Motorsåg och handhållet

Aspen racebränsle i sågen.

63 inlägg 13591 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aspen racebränsle i sågen.

Avslutat-02  
#560862 Tror ni det går att använda aspen race bränsle till röjsågar och motorsågar?

Blanda i lite olja och gasa vidare, eller blir det bara haveri direkt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Avslutat-02  
#560863 Aspen R
Specialbränsle för motorsport.

Aspen R är bränslet för dig som bara vill ha det bästa, och vara säker på att din motor levererar till sin fulla kapacitet, gång efter gång. Det används främst inom motorsport, där kraven på en kraftfull och stabil prestation från bil, gokart eller motorcykel är som högst.

De speciella kvaliteterna i Aspen R uppnås genom att bränslet bara tillverkas av komponenter av absolut högsta kvalitet. Det ger motortekniska egenskaper som är mer fördelaktiga än vanlig bensin.

Hög kvalitet med jämn densitet underlättar optimeringen av motorns tänd- och bränslesystem för optimal prestanda. Bränslet kan lagras under lång tid utan att de goda egenskaperna förändras.

Aspen R har oktantalet RON 102/MON 90, vilket är det högsta som kan sättas enligt det internationella motorsportförbundet FIA:s riktlinjer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

rejser  
#560864 Olja i aspen racebränsle måste väl blandas under tryck för att det inte ska skikta sig?
Samt högre "Oktan"..
Har du bränsle stående eller vill du ha mer effekt. Du har ju annars 2-takt racing eftersom bara alkylat är tillåtet i tävling träning

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Avslutat-02  
#560865 Okej... Det var ju lite synd om man inte kunde slå i lite av Aspens egen olja och köra, då jag fick väldigt bra pris på ett fat av detta....🤔🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560868 Aspen Racing finns eller fanns i tvåtakt med Aspens olja.
Jag har provat det i sågar och kan väl inte påstå det var himla bra effektökning av det i sig.
Sågarna reagerade lite olika dock. 7900'an gick märkbart bättre. Likaså 272 och Partner 710.
Märktes mindre eller inget på 254, 357, 346, Dolmar och Partner 5000, Jonsereds 910.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Avslutat-02  
#560869 Grejen är att jag betalar ca 4600 kr inklusive moms för vanlig 2-takt.
Och ca 2000 kr inkl moms för detta bränsle , då de ska byta ut faten, mm.

Därför var jag fundersam om det gick att blanda i olja själv....

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560871
vinterrojarn skrev:Grejen är att jag betalar ca 4600 kr inklusive moms för vanlig 2-takt.
Och ca 2000 kr inkl moms för detta bränsle , då de ska byta ut faten, mm.

Därför var jag fundersam om det gick att blanda i olja själv....

Blandbar med andra oljor sen finns det en del felaktigheter i tråden som är felaktiga.

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Avslutat-02  
#560876
knaggen skrev:
vinterrojarn skrev:Grejen är att jag betalar ca 4600 kr inklusive moms för vanlig 2-takt.
Och ca 2000 kr inkl moms för detta bränsle , då de ska byta ut faten, mm.

Därför var jag fundersam om det gick att blanda i olja själv....

Blandbar med andra oljor sen finns det en del felaktigheter i tråden som är felaktiga.



Okej som va då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560882 Jag vet de som tävlar med det o blandar själv.
Vet inte vad de blandar med dock.

Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

anersimyra  
#560894
vinterrojarn skrev:Tror ni det går att använda aspen race bränsle till röjsågar och motorsågar?

Blanda i lite olja och gasa vidare, eller blir det bara haveri direkt?

De är ju konstruerade för 95...så man kan väl säga att det är att kasta pärlor till svinen.. :-bd https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560900
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Tror ni det går att använda aspen race bränsle till röjsågar och motorsågar?

Blanda i lite olja och gasa vidare, eller blir det bara haveri direkt?

De är ju konstruerade för 95...så man kan väl säga att det är att kasta pärlor till svinen.. :-bd https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/

Det är skillnad mellan tvåtakt och fyrtakt .Man kan ladda på med 14% toluen om man vill och få högre oktan visserligen så brinner tvätt thinner dåligt men ger den önskade effekten för att motverka spikning i högkomprimerade motorer.
Skall man gå lite längre på en tvåtaktare så skall man minska kompressions volymen i toppen och ändra på squis vinkel för att passa blyfrisoppa bättre och då slipper man spikningar tror inte att tillverkarna tillverkar olika spågar för olika länder .

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560903
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Tror ni det går att använda aspen race bränsle till röjsågar och motorsågar?

Blanda i lite olja och gasa vidare, eller blir det bara haveri direkt?

De är ju konstruerade för 95...så man kan väl säga att det är att kasta pärlor till svinen.. :-bd https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/

läste lite i länken men då man påstår att det sker en Explosion när en gnista antänder bränslet då läser jag inte mera på rent dravel påstående .

Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Avslutat-02  
#560912 Big bang?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen racebränsle i sågen.

Avslutat-02  
#560913 Men för att få någon aning: det är bara att blanda olja och köra?

Men det gör ingen skillnad på effekt eller bränsleförbrukning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen racebränsle i sågen.

anersimyra  
#560938
knaggen skrev:
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Tror ni det går att använda aspen race bränsle till röjsågar och motorsågar?

Blanda i lite olja och gasa vidare, eller blir det bara haveri direkt?

De är ju konstruerade för 95...så man kan väl säga att det är att kasta pärlor till svinen.. :-bd https://absolutman.wordpress.com/2011/1 ... ch-bensin/

läste lite i länken men då man påstår att det sker en Explosion när en gnista antänder bränslet då läser jag inte mera på rent dravel påstående .

Varför inte, Definitionen för explosion är ofta "snabb process" utan att man anger någon exaktare utbredningshastighet. Sedan kan man dela upp det i deflagration (utbredning under ljudhastigheten) och detonation (utbredning högre än ljudhastigheten). för övrigt är en annan benämning på ottomotorn just explositionsmotor.. :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).