Virkesmätning och Matrisfub

Vart tog mina 24 stockar vägen?

51 inlägg 24272 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56062
Skogshuggarn skrev:Försöker bara få något grepp om vilka (olika), metoder som begagnas vid "samlastning.

Färgmarkering "i varje stockände på överstna bitarna i underliggande trave", verkar betydligt bättre än band.
Dessutom undrar man ju vad som händer om virket sprids i småbuntar vid väg, och får ligga där någon vecka.
Borde inte det leda till en ökad risk att virke kan stjälas?,,,osv.



Jag kan ju säga som så att jag har inte varit med om att något virke försvunnit under de nästan 3 åren jag körde, förutom de gånger det försvunnit inom åkeriets bilar :lol:

Här nere har vi nog rätt bra koll på pinnarna skulle jag tro, inget illa menat nu men jag får den uppfattningen iaf. För jag har inte varit utför eller hört om några incidenter om försvunnet virke.

Men hur som helst så fungerar detta bra med att markera med färgen i ändarna.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#56073 Borde ha bättre koll på detta som har timmeråkare i släkten :oops:
Har däremot varit ut för en incident där endast 6 fastmeter egenhuggen lövmassa av 14 landade hos VMF.
8á gick alltså "upp i rök" utan någon vettig förklaring, och det kan man ju fundera lite över :roll:
Det märkliga den gången vara att traven aldrig märktes,,,,varken med lapp eller nummer, och då ska den väl "mätvägras"?.

Enda tänkbara scenariot är att kusken leverantörsmärkte traven före/vid lastning - men det vete f-n???.

Edit:

Torparn:

Jag har aldrig blivit kontaktad av åkarn för meddelande att virke omlastats under mina +25 år som skogsägare.
Bara gällande "hämtningsdag" - ploga/sanda/öppna bommen vart f-n ligger vältan?, osv.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56078
Skogshuggarn skrev: Enda tänkbara scenariot är att kusken leverantörsmärkte traven före/vid lastning - men det vete f-n???.

jag har "hört" talas om att man har gjort så på poster med fågelproblem, att transportören har haft vältlapparna med sig och stiftat dit dom när han har lastat.
minns inte om det var skator, kajor, korpar eller kråkor som "strimlade" vältlapparna på rent jävelskap så alla travar var omärkta när åkaren kom. det låg massa sönderstrimlade lappar nedanför traven.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#56087 Om vi bortser fr min virkesförlust där vi har ett annat system för att märka virke, så undrar jag vad som händer om vältlappen försvinner på "småkladdarna", som ligger efter landsvägarna i tex Qberas område?.
Låt säga att de är 7 olika virkesleverantörer där fåglarna pickar bort lappen/arna på 3 olika travar,,,, då gäller det ju att åkarn har "järnpejl" på vem som rår om vad?.

Eller hur?.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56091 visst är det så och är det dessutom, som brukligt är, flera chaufförer och kanske även flera bilar inom åkeriet så ökar ju risken att det blir felmärkt eller borttappat.

jag tror att det är svårt att lösa problemet med "borttappat virke" så länge motståndet mot skördarmätning är som det är.
för hamnar mätningen i skogen så blir ju bolagen drabbade av att virke försvinner och inte skogsägaren.

jag hävdar bestämt ur en lekmans synvinkel att skördarmätning är det mest rättvisa, om kalibreringen av skördaren sköts på rätt sätt. för om jag förstått det hela rätt så mäts väl varje decimeter av trädet in av aggregatet..?

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56104 Eftersom vi lever i 2000-talet så borde man kunna få en utskrift från datorn i skördaren. Då är det ju upp till bolaget om virke försvinner. Då kanske man börjar ha bättre kontroll på leveranser. Är ju upp till oss som skogsägare att begära det.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#56113
roten skrev:Eftersom vi lever i 2000-talet så borde man kunna få en utskrift från datorn i skördaren. Då är det ju upp till bolaget om virke försvinner. Då kanske man börjar ha bättre kontroll på leveranser. Är ju upp till oss som skogsägare att begära det.


"Allt är enkelt i en perfekt värld". :grin:

Men vad händer om köparen underkänner skördarrapporten, och enbart går på VMF´s mät vid ev och kraftig volymskillnad?.(nuvarande arbetssätt).
Sedan har vi ju alla vi "fossiler" som fortfarande vill avverka manuellt och skicka på leverans - vem ska agera skördarrapport då?.

