Al

Kommentar  82 inlägg  18775 visn.  17 följer

Re: Al

halvproffs skrev:Kollade lite efter vintern.

Ser omtrent ut som min blötmark, dock inga älgbett… beror kanske på att de lokala "stutsar-svängarna" är ganska aktiva - har faktisk aldrig sett en enda älg under de 6 åren jag bodd här...jovisst, men dom låg med "skånkarna" uppåt på släpvagnar. :d
Dina björkar ser fina ut o bättre blir dom som tiden går. Ibland går det ganska bra om man låter naturen sköta sig själva... :surp:

#576045 @halvproffs
Tur att det finns ett proffs som kan avgöra viket trädslag det är som jag har sågat.

Trodde att jag mest hade gråal men dom grillbrädorna är ju onödigt färggranna. :mrgreen:

Synd att bränna sönder mahogny i grillen, kan ju vara skälet till att jag inte äger en riktig grill.
$matches[2]

1563114283_dscn2088.jpg

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576053 Jag visste inte att det växte mahogny i Timråtrakten. 😊
Fina grillbrädor, konkurrera med Ulf1?

TS

halvproffs skrev:Fina grillbrädor, konkurrera med Ulf1?

Nja, inte riktigt så, tänkte att jag skulle kunna bli underleverantör via ulf1.
Ser en fördel i att få 500 kr/st istf. 99 kr och så skattefritt på ett lagligt sätt som jag inte ens har försökt förstå. :mrgreen:

Användarvisningsbild

#576510 Har tänkt ta ner fem bra stora klibbalar som står i en granföryngring nu i höst.
Har låtit dom stå lite för länge, eftersom det bara skulle blivit ved av dom, men nu
har en kompis köpt sig bandsågverk och han vill gärna stella upp och
såga halvt om halvt till sig och mig.

Så därför vill jag gärna ha råd av vår helproffs @halvproffs :wink:
När är det bäst att hugga den för sågning och skulle
den sågas strax eller kan man vänta?

#576519 Alen ska sågas så fort som möjligt efter fällning för att undvika sprickor och färgfel.
Dom gånger jag sågat al har vinterfällt gett bättre resultat :)

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#576522 Håller med snickarn. Helst vinteravverkat.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).