Skogsekonomi

Julgransodling import eller export av julgranar till Sverige

16 inlägg 4604 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Julgransodling import eller export av julgranar till Sverige

Peter N  
#560213 Hej
Jag håller på med ett examensarbete om svensk julgransodlings konkurrenskraft jämfört med dansk odling.
Sverige importerar i dagsläget julgranar från i första hand Danmark för att täcka upp för det som inte odlas i Sverige. Jag har funderat på vad det är för faktorer som gör att julgransindustrin inte växt och tagit fart i vårat land som har både gott om skogsmark och jordbruksmark i träda. För att få en bild av intresset för julgransodling har jag tagit fram en digital enkätundersökning som tar max 1 minut att svara på. Jag hoppas att många av oss som är på forumet klickar på länken och genomför undersökningen.
Som motprestation kommer jag att redovisa resultaten av undersökningen och ytterligare information som jag fått fram genom intervjuer med aktiva julgransodlare.
Följ länken nedan för att komma till undersökningen.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSezdKZ1NG2x0AtQUnF0wcNySrXfbsfxzW_KybW5bfW460PoFg/viewform?vc=0&c=0&w=1&usp=mail_form_link



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Peter N  
#560351 Hej
Jag såg att någon märkt att undersökningen hoppade från en sida till en annan, det är inte något fel utan frågorna styrs av vad man svarar inledningsvis.
God kväll

   TS
Användarvisningsbild

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Peter N  
#560490 För den som är intresserad så importerar vi till Sverige julgranar för 42 miljoner per år samtidigt som vi exporterar för 2-3 miljoner kronor. Marknaden i EU omsätter 15 miljarder årligen. Hjälp mig gärna att förstå mer genom att fylla i min undersökning.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSezdKZ1NG2x0AtQUnF0wcNySrXfbsfxzW_KybW5bfW460PoFg/viewform?vc=0&c=0&w=1&usp=mail_form_link

   TS
Avatar Fallback

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Avslutat-02  
#560499 Har funderat och kalkylerat över detta och nä, det tar för lång tid att odla.
Sedan ska produkten skördas,paketeras mm är en omständig process.

Får kanske 500 kr per gran, och det priset fungerar i städer men inte på landet, där åker man och hugger sin gran, helst på grannens mark.

Med transport och arbete så har jag inte mycket över per gran.

Nej tack, det måste finnas lönsamhet för överlevnad också.

Användarvisningsbild

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Peter N  
#560620 Det jag försöker ta reda på genom mitt arbete är om det är band annat om det är lönsamheten eller brist på denna som är anledningen till att julgransodling inte blivit stort i Sverige på samma sätt som i Danmark och Tyskland. eller om det är andra faktorer som har större påverkan. Om ni vill hjälpa mig med mitt arbete om julgransodling följ gärna länken och svara på frågorna, undersökningen tar max 1 minut att besvara.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSezdKZ1NG2x0AtQUnF0wcNySrXfbsfxzW_KybW5bfW460PoFg/viewform?vc=0&c=0&w=1&usp=mail_form_link

   TS
Användarvisningsbild

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Anton Holmström  
#560707 Tror det är inte helt ovanligt att skogsägare underröjer/röjer gran som är lämpliga julgranar och säljer dem till lokal återförsäljare. Det är knappast en odling eller en stor kommersiell verksamhet, men ändock något som inbringar extrapengar till en väldigt låg insats.

Avatar Fallback

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Avslutat-02  
#560709 Ja det går och få in några tusen på detta, morsan brukar få ha loppis uppe på gamla höskullen, och där har då jag sålt för ca 10.000-25.000 kr. Alla tagna i underröjningar, bara lasta och åka.