Synpunkter?,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56117
Skogshuggarn skrev:Men vad händer om köparen underkänner skördarrapporten, och enbart går på VMF´s mät vid ev och kraftig volymskillnad?.(nuvarande arbetssätt).

syns det inte i datorn på maskinen hur mycket man kört i både timmar och volym sedan senaste kalibreringen..?
då borde det ju inte vara nå problem, är inte kalibreringen gjord efter köparens direktiv så får inte entreprenören betalt, alltså borde han ju se till att kalibrera (självbevarelsedrift) enligt direktivet, alltså borde inte den intressekonflikten uppstå.
sen finns det ju alltid undantag, men då får väl köparen se till att mätning sker enligt VMF´s mätningar.

Skogshuggarn skrev:Sedan har vi ju alla vi "fossiler" som fortfarande vill avverka manuellt och skicka på leverans - vem ska agera skördarrapport då?.

i dom fallen kommer man nog inte ifrån mätstationer såvida inte man gör som "Pensionär" skrev tidigare om hur finnarna gör, mät in travarna vid avlägg och flytta ansvaret för virke på avlägg till köparen...

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#56125 Det tål faktiskt att tänka på, Torparna.

Skulle vara intressant att höra lite mer om den manuella tummningen som våra finska skogsbröder idkar för leveransvirke.
Kostar det något - speciell krav på tillredande av mätplats?, osv.
Påförda vrakandelar borde väl dessutom vara obefintligt iom denna mätning,,,eller?.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56126
Pensionär skrev:Ja det är så jag menar.

Det systemet tillämpas vanligtvis mest vid små poster. Oftast då när det är självverksamma skogsägare som vill sälja.
Vid större försäljningar här i Finland är det nog vanligast att man säljer på rot och nästan uteslutande maskin mättning som tillämpas.
Kan ju ge ett litet exempel på hur de brukar fungera för mig.
Framåt hösten-vinter när jag ger mig ut i skogen för att hugga ved så kan det ju ibland bli att man fäller en del timmer som ska bort av någon anledning. Blir det bara några få timmerstockar brukar jag såga upp dem själv till eget virke. Men kommer man upp i ex. 40 stockar och inte har något bygge inplanerat kan man ju lika bra sälja.
Ringer uppköparn och meddelar att jag har lite att sälja.
-När är du klar med de då? Brukar han fråga.
- Om 3-4 veckor ca.
- Ring igen när du är klar.

När allt är framkört och klart ringer jag igen. Beslutar om en tid när köparn kommer ut i skogen och mäter upp virket. Vanligen är det inom 3-4 dagar.
Han mäter upp mängden, skriver ett köpekontrakt med mängd, pris och hur mycket det blir i betalning. Då återstår bara för mig att skriva under kontraktet och saken är klar.
Betalningen kommer inom 3-4 veckor.
Det systemet har vi haft här i landet kan man säga sedan det moderna skogsbruket börja, och det fungerar bra.
Nu påstår jag inte att allt är bara bra här, det finns saker som kan förbättras. Men om man ser på systemet i Sverige ( kan inte de flyttande, har mest läst om det här på forumet ) så verkar det som att i Finland har ett mycket enklare och smidigare system. Mindre bluff och båg, skogsägarn för betalt för det han levererar.
Tror det var Simba ( också från Finland ) som beskrev hur maskinmätningen kom igång, och där sa han något som stämmer. Trots att bolagen betala för någon kubik mera än vad dom fick har de ändå inte konkursat.

Som jag ser på saken verkar ju de svenska bolagen just nu stjäla virke lagligt. Tyvärr vet jag inget bra sätt hur ni ska ändra ert system. Men att ert virke stjäls rakt framför ögonen på er kan ni ju inte godkänna.
Jag lider med er skogsbröder.

Nej nu ska jag gå ut och ta av kedjorna på gamla 868:an.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Skogshuggarn  
#56127 Har läst inlagan från "Pensionär", men det kan ju vara idé att lyfta fram den igen.

Som det verkar?, så är det köparen som mäter leveransvirket direkt ute på avlägg.
Jag skulle nog hellre se att detta sköttes "opartiskt" av VMF även om systemet infördes här.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56129 ja, varför inte?

det enda som jag kan tänka mig är att det blir en extra kostnad för skogsägaren om dom ska åka ut och mäta.
för hur det än är, så är det ju inte nå stora volymer som huggs självverksamt så mätningen blir troligen ganska dyr.
köparen åker förmodligen inte ut särskilt för att mäta utan tar det i samband med att man skriver kontraktet.

iofs så ska ju dom som sitter på mätstationerna ha något att göra om allt maskinavverkat ska mätas i maskin.

nu spann vi iväg igen men det är ju trots allt inom ramen för "försvunnet virke" i o m att det är problemlösning..

