Skogsekonomi

investera utanför börsen

17 inlägg 7742 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

investera utanför börsen

rwt3t25r  
#541426 Tjena jag letar efter någonting att investera 10-20tkr. Jag tänkte investera i något bolag som förvaltar och sköter skog.
Någon som vet ett sånt bolag? och finns det något sätt att investera utanför börsen med endast 10-20tkr?
jag vet att jag inte kommer att bli stenrik, men jag vill testa ett par år som ett experiment



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541435 Inte skog men fastigheter, Tessin.se. Där kan du investera mindre belopp med avkastning.

Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

stektlök  
#541579 Investera i dig själv, ditt hem, maskiner, renovera, serva, bättre vedmaskin tex. Det sista så ökar du din produktion å tjänar ännu mera cash :) kör bara !

Användarvisningsbild

Re: investera utanför börsen

Carl Olén  
#541722 Hej! Det som börsen tillhanadahåller är ju likvida aktier som kan handlas både mindre belopp och på kortare sikt med möjlighet till urträde längre fram . Att gå in som delägare i ett onoterat bolag är svårare, särskilt med tanke på att du planerar göra en exit ett fåtal år senare. Givet din tidshorisont, är skogsinvestering verkligen rätt?

/Carl

Användarvisningsbild

Re: investera utanför börsen

Camaro1969  
#541723 Jag röstar för något noterat bolag, sca, holmen, billerud, stora ?

Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

stektlök  
#541837
Camaro1969 skrev:Jag röstar för något noterat bolag, sca, holmen, billerud, stora ?
Som läget är nu med tanken på ett par år fram är börsen nog det mest ruskfyllda. 10 års spikrak uppgång fortsätter.... ? Det har redan backat bra.
Jag röatar emot börsen just nu :)

Användarvisningsbild

Re: investera utanför börsen

Camaro1969  
#541842 den största risken med börsen, är att stå utanför.

vill man investera i något bolag som förvaltar och sköter skog röstar jag ändå enligt ovan.

btw fyller jag på med aktier i Holmen B idag....

Användarvisningsbild

Re: investera utanför börsen

Carl Olén  
#541963 En sak som är värd att beakta är ovanstående industriella aktörer. De riskerar förlora i vinstmarginal och börsvärde om priset på skogsråvara går upp (vilket jag tror den kommer göra). Det som bäst rider på långsiktiga trender mot fossilfritt samhälle med bioekonomin i centrum torde vara rena skogsinvesteringar där industrin inte spelar avgörande roll i portföljen.

Varför föreslogs Holmen? Varför köpte du aktier i just Holmen idag?

Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541968 Satsa på något roligt projekt. Något ovanligt.
Typ Mahogny, teak eller andra exotiska trädslag i Mellan Amerika
Eller varför inte testa delägande av gummiplantage.
Se bara till att inte hamna i oseriösa affärer. Typ slavarbete.
Svenska kyrkan driver något trädprojekt i Mellan Amerika, borde vara seriöst.
Träden växer då i alla fall uppåt :d

Användarvisningsbild

Re: investera utanför börsen

Camaro1969  
#542011
Carl Olén skrev:En sak som är värd att beakta är ovanstående industriella aktörer. De riskerar förlora i vinstmarginal och börsvärde om priset på skogsråvara går upp (vilket jag tror den kommer göra). Det som bäst rider på långsiktiga trender mot fossilfritt samhälle med bioekonomin i centrum torde vara rena skogsinvesteringar där industrin inte spelar avgörande roll i portföljen.

Varför föreslogs Holmen? Varför köpte du aktier i just Holmen idag?


både holmen och sca är stora skogsägare, lite osäker hur det är med stora just nu och orkar inte googla, det har väl varit några skogsaffärer nyligen gällande bergvik..

varför jag föreslog holmen? föreslog dem inte specifikt framför något annat bolag.

jag köper aktier flera ggr i veckan idag (igår) vart det holmen jag fyllde på med, och det kommer jag fortsätta med=)

edit:
jo stora kan väl räknas som skogsägare med, jag va tvungen att googla=)
https://storaensoskog.se/press-media/20 ... gvik-skog/

Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

LesterCGarreth  
#560270 En investering utanför börsen som helt saknar motpartsrisk är att köpa investeringsguld eller investeringssilver. Inflationssäkert och för silver så är det rätt prisvärt nu om man ser hur ration guld silver är för nuvarande. Silver är dock belagt med 25% moms i Sverige, vilket man kan undvika om man köper från utlandet. Guld är dock momsfritt.

Ett stort minus är att ädelmetaller genererar ingen avkastning. Är dock en bra värdebevarare och kan inte skapas ur tomma intet som de pengar vi får i lön. Sen blåser det inte ner, brinner inte upp eller äts upp av insekter. Går även att ta med det på utlandsresor vilket är svårt med talltimmer.

Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

enbhen  
#560336 Fruntimmer är annars en bra investering[emoji3]

Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

Avslutat-02  
#560347
enbhen skrev:Fruntimmer är annars en bra investering[emoji3]


Är de?

Dyr i avkastningen kanske......
=)) (Tur att inte frun ser).....

Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

enbhen  
#560407
vinterrojarn skrev:
enbhen skrev:Fruntimmer är annars en bra investering[emoji3]


Är de?

Dyr i avkastningen kanske......
=)) (Tur att inte frun ser).....


Är nog den dyraste investeringen man kan göra, och ändå gör man den [emoji12]

Avatar Fallback

Re: investera utanför börsen

jannee  
#560409 Rätt kvinna betalar sig många gånger om, "fel" kan bli hur dyr som helst :grin:
I min ungdom (på 70 talet) beräknades en sjuksköterska (kvinnlig) drar in mer pengar till hushållet än 20 kor :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).