Sågtimmer

Längder och grovlek?

8 inlägg 6131 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Längder och grovlek?

Dodger  
#560398 Har en del vindfällen att ta reda på. Från vilken grovlek på stockarna är det lämpligt att Låta det bli ved av dem? och vilka längder är det lämpligt att kapa stockarna i?



   TS
Avatar Fallback

Re: Längder och grovlek?

Avslutat-02  
#560399 Det beror lite på hur det ser ut, men i regel så är det bara att aptera timmer så långt det går....

Användarvisningsbild

Re: Längder och grovlek?

Vedproducent  
#560403 Ska du sälja dom ska du ta reda på vilka längder du ska hugga dom i. Det är så olika vad sågverken vill ha. Många sågverk har klart lägre priser på mellanmoduler. Tex är önskemål 55 dm, 49 dm, 43 dm och 37 dm. Då är det klart dumt att hugga mellanmodulerna som 52 dm, 46 dm, 40 dm ja du fattar.

Användarvisningsbild

Re: Längder och grovlek?

Vardon  
#560406 Titta i prislistorna där du tänker leverera. Sen får man mäta och gissa lite...

https://www.sveaskog.se/globalassets/sk ... 8-t1_b.pdf

Har du en prislista från sveaskog (lätt att via google därför jag länkar till den)

Men tex sälja en 45 cm grov stock dit så kan man ju lika gärna såga den själv kan jag tycka. Där ser du även lite längder.

Mät med klaven då det kan vara midjor på stockarna och det är toppen de mäter efter

Längdkorrigering
En kort stock på 337 får du 75% av priset på typ medan en på 547 får du 106 % dvs lite mer.

Däremot så blir det ju snart mer kvist och krök i en lång stock så det behöver inte vara dåligt att göra en kort.

Jag antar du behöver ved så då hade jag gjort timmer av allt över 14 och ved resten. Det är lättare att fylla på i veden med klena stockar än att flytta upp ved till stock om man får för mycket ved...

Glöm inte bort att vara försiktig. Man får ut mer och finare timmer om man kan fälla dem själv. Det är INTE lönande att tjäna lite mer på timret och får benen avslagna samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Längder och grovlek?

axwell  
#560414 Det variera stort mellan olika köpare vilka längder dom söker. Någon (Södra?) har ibland längdkorrigeringsavdrag för 520cm men plus för 490 och 550 cm.
En annan hade ett stort avdrag för 430 cm men bara hälften så stort för 400 cm
Här i Medelpad är tillägget för 520 och 550 så lågt att det är en dålig affär att aptera över 490 cm och under 430cm.
Det här gäller grantimmer.

Avatar Fallback

Re: Längder och grovlek?

Avslutat-02  
#560415 Ta kontakt med virkesköparen, få höra va industrin vill ha aptera därefter, vid lite större objekt, hör av dig med jämna mellanrum så håller du koll.

Jag kör alltid fram 50-100 stockar direkt, så att de kan hämta, då vet jag att jag får rätt pris på dessa.

Avatar Fallback

Re: Längder och grovlek?

ÅsaNisse  
#560460 Tänk på att längdkorrektionen oftast inte kompenserar avsmalningen på stammen, om man inte har väldigt välvuxen skog. Även om man får 6% extra för 4,9 och stammens topparea minskar 7% så förlorar man 1% på den stocken.
Jag högg en post förra säsongen och hade en genomgång med inköparen om detta förhållande innan sågen startades, men han vidhöll de korrektioner som fanns i prislistan. Det fick till följd att han hade 100m³to att hämta med i stort sett bara 3,7 m längder.
Det blev lite frågor i efterhand, men jag bara svarade att det var ju det prislistan premierar.

Avatar Fallback

Re: Längder och grovlek?

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560476 Jäkligt bra gjort ÅsaNisse.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar