Motorsåg och handhållet

Tankar om fler insprutnings motorsågar

45 inlägg 8400 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankar om ms 300i/400i

Williamm  
#561183
can skrev:Husqvarna lage iverfall da besta .325 kjeda som er og få tak i meine eg iverfall.

Håller med om att Husqvarna väldigt bra kedjor
Williamm

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tankar om ms 300i/400i

Avslutat-02  
#561194 kedjorna är bra,och lätta att fila. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tankar om ms 300i/400i

Williamm  
#561204
vinterrojarn skrev:Jag har dålig koll på Stihl eftersom jag säljer Jonsered, men jag vet att serien börjar bli till åren även om vissa uppgraderingar har gjorts.

Jag tror nog att Stihl planerar mer än va vi tror.

Att Stihls 200/300 är till åren stämmer nog men ms 462 lanserades 2017.

Menar du att den byger på en gammal plattform?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om ms 300i/400i

Avslutat-02  
#561205 462 är en uppgradering av 461 som är en nyare 460. Men å andra sidan de har ändrat lite på insidan, jag skrev ju också att jag skulle kasta sten genom glashuset.

Men på det stora hela samma såg, mycket mera drag i 462. Men om man tänker efter lite, hur troligt är det att man inte fortsätter i den banan man börjat, 500i. En såg som tog hela motorsågs världen med storm, de flesta är galna i sågen.

Jag är väl bara bitter kanske för att Hva behandlar oss Jonsered handlare som skit.
Hoppas hva förlorar ännu mer av marknaden, det behöver de. Så kanske de slutar med Kina sågar och annat jävla tok.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om ms 300i/400i

Williamm  
#561311 Att Stihl nog inte kommer med någon ny förgasar-såg i proffs-segmentet håller jag med om.

Men jag tycker det är troligare att Stihl först kommer med en ms300i. Även om 462 är en förnyad 461 som är en nyare 460 så är den ganska modern. Men 500i är lika tung så den ersätter den nästan.

Darför är det troligare att 300i kommer först då den ersätter 261 som förnyades 2016 och 362 som också kom 2016

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om ms 300i/400i

Avslutat-02  
#561319 Jag tror tyskarna har väldigt mycket i bakfickan på detta.

och det skulle inte förvåna mig om det kommer en lite och en stor proffssåg med insprutning.

När nu hva lagt stor sågarna på hyllan en stund, då kan Stihl ligga i lävattnet och vänta.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om ms 300i/400i

Williamm  
#561325 Precis! Först kommer 300i och sedan 600i eller liknande

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Avslutat-02  
#561373 Ja något sånt är nog på väg.

Vänta bara när MP mupp vaknar till igen i EU och lyckas få till ännu högre krav på utsläpp från motorer, då kommer hva skita på sig och Stihl avtäcka sina nyheter.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561406 Det har ju viskats en del om insprut från olika håll under flera år. Jag är övertygad om att detta är lösningen på allt tjafs om emissioner och bränsleeffektivitet. Kan de bara komma ifrån de här strato/X-Turk idéerna och köra det i konventionell motor så blir det nog toppenbra på alla sätt.

Avatar Fallback

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Avslutat-02  
#561411 Där håller jag med fullständigt.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#561472
Mange skrev:Det har ju viskats en del om insprut från olika håll under flera år. Jag är övertygad om att detta är lösningen på allt tjafs om emissioner och bränsleeffektivitet. Kan de bara komma ifrån de här strato/X-Turk idéerna och köra det i konventionell motor så blir det nog toppenbra på alla sätt.
Vad är strato/X-Turk

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#561474
vinterrojarn skrev:Ja något sånt är nog på väg.

Vänta bara när MP mupp vaknar till igen i EU och lyckas få till ännu högre krav på utsläpp från motorer, då kommer hva skita på sig och Stihl avtäcka sina nyheter.

Kan det vara så att de nya avgas-kraven gör att de stora motorsågarna fått lite problem.

Jag tror att Stihl har bättre ekonomiska resurser än hava och då lättare att anpassa de stora sågarna efter dem.

Insprutnings-motorerna har också lättare att klara de nya avgas-kraven

Williamm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

totte  
#561475
williamm skrev:Vad är strato/X-Turk


Strato/X-TORQ menas det förstås. Den motortyp som Hva och Stihl har nu som med en extra friskluftsport.

Avatar Fallback

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Avslutat-02  
#561477 Det kanske är en ny motortyp..X-turk, gasar tills det rasar......

=)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#561483 Vad X-TORQ är vet jag. Kallar inte Stihl sina motorer 2-MIX ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).