Motorsåg och handhållet

346 xpg startar inte!

27 inlägg 5251 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#560807 Köpte en 346xpg på tradera som väl var det skitigaste som dhl någon gång skickat! Startat den och den gick bra. Tvättat och gjort ren, inte haft isär cylinder och kroppen. Bytt allt gummi och har bra komp. Även gnista. Dock startar den inte. Tänder inte ens med startgas. Vad har hänt?

Med vänlig hälsning,



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560808 Om den har komp och gnista, då återstår bara bränsle, men om den inte tänder på startgas så undrar jag om du satte tillbaka tändspolen på rätt avstånd och alla kablar rätt, eller svänghjulet?


Hur rengjordes den?

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#560811 Svänghjulet var aldrig av. Kablaget blå/svart är nytt. Hade lös tänd”boxen” när jag monterade kablarna. Tror inte den är justerbar, sitter med två skruvar. Kan jag ha satt tillbaks den fel då? Har ju trots allt gnista. Hur kollar jag tändspolens rätta avstånd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#560812 Rengjordes med diesel, avfettning, skruvmejsel, 556, lacknafta, yes och högtryckstvätt...

   TS
Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560813 Med bladmått, men det går att ta en bit tunn kartong och lägga i mellan, eller vika ett papper ca tre gånger.

Ibland så är gnistan inte tillräckligt stark för att tända, och det sitter rätt med kablarna, så att kretsen inte ligger på och bryter strömmen....?

Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560814 Du fick inte in vatten på fel ställe, så att cylindern, eller ljuddämparen fylldes?

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#560818 Ska testa med papper. Jag hade inte en tanke på att den var justerbar, skruvade bara dit den så det är nog där felet är. Viker en A4 tre gånger imorrn och testar. Jag har en jävla massa högskolepoäng, men det här med motorer är nytt för mig... tack för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560819 Det är nog kanske där men den skulle ha startat till ändå, ta en titt på stoppknappen och kablarna igen och tändstiftet....

Där någonstans bör felet vara, skriv gärna om du hittar något..

Ha re.

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

totte  
#560820 Det skall vara mellan 0,25 - 0,3 mellan polerna och magneterna i svänghjulet.

Så kollar du förstås också att det inte är kortis i stoppbrytaren, enklast genom att koppla loss sladden från brytaren och se till att den inte är i kontakt med godset.

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#560895 Justerat till 0,3 mm, klar å fin gnista. Således kan det inte vara kortslutning tänker jag. Inte ens ett lite poff på startgas. Märkligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

Anders Engström  
#560896 Bensin går fram. Bra komp. Inget vatten i cylindern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 xpg startar inte!

totte  
#560897 Då får du kolla om svänghjulet har vridit sig på axeln.

Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560901 Ja, men man frågar sig ändå.


Om du hade igång sågen och efter rengöring så startar den inte längre,,,,,,

Så klart att svänghjulet kan ha glidit iväg men det låter mer som något annat...

Undrar jag om inte gäddan är en fisk......

Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

sveakatten  
#560905 Bytt stift?

Avatar Fallback

Re: 346 xpg startar inte!

Avslutat-02  
#560907 En liten fundering, när du försöker starta den nu använder du choken då?

Testa att hålla sågen i gashandtaget och fullgas, medans du tycker i snöret.

Ibland kan det räcka om sågen har blivit sur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).