Gallring

AB kort (Jobba för andra)

43 inlägg 10037 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

Skogs Vimek  
#561355
vinterrojarn skrev:Det är ju det ja alltid påstår och sagt jävla idioti. Lägg ner denna jäkla trams verksamhet.

Ska alla hugga 30 cm? Det är ju ved diameter för fan. Mina träd börjar vid 70- 150 cm i brösthöjd, att fälla åt maskin och liknande. 30 cm trams.


Håller helt med om de

Malwa
Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

anersimyra  
#561358 Å andra sidan tror jag nog att det i själva verket handlar om att man på AB delens slutprov ska fälla ett träd med ca 30 cm BRH diameter och inget annat.. :-bd

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561362 Ett klenare träd är svårare. Iaf om man ska göra allt rätt med kil och säkra hörnet.

Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

anersimyra  
#561365
Skogsola skrev:Ett klenare träd är svårare. Iaf om man ska göra allt rätt med kil och säkra hörnet.

Å andra sidan får man vad jag vet använda vilken fällmetod man vill.. :???:

Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561368 Qwerty
Senast redigerad av Uvskogen ons 10 apr 2019, 21:29, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561370 Varför skulle det vara svårare än övriga, om man använder huvudet?

Gör instick bakom brytmån, såga en jämn brytmån med geonomgående svärd, såga bakåt, stanna upp, dra ur halv svärdet längd, kapa halva bakre kappan, nu har du brytmån och säkra hörnet, stick in en kil, slå på den och kapa hörnet, va är problemet?


Förutom att detta är mest trams.

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561375 Ja, snart kommer det väl som villkor att man måste ha HBTQ- certifikat för att få fälla åt kommuner, eller statliga myndigheter.

Användarvisningsbild

Re: AB kort (Jobba för andra)

anersimyra  
#561377 En kamrat ringde för någon timma sedan och hörde sig för om krav på motorsågskörkort vid arbeten på en samfällighet. I vart fall så hade en av grannarna under den gångna veckans alla dagar varit och fått sig ett kort...och det var behörighet RA.. :o :shock: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561381 Jajemän, det tar lite längre tid att fälla med den sågen men det går.... :d

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

torbjorn_2150  
#561382
anersimyra skrev:En kamrat ringde för någon timma sedan och hörde sig för om krav på motorsågskörkort vid arbeten på en samfällighet. I vart fall så hade en av grannarna under den gångna veckans alla dagar varit och fått sig ett kort...och det var behörighet RA.. :o :shock: :lol: :lol: :lol:


Samfälligheten räknas väl som arbetsgivare i detta fall. Men jag tycker det går till överdrift. Om jag gör ett jobb åt grannen, eller föreningen, inte katten förlorar jag sjukförsäkring, och vård, om jag skadar mej. Jag har ju visserligen ett kort, men skulle ju ändå aldrig föra talan mot grannen/föreningen. Eller?

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561383 Ja säger ingenting om den saken, vet inte om du kanske har läst tråden i öppna kategorier..

Så ser man själv hur jävligt det kan gå....
Folk blir som tokiga ibland.

Det gäller att skydda sig så långt man kan..

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

torbjorn_2150  
#561387
vinterrojarn skrev:Ja säger ingenting om den saken, vet inte om du kanske har läst tråden i öppna kategorier..

Så ser man själv hur jävligt det kan gå....
Folk blir som tokiga ibland.

Det gäller att skydda sig så långt man kan..

Jo jag har läst...
Och håller med om att skydda sej så långt det går.
Men det är synd när sunda förnuftet tryter...

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561389 Ja, det håller jag med om, men så här riktigt ärligt.

Det sunda förnuftet det försvann när lagar och regler fick börja styra hur som helst.

Folk tror tyvärr idag att bara för att jag har något på ett papper, då kan jag härja runt som jag vill, jag är ju proffs.

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

tallen100  
#561390 sunt förnuft verkar tyvärr vara utrotningshotat, dumhet och idioti det nya modet.
Dom som sitter och hittar på allt trams kan egentligen inte veta eller första hur något fungerar utanför ett kontor.

Avatar Fallback

Re: AB kort (Jobba för andra)

Avslutat-02  
#561393 Nä, det är helt riktigt. Och det kommer bara bli värre, innan någon inser vad som allt detta kommer att ställa till.

Men det är ju så att, byrokrater måste göra sig oumbärlig för att detta tok med, kort, utbildning mm ska fungera.

Men förnuft, tankeverksamhet, både före och efter,,,,, näääää

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).