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Pensionär  
#56133
Torparn79 skrev:ja, varför inte?

det enda som jag kan tänka mig är att det blir en extra kostnad för skogsägaren om dom ska åka ut och mäta.
för hur det än är, så är det ju inte nå stora volymer som huggs självverksamt så mätningen blir troligen ganska dyr.
köparen åker förmodligen inte ut särskilt för att mäta utan tar det i samband med att man skriver kontraktet.

iofs så ska ju dom som sitter på mätstationerna ha något att göra om allt maskinavverkat ska mätas i maskin.

nu spann vi iväg igen men det är ju trots allt inom ramen för "försvunnet virke" i o m att det är problemlösning..


Hej svenska skogsbröder.

Ska försöka snurra vidare på de finska systemet.

Någon extra kostnad för att köparen mäter upp virket vid avlägg finns inte. Det hör som till köparens jobb det, vilket han får lön av bolaget han jobbar för. Den enda extra kostnad som egentligen kommer är ju när man åker till avlägget med köparen för att mäta upp de hela. Iofs i mitt fall har jag mina skogsskiften inom 5 km sträcka hemifrån, dessutom brukar uppköparen stå för bilkörandet. :wink: Nåja det är ju om man bjuder på en kopp kaffe hemma vid köksbordet sen. :lol:
Något skilt om avläggs platsen finns inte direkt heller. Förstås att virkesbilarna kan komma till virket utan problem.
Att något blir vrak har jag aldrig upplevt, förstås får inte murket virke finnas i vältan. De typiska vrak% som ni i Sverige råkar ut för fast ni bara har friskt virke i vältan finns inte i Finland.
Sålde för några år sedan en kallavverkning ca 600 fast kubik på rot. Skördarrapporten visa 0,9 kubik mjukrutten gran, 1,8 hårdrutten gran. Fick betalt för tallmassaved. Ingen stor förlust för bolaget men i mina ögon ligger de nog bra till nästa gång det blir avverkning.

Fördelen är ju också att uppköparen har ju väldigt svårt att fuska. Iaf när jag har sålt virke så är det jag som har hållit i tumstocken. Köparen knappar in längd+diameter i handdatorn. Förr i tiden papper och penna. Sedan erbjuds man även att kolla så han har slagit in rätta måtten.

Avatar Fallback

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Pensionär  
#56135
Torparn79 skrev:
Pensionär skrev:Om jag får komma med en liten synpunkt bara så skulle de va att i Finland har vi lite enklare system med sånt här.
Virkes uppköparn kommer ut i skogen och mäter upp virket där. Betalningen kommer efter vad han har mätt.
Ingen risk för stölder eller att virke bara försvinner, d.v.s för skogsägaren. Stjäls något är det bolagets förlust.
Dessutom blir det inget problem med skadat virke. Sålde några stockar björktimmer för 10 år sen. Dom ligger fortfarande kvar
där jag lade upp dom en gång i tiden. Men det är ju bolagets så man behöver ju inte bry sig om de, betalt har jag fått för länge sen.

hur länge har bolaget ansvar för att virket körs bort, framgår det i nå avtal?
det är ju tråkigt om man säljer nå´n mindre post och dom inte hämtar dom heller, för avläggsplatsen kan man ju vilja ha och det är väl inte så bra ur skadedjurssynpunkt att ha gammalt virke ligga och skräpa i skogskanten under en längre tid.
är det ringa och tjata som gäller eller är det bara att ta reda på efter en viss tid?


Ursäkta hade missat det här inlägget.

Exakt hur det är med bolagets skyldighet att köra bort virke i tid vet jag inte till 100% Det ska jag ta reda på.
Har egentligen inte tänkt på det, för allt virke brukar försvinna ganska snabbt. Angående mina björkar hade jag skrivit lite dåligt. Hade laggt upp dom på en gamal nerlagd åker, inte i direkt kontakt med skogen.
Personligen har jag inte behövt ringa om någon virkestransport.
Är delägare i en skogsväg där det ibland kommer ut små travar till försäljning. Dom brukar ordföranden för väglaget ringa om ca 1 månad före menföres tider. Då stänger vi vägen och inga transporter är längre möjliga. Bolagen ser nog till att dom kommer bort då.

Användarvisningsbild

Re: Vart tog mina 24 stockar vägen?

Torparn79  
#56136 då gäller det att man har möjlighet att vara hemma när köparen kommer bara.
skulle vara intressant att föreslå en liknande deal med våra köpare här i sverige.

med tanke på att dom är skeptiska till skördarmätning så lär det inte vara nå lättare att få dom att köpa virke på det här sättet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).