Bilar

Sannolikheten för att elbilen floppar?

108 inlägg 25467 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sannolikheten för att elbilen floppar?

Fredrik Reuter  
#561299 Det är ändå ganska intressant att följa medieflödet när det gäller elbilar och lobbyverksamheten som verkar finnas bakom. En stor anledning till detta är att miljörörelsen svalt elbilen med hull och hår och genom detta skapat en ganska udda klubb bestående av å ena sidan relativt hardcore-miljörörelse å andra sidan en teknikfokuserad miljardärselit där bästa exemplet troligtvis är den excentriske miljardären Elon Musk.

Uppslaget till denna tråd (som jag hoppas kommer innehålla givande diskussioner i ämnet) fick jag via en artikel i SVT där miljöpartisten och tillika Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén intervjuats, han säger:

– Det sker ett skifte just nu bort från fossila bilar till elbilar och vi vet att inom ett år så kommer det finnas elbilar med samma prestanda, prisklass och sträcka man kan köra. Då finns ingen anledning att köpa äldre fossilbilar.


Stämmer detta verkligen? Min omvärldsanalys säger faktiskt annat, i alla fall när det kommer till bilar för majoriteten av Svenskarna - bilar för landsbygden.

Jag snubblade också in på en så kallad podd (internetradio, typ) som hade ett intressant avsnitt om plastcykeln Iteras öde. Det var en produkt som togs fram av ingenjörer från Volvo i början av 80-talet och som skulle revolutionera cyklandet. De flesta vet att det inte blev så och i podden görs intressanta analyser. Den viktigaste är varför vi har bilar;

Det handlar om frihet och kontroll!

Och jag skriver under på detta. Personligen vill jag ha friheten och kontrollen att kunna köra eco-driving i styvt 100 mil på en tank. Eller, jag vill kunna dra en husvagn i kanske 50 mil utan att tanka. Jag vill kunna köra långt ut i skogen och som räddare i nöden kunna starta bilen och värma sig utan risk för att inte komma därifrån (eller ladda mobilen). Jag vill kunna hänga på tempot på autobahn och dessutom veta om att det finns diesel att köpa med täta mellanrum.

Fixar miljörörelsen och tech-miljardärerna detta på ett år som Helldén säger? På under 400.000 kr i inköp? Personligen tror jag inte det.

Förutom frihet och kontroll så handlar det också om marknad. Sverige, ja hela Norden, är en försvinnande liten marknad. För att nå Tyskland måste man ta faktor 10 på den Svenska årliga bilförsäljningen. Vill man kolla på bilmarknaden i Europa så kan man kolla på statistik från ICCT, och det är ganska intressant faktiskt!

I deras senaste rapport som avser siffror fram till 2017 så kan man bland annat läsa att:

- 2017 så hade en elbil i Tyskland större utsläpp än en EURO6 diesel. Anledningen är elen som till stor del kommer från kolkraftverk.

- 2017 så såldes det fler dieslar än elbilar i Norge (det trodde jag inte).

- Tillverkarna av dieselbilar har optimerat bil och motor otroligt mycket det senaste decenniet, utsläppen har minskat radikalt trots att effekten höjts och utsläppen ligger under gällande gränsvärden, även i Tyskland.

- Det skiljer mycket i NOx-utsläpp mellan tillverkarna. I korthet: BMW och VW släpper ut minst och Renault-Nissan mest och det är stor skillnad! Datan är från 2017.

Elbilsargumentet att det är häftigt att den gör 0 - 100 på 3 sekunder biter dåligt, speciellt med tanke på att man kommer max 10 mil på en laddning i hårt fredagstempo på autobahn. Säg det till en Tysk!

Eftersom jag i grunden är ett teknikfreak så lockar även elbilen ur ett teknikperspektiv. Men tills att i alla fall jag ska bli lockad så krävs rätt mycket arbete. Förutom att göra batterierna 100% bättre och 50% billigare så kan det vara:

- Inse att man måste trycka på Tyskarna, det är det största billandet alla kategorier i Europa. Kanske sätta en maxhastighet på autobahn på säg, 100 km/h (!).

- Garantera att en elbilsboom inte påverkar elpriset. Skulle elpriset höjas med 100% generellt för att “alla bilar nu går på el” så börjar det snackas om uppror (i bästa fall).

- Laddningsvägar (onlineladdning). För att göra ett teknikskifte så måste den nya tekniken antingen vara otroligt mycket smidigare eller mycket billigare. Helst båda. Uppfylls inte det så blir det fiasko. Naggas det dessutom på “frihet och kontroll” så blir det snabbt en flopp!

- Hoppas att inte HVO100 får genomslag. Med AdBlue och 90% reduktion av CO2-utsläppen så blir dieseln svårslagen med HVO100 i tanken.

Ovan är mina tankar på detta heta ämne, vad är dina tankar? Skriv gärna några rader här nedan.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

halvproffs  
#561310 Vad menar du med att hvo100 inte får genomslag? Blev det fel där.
Behövde en vinterbil. Såg en 15år gammal passat i Hudik. Åkte dit och köpte den för 14000kr.
En säsong med både v o s däck. 3extraljus, drag,klimator, uppvärmda stolar och backspeglar, ja allt man behöver. Nybes,nyskattad och nyservad.23000mil.
Kört 500mil nu och den går fint.
Den är ju redan tillverkad så då borde den vara ganska miljökorrekt motför att skrota den och köpa en ny bil.
Klart att jag får kosta på reparationer så småningom men det är nog bra för både miljön och plånboken att använda bilen så länge det är möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

JohannesG  
#561316 Läste om någon elbil, kommer inte ihåg märke, men den hade runt 1700hk och skulle göra 0-100 på 2sekunder, men här måste det ju gått på tok över styr. 0-100 på 2sekunder klarar Tanner Fousts Ford Fiesta med "bara" ca 540hk. Visst skiljer det enormt i vikt och mycket annat mellan bilarna. Men tycker ändå detta visar på att en del av elbilshypen bara går ut på att bygga den häftigaste bilen utan någon som helst tanke på faktisk nytta.

När som Fredrik är inne på det kommer elbilar lika exempelvis Volvo V70 med räckvidd uppåt 100mil till ett pris motsvarande den "gamla" så börjar det bli riktigt intressant. Dock kvarstår frågan hur miljövänliga de är när man räknat in ALLA steg, inklusive skrotningen av befintliga bilar.
Senast redigerad av JohannesG ons 10 apr 2019, 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

bgl  
#561320 Att elbilen kommer att floppa är inte bästa ordval, däremot kommer den att vara en övergående fas.
Vid OS i Tokyo 2020 kommer Toyota att stå för alla offentliga bilar och de blir vätgasdriva!
Titta bara på nyss presenterade Corolla hybrid, vissa utföranden blir med gamla batterier. Toyota bryr sig inte om att konkurrera i det pågående lithiumkriget.
Kina verkar flytta fokus till vätgas 2025, MB har en ny bränslecell med mindre råvaråtgång, osv
Förlusterna vid elöverföring, främst i ekvatornära länder är för stora, även om det ska byggas över 1000 koleldade elproduktionsanläggningar i Afrika blir avstånden för stora.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

totte  
#561321
Vad menar du med att hvo100 inte får genomslag? Blev det fel där.


Det var en av förutsättningarna för att Fredrik skulle vara lockad att köpa elbil tror jag att jag fick fram.

En god sammanfattning av läget tycker jag att Fredrik fått ihop här. På längre sikt är det svårt att veta, men elbilsoptimismen som den ser ut nu är inte särskilt realistisk och framför allt rejält överdriven i sin tro på att elbilen är världens frälsning.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#561323 Zalman förutspådde att elbilen prismässigt skulle konkurrera ut den fossidrivna diton.
Så verkar inte bli fallet, tvärtom elbilen (hitintills) är dyrare i inköp än motsvarande fossildriven.
Avgörande kan i viss mån bli hur styvmoderligt myndigheterna tänker behandla de fossildrivna (skattemässigt)
Ladda en elbil till låg kostnad är troligtvis är övergående en tidsarea
Troligtvis kommer myndigheterna på något sätt att styra upp så det blir kostnadsneutralt att köra elbil eller vanlig bil.
De 60 miljarder staten idag får in från den fossildrivna sektorn snyter man inte fram hur som helst.
Det lär absolut inte gå för elbilen som för etanolbilen.
Elbilen kan mycket väl fylla en viss kategori människors transportbehov på utomordentligt miljövänligt vis.
Medan den fossildrivna är lika självklar för en annan grupps transportbehov.
En enkel jämförelse.
Titta på industrin. En del företag nyttjar endast eltruckar, andra endast nyttjar dieseldrivna medans många nyttjar båda sorterna.
Något annat som också borde oroa elbilsförspråkarna är just tillgången och kostnaden för att få fram rätt material (miljövänligt) till alla dessa hundratals miljoner batterier, kommer det att över huvud taget vara lösbart :?:

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Fredrik Reuter  
#561324 Ja, det kanske var dumt formulerat av mig. Det var mer ur ett elbilslobbyperspektiv och ett försök till att säga att det verkar vara så illa att eftersom miljörörelsen inte kan se annat än elbilar och därigenom "måste" vara med och döda HVO...

