Skogsröjning

Röjtider

62 inlägg 138566 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjtider

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331589
kärrabol skrev:Såg detta någonstans
image.jpg


De reglerna är borta sen några år.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjtider

brassel  
#332298 Instämmer med Seb, finns för mycket som talar för att gran rotröte-drabbas oberoende diameter för att det är värt att blotta snittytor över fem grader +, tycker jag med.
Och sedan finns även den mer aggressiva P-formen av rotröta numera, ev åtm nedan Dalälven sägs det...
"Även om det främst är gran och tall som drabbas så ska man vara uppmärksam om man har ett blandbestånd, P-formen angriper nämligen även flera sorters lövträd däribland lärk. "
http://www.skogsaktuellt.se/?p=45577&pt=108&m=1422

Avatar Fallback

Re: Röjtider

brassel  
#332299 Däremot är min tanke mer att göra tvärtemot:
"Jag brukar röja allt löv i mina planteringar sen kommer jag tillbaka på vintern och friställer granar som står för tätt."
Dvs börja med att röja gran (ev tall och då tex lärk där P-formen misstänks finnas) då temp är under 5 grader +, och annat mer rötokänsligt vid över 5 grader +.
Visar det sig vid förstaröjningen att det redan finns röta tas det bort mycket (...), kan leva med att de blir det en saneringslucka i värsta fall.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

JensSkoog  
#332382
brassel skrev:.........-formen angriper nämligen även flera sorters lövträd däribland lärk. "
http://www.skogsaktuellt.se/?p=45577&pt=108&m=1422

Lärk(larix) är väl i furufamiljen och jag kallar det barr, men jag har gärna fel :wink:

Avatar Fallback

Re: Röjtider

brassel  
#332450 Jo den ingår visserligen i familjen barrväxter, men "barren" är vill jag minnas ganska ihoprullade löv när jag kikade på dem i mikroskop, och så tappas de ju en gång på per år...
Finskan har löst det pragmatiskt, de kallar lärk för "lövgran" (lehtikuusi)!

Avatar Fallback

Re: Röjtider

jannee  
#332456 Om Seb har rätt vilket han tyvärr troligtvis har spelar det nog ingen större roll när vi röjer. Många av oss grundlade ett stort rötangrepp i skogarna efter Gudrun och Per. Mycket av den skogen upparbetades först på vår kanten t.o.m sommartid och en inte ringa del var rötangripen vilket i sin tur innebär att då spreds verkligen rötsporer härs och tvärs.
Troligtvis skulle dessa hygggen (kalytor) planterats med löv inte inte som de flesta gjort med barrträd.
Våra barn och barnbarn kommer troligtvis lida för våra misstag.
Nu kommer jag själv inte att vara närvarande vid 1:a gallringen efter Gudrun och Perplanteringarna, troligtvis kommer många stammar att redan då vara rötskadade.

Avatar Fallback

Re: Röjtider

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332466 Ja,kanske vi skulle planterat ask och alm istället! :D

Avatar Fallback

Re: Röjtider

HaLLa  
#332484 Ask och Alm är nog ingen dum ide. Då slipper man ju både röja och gallra de lär ju ändå dö av sig själva. Eller rättare sagt med hjälp av en svamp. Det ända man kan vara säker på är att skogsägaren gör alltid fel, men om inte alla gör lika borde någon gjort rätt. :surp:

Avatar Fallback

Re: Röjtider

brassel  
#332586 Någon har sagt en sak jag brukar försöka följa:
"Gör lite annorlunda hela tiden, för då gör du troligtvis inte helt fel överallt"...

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Torbjörn Johnsen  
#561069 Nu har vi haft "Röjtider" på skogsforum några dagar och ska försöka få ihop lite film om "skogens roligaste jobb". Frågan är bara vart Fredrik tänkt ta vägen....
Tråd kommer inom kort.

Avatar Fallback

Re: Röjtider

ÅsaNisse  
#656078 Vill lyfta denna tråden lite igen.
Röjning av löv påstås oftast att det kan man göra hela året, men det är ju med tanke på skadeinsekter och svampangrepp samt beståndets tillväxt.
Jag funderar på när det är bäst att röja löv för att få minsta möjliga återväxt på det man röjer bort. Jag har sett exempel på röjningar i april maj som kommit återväxt så det inte synts att det varit röjt redan i augusti samma år. Då jag jobbade med röjning av vägkanter tror jag mig konstaterat att det man gjorde i september oktober hade bäst långtidsverkan, men då kördes med kätting så stubbarna trasades sönder också. En trädgårdsmästare som beskär för förädling använder ju skarpa redskap för fina snitt. Detta ger mig också funderingar på om det finns någon kedja att sätta på en vanlig röjsåg och köra som en grov trimmertråd. Kräver skyddsstövlar om någon länk skulle flyga.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

HannuRöj  
#656082 Jo, det finns en som man kan sätta två hydraulslangar, kedjor eller vad som hellst.
Är förbjuden, och bra så.

Här säger man att bästa tid för björk är strax löven har växt fullt. Dvs mitt i sommaren. Det att stubben är riven eller nej är ingen skilnad för björksly enlig forskning.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656083 Det finns en minskning av stubbskott av Björk mellan 20/5-20/6 i södra Sverige. I övrigt är det ingen skillnad. Kommer inte ihåg vilken rapport det var jag läste det i. Så tänk att klibbet i löven ska vara borta men årskotten ska inte blivit förvedade.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Brozzlaren  
#656097 Du får god hjälp av rådjursbete på uppslagen om du tar det runt midsommar. Dom nya skotten brukar va begärliga.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656138 Nu är detta högst ovetenskapligt. Jag röjde här förra sommaren. 😀

Första bilden är lite fuktigare mark än den andra.
1594755338_20200714_191157.jpg
1594755337_20200714_190657.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).