Servicebyggnader

Underhåll vattenpump / hydrofor

4 inlägg 16021 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Underhåll vattenpump / hydrofor

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560874 Fråga kommer lite längre ner...

Så var det dags att fylla på luft i hydroforen igen, brukar försöka göra det vår och höst....
Gör som så att jag stänger av pumpen och stänger kranen ut från pumphuset. Sätter på en slang i botten på hudroforen och tappar ut allt vatten... tar hjälp av kompressorn genom att fylla på luft så det töms lite fortare...
När tanken är tom på vatten och luft så slår jag på pumpen igen, och det brukar bli bra igen...

Nu har jag dock en fråga... sitter en tryckvakt som styr pumpen.
Skall / bör man smörja något i den för att öka livslängd och få den att funka bättre?? Eller spelar det ingen roll?
Om man skall smörja, vad skall man ta då?? 10w40??

20190407_121034.jpeg




   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll vattenpump / hydrofor

jannee  
#560898 Jag tömmer och RENGÖR hydroforen 1 gång/år. Inte gjort något annat och allt har fungerat i snart 50 år.
Har dock bytt högtryckspumpen för knappt 10 år sedan.
Enligt rörkrökaren har jag kanske lite onödigt högt frånslagstryck (4,5 kg)

Användarvisningsbild

Re: Underhåll vattenpump / hydrofor

rokon  
#560946 5.56 är nog lämpligare om du skall spraya där det är ström. Annars så är väl problemet mest att föroreningar i vattnet kan lägga sig och täppa till där trycket skall mätas.
På mitt förra hus så fick jag efter drygt 30 år med hydrofor med ringpump plocka isär pumpen för den hade het beckat ihop så den slutade snurra och säkringen löste ut.
Jag fick rengöra alla håligheter samt med lite tätmedel mellan ringpumpens alla sektioner montera i hop den igen varvid all fungerade igen. Mellan sektionerna fanns tunna papperspackningar kommer inte ihåg om jag fick tag på sådana, tror jag uteslöt dem och det fick bli tunt med tätmedel där.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll vattenpump / hydrofor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560978
jannee skrev:Jag tömmer och RENGÖR hydroforen 1 gång/år. Inte gjort något annat och allt har fungerat i snart 50 år.
Har dock bytt högtryckspumpen för knappt 10 år sedan.
Enligt rörkrökaren har jag kanske lite onödigt högt frånslagstryck (4,5 kg)

Tömmer också hydroforen en gång per och rengör genom att spola med nytt vatten från pumpen ut genom bottenventilen några gånger. Både pump och tryckströmbrytare är 50+ :grin: och har ca 3 kg som frånslagstryck.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).