   TS
Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

torbjorn_2150  
#561335 Jag tror det kan dyka upp flera (dåliga) överraskningar i samband med elbilar. I en diskussion häromdagen ang. laddplatser i ett större garage blev jag anvisad en artikel om "Thermal runaway" i batterier. Det som redovisas skulle kunna resultera i krav på väldigt speciella garage, med sprinkler för varje enhet, och hantering av mycket giftig brandrök.
Vid dom problem som framförs i artikeln blir ju batteribilar säkert både dyrare, och mindre attraktiva att äga.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... de_elbilar.
De konsulter jag talade med avråder från att projektera laddplatser i ett större garage just nu.
Tråkigt......

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#561340 Däringa med laddplatser och dess (o)farlighet kan man älta i evighet.
Ta bara lärdom av industrin, stora lager (bl.a. typ IKEA) har inga problem med laddningen av sina eltrucksbatterier.
Många skribenter målar f*n på väggen bara för att sälja lösnummer eller göra sig viktiga.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

hlb  
#561345 För min del är jag mest oroad över cancerrisken med att sitta i magnetfältet från ledningar med mycket höga och snabbt varierande strömmar. Sveriges ledande forskare har konstaterat ökad cancerfrekvens på lokförare på malmbanan, men det tystas ner av etablissemanget. Tar ju tid att utveckla cancer, men då är det för sent att backa. Tyvärr är jag nog för gammal att få se resultatet undersökningen. Tråkigt om jag har rätt i min orosanmälan.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561349 Stor skillnad på lager med stor takhöjd jämfört med parkeringshus där takhöjden är låg, dessa brukar dessutom ligga under bostadshus

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Fredrik Reuter  
#561350 Jannee: Jag förstår hur du menar och visst kan det vara så. En passus dock att det kan vara stor skillnad mellan anställda på ett företag och konsumenter på fritiden. Både vad gäller utbildning, service och handhavande...

Ska man vara lite krass så märker en del att börjar brinna först när wi-fin går ner...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

stegmaster  
#561352 Har endrats en del sen 2017, 2018 såldes det nästan dubbla antal elbilar mot diesel här i Norge.
Konstig detta med skogsforum, när det gjelder innvandring(multikultur) och mennesklig påverknad på klima er man helt PK (politisk korrekt), men vid just detta med el.bilar har man villa konspirasjoner.
Detta bordet vara den minst kontroversielle frågan enligt mig, dom två andra er jag mycket mer tveksom til.
El bilar kommer det bli, vare sig vi vil det eller inte, det er jag rett säker på.
Själv köpte jag just en hybrid som självladder batteriet (bensin/el), funkar kanon då mån inte behöver ladda den, bara att köra och stoppa gör den inte fore det er slut på bensin eller el.
Att kunna köra en 1700kg suv på ca 0,6l/min i snitt er ju rett trevligt, och sprek er den ochså.
Under 50-60 km/t klarer man köra på endast el. om man vil, över detta vil bensinaren vara med, och vid fullgas drar alla 3 motorar (1 bensin och 2 el), och trycker på rejält.
Passer mig perfekt då jag bor på glesbygden, men att olika hybrider bara kommer bli en kort övergång til ren el, er jag ochså rett säker på, fast man får det bästa från 2 värdar med hybrid. (dock et lite minus för lite ökat vikt.)
Toyota t.eks har inte diesel lengre här i Norge, det er bara bensin eller hybrid att köpa numera.


Dom olika biltypar solgt i Norge 2018:

1554914631_uten_navn.jpg_1.jpg

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Tralsmo  
#561357 Problemet med elbilar är, kostnad på batterier, tyngd och möjlig uttagen effekt på batterierna, samt hur långt man kommer ( i kyla).
Dessutom antal laddstationer som kanske är det minsta probleme att lösa. Miljömässigt verkar det ju inte heller va nån höjdare.

Tror att elbil kommer att floppa.

Har ju hört från flera oberoende som jag känner att hybrider slurpar betydligt mer bränsle än en en vanlig bil.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561359
jannee skrev:Däringa med laddplatser och dess (o)farlighet kan man älta i evighet.
Ta bara lärdom av industrin, stora lager (bl.a. typ IKEA) har inga problem med laddningen av sina eltrucksbatterier.
Många skribenter målar f*n på väggen bara för att sälja lösnummer eller göra sig viktiga.

Kan det bero på olika batterityper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).