Motorsåg och handhållet

Aspen racebränsle i sågen.

63 inlägg 13586 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560957 Att man säger expansion istället för explosion är nog mer för att det expanderar hyfsat kontrollerat jämfört med en explosion.

Att minska kompresionsvolym måste vara rätt dumt eftersom man är ute efter mer brum och då kan fylla det utrymme som finns med gottis som kan expandera o ge kraft.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561086
Mange skrev:Att man säger expansion istället för explosion är nog mer för att det expanderar hyfsat kontrollerat jämfört med en explosion.

Att minska kompresionsvolym måste vara rätt dumt eftersom man är ute efter mer brum och då kan fylla det utrymme som finns med gottis som kan expandera o ge kraft.

Du har nog missuppfattat det här med trimning lite grann .
Det ger mera brumm när man minskar kompresions volymen då man ökar kompressionen i motorn. + att man får en bättre gas respons .

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561188 Jo, jag har hört det i flera år från dig.
Men tänk så här. Om du har en cylindervolym som ger en kompressionsvolym där bränsle kan expandera.
Du har två möjligheter:
1) Att fylla den befintliga volymen med mer bränsle/Luft blandning.
2) Minska volymen för att anpassa bränslemängd...
Vilket gör du?

Varför vill man ha större volym? Varför har inte alla 20cc motorer o 10hp?

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

jannee  
#561201 Minskar du kompressionsutrymmet ökas absolut inte effekten. Men om du däremot ökar hastigheten eller mängden på tillförsel av bränsle ökar effekten.
Jag satt en hel dag i början av 60 talet och polerade insugningsröret och förgasarhalsen på min Victoriamotor (Rex Moped).
Med ett vanligt ställbart munstycke gick sedan moppen närmare 5 km fortare än innan poleringen.
Nästa steg blev att slipa av 5 m m av kolvens nederkant, detta gjorde ytterligare 10 km
Moppen gjorde sedan närmare 60 (efter mätaren) - "otrimmad" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561429
Mange skrev:Jo, jag har hört det i flera år från dig.
Men tänk så här. Om du har en cylindervolym som ger en kompressionsvolym där bränsle kan expandera.
Du har två möjligheter:
1) Att fylla den befintliga volymen med mer bränsle/Luft blandning.
2) Minska volymen för att anpassa bränslemängd...
Vilket gör du?

Varför vill man ha större volym? Varför har inte alla 20cc motorer o 10hp?

1. varför svarvar man av cylfoten på en cylinder .
2 vad händer när foten är avsvarvad 0.5mm
3 Har stått ganska mycket i bromsbänk när jag höll på med racingen och vad får man veta då.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561430
jannee skrev:Minskar du kompressionsutrymmet ökas absolut inte effekten. Men om du däremot ökar hastigheten eller mängden på tillförsel av bränsle ökar effekten.
Jag satt en hel dag i början av 60 talet och polerade insugningsröret och förgasarhalsen på min Victoriamotor (Rex Moped).
Med ett vanligt ställbart munstycke gick sedan moppen närmare 5 km fortare än innan poleringen.
Nästa steg blev att slipa av 5 m m av kolvens nederkant, detta gjorde ytterligare 10 km
Moppen gjorde sedan närmare 60 (efter mätaren) - "otrimmad" :mrgreen:

Moppen var då inte otrimmad då du hade förändrat insugnings tiden då du slipade av 5mm på kolvens insugs sida.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

jannee  
#561436 Karlskronapolisen som haffade mig och gjorde en "grundlig" kontroll kunde i alla fall inte finna någon olaglig förändring (trimmning) :grin:

Jag vet, men då hade man nog ingen tanke på att mäta kolvens längd :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561441
knaggen skrev:
Mange skrev:Jo, jag har hört det i flera år från dig.
Men tänk så här. Om du har en cylindervolym som ger en kompressionsvolym där bränsle kan expandera.
Du har två möjligheter:
1) Att fylla den befintliga volymen med mer bränsle/Luft blandning.
2) Minska volymen för att anpassa bränslemängd...
Vilket gör du?

Varför vill man ha större volym? Varför har inte alla 20cc motorer o 10hp?

