir en av de större i Industrisverige just nu. Fabriken kommer bli 40.000 kvadratmeter stor och bestå av en produktionsanläggning i två plan samt en kontorsanläggning i sex plan.

Testbanor, läktare, olika parker är också några av delarna som kommer finnas på området.
Fabriken byggs med stor framtidstro på skogen som råvara och kommer vara framtidssäkrad för bla expansion.

– Vi ska bygga en framtidssäkrad fabrik, där vi kan lägga grunden för nästa generations skogsmaskiner. I de nya lokalerna kommer vi att kunna samla både tillverkning och utveckling. Vi satsar på en fabrik som tillgodoser vårt behov här och nu, men även ger oss utrymme att växa för framtiden, säger Martin Ärlestig.


Produktionen ska bli CO2-neutral och till stora delar vara "uppkopplad" via IoT, detta genom ett steg mot fjärde generationens industri enligt Komatsu.

Här kan du läsa pressmeddelandet: https://www.komatsuforest.se/media/nyhe ... -i-sverige



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Komatsus nya fabrik för skogsmaskiner i Umeå blir av

Fredrik Reuter  
#561489 Här är planskissen för för den nya fabriken i högupplöst format.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsus nya fabrik för skogsmaskiner i Umeå blir av

mooos73  
#561506 Skogen på tomten avverkades i höstas. Sedan kom 2 grävmaskiner och krafsade lite men dessa 2 maskiner har stått still hela vintern så man började fundera vad som hänt. Igår hade man åter igen startat upp grävmaskinerna så jag gissar att markarbetena kommer igen nu..... Kan ju vara så att kommunen säljer tomten "grovplanerad" och att man velat vänta på Komatsus absoluta besked?

Användarvisningsbild

Re: Komatsus nya fabrik för skogsmaskiner i Umeå blir av

svampbob  
#561508
mooos73 skrev:Skogen på tomten avverkades i höstas. Sedan kom 2 grävmaskiner och krafsade lite men dessa 2 maskiner har stått still hela vintern så man började fundera vad som hänt. Igår hade man åter igen startat upp grävmaskinerna så jag gissar att markarbetena kommer igen nu..... Kan ju vara så att kommunen säljer tomten "grovplanerad" och att man velat vänta på Komatsus absoluta besked?


Det var en inledande entreprenad med stubbfräsning och avtäckning. Avtäckningsmassorna ska vara ihopkörda i hög för att i en senare entreprenad användas för terräng modellering. Att jobbet står stilla nu är för att man väntar på att få tillgång till (köpa) hela ytan. Jag vet att Rekab har byggen eller åtminstone projekteringsfasen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).