Öppna kategorin

Bränna själv..... Med skogens smaker

21 inlägg 6290 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bränna själv..... Med skogens smaker

jannee  
#560468 Det som var vanligast förekommande var bultdricka eller finare namn bultöl.
I själva verket var det inget annat än mäsk.
Man fyllde en damejeanne med lite olika ingredienser + jäst och vatten.
Vad det råg som ingrediens kallades det ofta för bultöl.
Därefter grävde man ned damejeannen ofta i dyngan i dyngstan, gödseln höll oftast en optimal temperatur.
Inget ovanligt att försigkomna drängar och småpojkar provsmakade varan innan den jäst färdigt.
När det slutat jäsa silade man bort ingredienserna och inmundigade drycken.
Där kunskapen fanns brände eller kokade man mäsken som då oftast var baserad på potatis.
Min morfar berättade allt detta för mig i min barndom = väldigt länge sedan, och har kanske glömt några väsentligheter.
Men socker nyttjades ej - var väldigt dyrt, ej heller har jag någon kunskap om hur de renade drycken om de nu ens gjorde det.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bränna själv..... Med skogens smaker

Bax  
#560480 Här i trakterna kallas det jäsning. Förvarades i mjölkkrukor. Dom grävde ofta ner krukorna i en myrstack för ideal temperatur.

Användarvisningsbild

Re: Bränna själv..... Med skogens smaker

Göt  
#560513 Det finns väl några mindre bränneri kanske dom kan bli intresserade att ta fram din produkt

Avatar Fallback

Re: Bränna själv..... Med skogens smaker

Avslutat-02  
#560519
Göt skrev:Det finns väl några mindre bränneri kanske dom kan bli intresserade att ta fram din produkt


Ja det finns nog den vägen att gå, när jag väl bestämt produkter.

Det hade varit roligt att kunna bränna , smaksätta och lagra på olika fat eller med olika sorts virke själv hemma, och sedan kanske ha en liten mindre lokal för förtäring och provsmakning, nere vid Ljusnans dalgång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränna själv..... Med skogens smaker

Camaro1969  
#560520 visst går det.

Jon Hillgren i Härnösand startade gintillverkning och de har väl fått de flesta utmärkelser man kan få, världens bästa gin osv..

https://hernogin.com/

Gin har ju den fördelen jämfört med whisky att man slipper lagringstiden.
svensk whisky kommer troligen aldrig bli någon hit då konkurrensen är för stor.
dock gillar jag fin idee med ren sprit, den går liksom gin bara att öka produktionen från en dag till en annan..

Avatar Fallback

Re: Bränna själv..... Med skogens smaker

Avslutat-02  
#560564 Jag läste ett intressant inslag om att kan använda svag ström genom spriten.

Man sätter en skruv igenom en träbit, sedan likadant på den andra sidan.
Kopplar sedan på ström genom sladdarna.

Efter ett dygn hade både spriten ändrat färg och smak. :-bd

Den blev mer lik whisky i smaken och färgen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).