1. varför svarvar man av cylfoten på en cylinder .
2 vad händer när foten är avsvarvad 0.5mm
3 Har stått ganska mycket i bromsbänk när jag höll på med racingen och vad får man veta då.

Har du kört Racing med tvåtakts små motorer?
1. Man sänker cylinder, ändrtar port tider, minskar volym över kolv vid ÖD.
2. Samma som 1 fast 0,5mm. Lite som att plana toppen på moppen innan man begrep bättre.
3. Man får veta vilka effekter ändringar gör på en motor i bänk. Antar att du då testar dina tvåtaktare med på samma sätt? Inte så svårt o göra provbänk till såg om man är sugen. Du är inte ensam i världen om att kört en l motorer i broms/belastnings bänk.

Har du haft en större såg nån gång som tex Solo rex, Jonsereds XF, Husqvarna 1100 serien etc? De har mycket kompression och inte (procentuellt sett hög) kompressions volym. Även jämfört med andra i liknande cc.

Det finns mycket att göra för att fylla befintlig volym. Mer o göra om man vill öka den så det blir mer brum i grejerna.
Inte alla har nytta av hög kompression, snabb acceleration. vissa vill ha mer vrid o möjlighet att hålla varvet i högre belastning..

1. Varför la man en tjockare cylinderfotspackning o bytte förgasare på 254? vad för resultat blev det?
2. Varför ändrar man port tider? Vilka effekter får det på en tvåtakts spolmotor?
3. Har jag ödslat 5 min på detta nu när jag kunde läst nåt roligare?

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561442
jannee skrev:Karlskronapolisen som haffade mig och gjorde en "grundlig" kontroll kunde i alla fall inte finna någon olaglig förändring (trimmning) :grin:

Jag vet, men då hade man nog ingen tanke på att mäta kolvens längd :mrgreen:

De var vissa noga med här. De hade listor på mått och motorer o rev ner på misstanke. Hittade de inget fick man likförbannat plocka ihop dem själv + böter och nån enstaka gång efterkontroll..

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

jannee  
#561471 Man ska inte svära i kyrkan, m.a.o minns jag inte riktigt hur polisen gjorde med min Rex.
Provkörde i alla fall och sedan skruvade de av topplocket, men de fann i alla fall inget olagligt, typ jackad kolv.
Alla och då inte minst polisen var medvetna om att de flesta Rexar med Victoriamotorn gick väldigt bra.
Min kanske ej heller gick lika fort som hastighetsmätaren visade, men i vilket fall som helst klarade jag mig :grin:
Mina kompisar tog efter och gjorde sammalunda (kortade av kolven) på sina Zündappar och Puchar men ingen hängde dock med mig på min Rex.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561680
Mange skrev:
knaggen skrev:
Mange skrev:Jo, jag har hört det i flera år från dig.
Men tänk så här. Om du har en cylindervolym som ger en kompressionsvolym där bränsle kan expandera.
Du har två möjligheter:
1) Att fylla den befintliga volymen med mer bränsle/Luft blandning.
2) Minska volymen för att anpassa bränslemängd...
Vilket gör du?

Varför vill man ha större volym? Varför har inte alla 20cc motorer o 10hp?

1. varför svarvar man av cylfoten på en cylinder .
2 vad händer när foten är avsvarvad 0.5mm
3 Har stått ganska mycket i bromsbänk när jag höll på med racingen och vad får man veta då.

Har du kört Racing med tvåtakts små motorer?
1. Man sänker cylinder, ändrtar port tider, minskar volym över kolv vid ÖD.
2. Samma som 1 fast 0,5mm. Lite som att plana toppen på moppen innan man begrep bättre.
3. Man får veta vilka effekter ändringar gör på en motor i bänk. Antar att du då testar dina tvåtaktare med på samma sätt? Inte så svårt o göra provbänk till såg om man är sugen. Du är inte ensam i världen om att kört en l motorer i broms/belastnings bänk.

Har du haft en större såg nån gång som tex Solo rex, Jonsereds XF, Husqvarna 1100 serien etc? De har mycket kompression och inte (procentuellt sett hög) kompressions volym. Även jämfört med andra i liknande cc.