Användarvisningsbild

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Peter N  
#560727 Intressant vinkling med att nyttja granarna från röjningen till julgranar, av de som jag intervjuat för mitt projekt har de flesta använt tidigare jordbruksmark, och fått bidrag i samband med omställning 90. Men det finns även de som odlat på skogsmark och en som arrenderat en ledningsgata för försäljning vilket hade gått bra. Efter helgen ska jag börja sätta ihop min slutrapport om det är någon som vill hjälpa till med data följ länken nedan och svara på frågorna det tar max 1 minut, tack på förhand.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSezdKZ1NG2x0AtQUnF0wcNySrXfbsfxzW_KybW5bfW460PoFg/viewform?vc=0&c=0&w=1&usp=mail_form_link

   TS
Användarvisningsbild

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Peter N  
#560741 På tisdag den 9/4 kommer jag att redovisa mina resultat från undersökningen, tack för all hjälp.

PS det finns fortfarande möjlighet att bidra med era kunskaper genom att svara på enkäten i länken ovan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560795
delendam skrev:Tror det är inte helt ovanligt att skogsägare underröjer/röjer gran som är lämpliga julgranar och säljer dem till lokal återförsäljare. Det är knappast en odling eller en stor kommersiell verksamhet, men ändock något som inbringar extrapengar till en väldigt låg insats.

Går det verkligen att sälja underröjda/undertryckta granar :?: :?: Jag har aldrig lyckats hitta en någon i min skog som skulle passa till julgran.

Avatar Fallback

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Avslutat-02  
#560802 Jodå men man får leta, jag satte band och lämnade dem sedan när jag hade vagnen med mig då sågade jag ner 15-20 stycken och tog hem och sålde. Även lite halv taskiga gick åt, fina granar 500 kr halv taskiga 250 kr.

Avatar Fallback

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

jannee  
#560806 Du/ni kan börja med att plantera 3000 kungsgranar/ha
Därpå har du FULL fritidssysselsättning i 7 till 8 år innan du kan börja tjäna storkovan.
Gäller att hålla ned allt gräs men även beskära granarna så att de blir täta.
Du måste sedan skaffa nät och utrustning så du kan näta dina granar.
Mycket arbete INNAN inkomsterna kommer men visst kan lönsamheten bli god om du lyckas med försäljningen
Lönsamheten/ha överstiger nog alla annan produktion.
När kunderna blir varse vilken skillnad det är mellan vanlig rödgran och kungsgran betalar de mer än gärna det högre priset.

Avatar Fallback

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Avslutat-02  
#560809
jannee skrev:Du/ni kan börja med att plantera 3000 kungsgranar/ha
Därpå har du FULL fritidssysselsättning i 7 till 8 år innan du kan börja tjäna storkovan.
Gäller att hålla ned allt gräs men även beskära granarna så att de blir täta.
Du måste sedan skaffa nät och utrustning så du kan näta dina granar.
Mycket arbete INNAN inkomsterna kommer men visst kan lönsamheten bli god om du lyckas med försäljningen
Lönsamheten/ha överstiger nog alla annan produktion.
När kunderna blir varse vilken skillnad det är mellan vanlig rödgran och kungsgran betalar de mer än gärna det högre priset.



Japp det är en god investering om man har mark över, jag måste arrendera mark isåfall och då blir det minus på den kalkylen.

Användarvisningsbild

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Anton Holmström  
#560885
th skrev:
delendam skrev:Tror det är inte helt ovanligt att skogsägare underröjer/röjer gran som är lämpliga julgranar och säljer dem till lokal återförsäljare. Det är knappast en odling eller en stor kommersiell verksamhet, men ändock något som inbringar extrapengar till en väldigt låg insats.

Går det verkligen att sälja underröjda/undertryckta granar :?: :?: Jag har aldrig lyckats hitta en någon i min skog som skulle passa till julgran.


Du gör ett fel i ditt antagande. Köparna, de flesta stadsbor, vet inte hur en snygg gran ser ut. De flesta vill bara ha något som liknar en gran. Gärna ensida/ej symetriska granar, då de passar bättre mot väggar eller i hörn.

Det går faktiskt sälja vilken skitgran som helst :) Iaf om de har "halva" priset mot de andra.

Avatar Fallback

Re: Julgransodling import eller export av julgranar till Sve

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560886 Det jag läst om problemet för svenska julgransodlare så var det att många stormarknader sålde billiga uländska granar om man handlade för en viss summa

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).