Det finns mycket att göra för att fylla befintlig volym. Mer o göra om man vill öka den så det blir mer brum i grejerna.
Inte alla har nytta av hög kompression, snabb acceleration. vissa vill ha mer vrid o möjlighet att hålla varvet i högre belastning..

1. Varför la man en tjockare cylinderfotspackning o bytte förgasare på 254? vad för resultat blev det?
2. Varför ändrar man port tider? Vilka effekter får det på en tvåtakts spolmotor?
3. Har jag ödslat 5 min på detta nu när jag kunde läst nåt roligare?

Det du skriver är helt i mot alla principer när det gäller trimning du sänker kompet med att höja en cylinder och då sänker man även vevhus kompet vilket gör att motorn blir trött men med att kompensera med större förgasare .
Varför ändra man porttiderna för att hålla dom öppna så länge det går för att gödsla på med mera bränsle/luftblandning.
Jag har för mig att jag la upp en pdf från en av gammal öststats trimmare på Mz men då blev du helt tyst efter det vill du läsa den igen.
Nu har jag ödsla 6 min av min fredag men du får väl fortsätta att glänsa i vanlig ordning.
Ps det var en motor på Honda rs250 som jag fick att utveckla 105hk på bakhjulet sug på den karamellen
men Aprilia rs250 gick att få ut 110hk på bakhjulet.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

röjar kalle  
#561720 Med min erfarenhet av trimning av mopeder i ungdomen så är nog det Knaggen som vet vad han pratar om.Tror nog Mange blandar ihop saker och ting.

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561723 Det är bara o prova. Så jäkla krångligt är det inte. Man behöver inte bromsbänk för o se om det går bättre. En stock och tidsangivelse räcker.
Stoppar man in mer i samma utrymme som innan ökar även det kompressionen. Med fördel av att det finns mer som kan expandera.

Det finns till o med de som trycker in mer med övertryck. De nöjer sig inte med vad motorn kan suga i sig utan ger ännu mer.
Märkligt... Då har de ännu mer fel än jag då?

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561726
Mange skrev:Det är bara o prova. Så jäkla krångligt är det inte. Man behöver inte bromsbänk för o se om det går bättre. En stock och tidsangivelse räcker.
Stoppar man in mer i samma utrymme som innan ökar även det kompressionen. Med fördel av att det finns mer som kan expandera.

Det finns till o med de som trycker in mer med övertryck. De nöjer sig inte med vad motorn kan suga i sig utan ger ännu mer.
Märkligt... Då har de ännu mer fel än jag då?

Min trimmade såg håller med 18 tum 0.325 kedja 12300 varv vid instick och det finns vittnen till det den som höll i varvräknaren.
nu vill jag se dig med den bedriften med en Husqvarna 353.
sen börjar du nog att sväva i det blå eller är det fredags fyllan som pratar för börja inte att prata om övertryck då vi har i det atmosfäriska rycket ca 3 atö och den ekvationen klara inte ens jag att få ett övertryck utan en turbo.

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

anersimyra  
#561728
knaggen skrev:
Mange skrev:Det är bara o prova. Så jäkla krångligt är det inte. Man behöver inte bromsbänk för o se om det går bättre. En stock och tidsangivelse räcker.
Stoppar man in mer i samma utrymme som innan ökar även det kompressionen. Med fördel av att det finns mer som kan expandera.

Det finns till o med de som trycker in mer med övertryck. De nöjer sig inte med vad motorn kan suga i sig utan ger ännu mer.
Märkligt... Då har de ännu mer fel än jag då?

Min trimmade såg håller med 18 tum 0.325 kedja 12300 varv vid instick och det finns vittnen till det den som höll i varvräknaren.
nu vill jag se dig med den bedriften med en Husqvarna 353.
sen börjar du nog att sväva i det blå eller är det fredags fyllan som pratar för börja inte att prata om övertryck då vi har i det atmosfäriska rycket ca 3 atö och den ekvationen klara inte ens jag att få ett övertryck utan en turbo.

🤔vid havsnivån råder trycket 1 atm, 3 atö motsvarar ett atmosfärstryck på 4 ata vilket är rådande tryck på 30 meters djup vid havsnivån.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).