Skogsröjning

Vinterröjning?

178 inlägg 34227 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Skogs Vimek  
#560131 Okej nä ja har slutat o sälja ved utan jag kör åt de som har själva mest för att slippa höra klaget på att det för klent eller för grovt eller något annat som de kan pruta ner på
Hugger lite om jag har tid men köper upp bränved eller liknade mest
Eldar i panna i båda husen så de kvittar va de är

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#560137 Jasså, nä jag har aldrig hört något om veden. Men jag brukar låta kunderna besikta veden innan köp.
Tar emot beställningarna på papper, där de får själva framföra diameter och längder.
Är noga med att framföra att det är blandved oftast de köper, vissa vill ha björk, och då kostar det extra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Skogs Vimek  
#560143 Nä jag blev tröt o tjötet o la ner i ett par år innan ja skaffad Vedmaskin
Egentligen för eget behov men de blev ju i te så [emoji23][emoji23] vildar länge

Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560145 Idag var det en riktigt jäklig skare som höll ungefär vartannat steg, och vartannat gick man igenom ca 70 cm snö som mest (bara att låta den biten vara) :( objekt nr 2, 750 meter bort i princip helt snöfritt :)

Känns dock bra att man äntligen är igång för säsongen, skönt med en lugn start med småtrakter i väntan på att personalen skall komma...

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#560159 Jag försöker att få in solen på sådana objekt, så att det smälter fortare.....

Ibland går det ibland inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#560170 Va röjer ni för objektet nu?

Själv är jag i underväxtröjning.

Går snart över i ungskog, :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Skogs Vimek  
#560204 Mesta del underröjning men ska ta nå skiften me ungskog nu
O en del hy-rensning

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

röjjare  
#560222
SkogsGotte skrev:Idag var det en riktigt jäklig skare som höll ungefär vartannat steg, och vartannat gick man igenom ca 70 cm snö som mest (bara att låta den biten vara) :( objekt nr 2, 750 meter bort i princip helt snöfritt :)

Känns dock bra att man äntligen är igång för säsongen, skönt med en lugn start med småtrakter i väntan på att personalen skall komma...

:-bd
Bästa vårtecknet hittills!

Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560224
röjjare skrev:
SkogsGotte skrev:Idag var det en riktigt jäklig skare som höll ungefär vartannat steg, och vartannat gick man igenom ca 70 cm snö som mest (bara att låta den biten vara) :( objekt nr 2, 750 meter bort i princip helt snöfritt :)

Känns dock bra att man äntligen är igång för säsongen, skönt med en lugn start med småtrakter i väntan på att personalen skall komma...

:-bd
Bästa vårtecknet hittills![/quote

Yes när man hör röjsågar ute i skogarna är det ett gott tecken på att våren är på G :) imorrn blir det dock snöskor för hela slanten som gäller, fungerar ok om det inte är allt för tät underväxt... Har ni kommit igång än?

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560226
SkogsGotte skrev:
röjjare skrev:
SkogsGotte skrev:Idag var det en riktigt jäklig skare som höll ungefär vartannat steg, och vartannat gick man igenom ca 70 cm snö som mest (bara att låta den biten vara) :( objekt nr 2, 750 meter bort i princip helt snöfritt :)

Känns dock bra att man äntligen är igång för säsongen, skönt med en lugn start med småtrakter i väntan på att personalen skall komma...

:-bd
Bästa vårtecknet hittills![/quote

Yes när man hör röjsågar ute i skogarna är det ett gott tecken på att våren är på G :) imorrn blir det dock snöskor för hela slanten som gäller, fungerar ok om det inte är allt för tät underväxt... Har ni kommit igång än?


Nere i söder är det lukten av gödsel som är vårtecken :d jobbade som arbetsledare för röjare i Härnösand för 6 år sedan, då var det vissa ställen med 50 cm snö medans andra var snöfria.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#560230
SkogsGotte skrev:
röjjare skrev:
SkogsGotte skrev:Idag var det en riktigt jäklig skare som höll ungefär vartannat steg, och vartannat gick man igenom ca 70 cm snö som mest (bara att låta den biten vara) :( objekt nr 2, 750 meter bort i princip helt snöfritt :)

Känns dock bra att man äntligen är igång för säsongen, skönt med en lugn start med småtrakter i väntan på att personalen skall komma...

:-bd
Bästa vårtecknet hittills![/quote

Yes när man hör röjsågar ute i skogarna är det ett gott tecken på att våren är på G :) imorrn blir det dock snöskor för hela slanten som gäller, fungerar ok om det inte är allt för tät underväxt... Har ni kommit igång än?



Hur lägger du stammarna?

Jag lägger dem framför mig och använder dem som underlag att gå på. Kan då röra mig långa sträckor ganska fort i terrängen.
Även med snöskor, fäller jag framför och åt sidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

röjjare  
#560274
SkogsGotte skrev:Yes när man hör röjsågar ute i skogarna är det ett gott tecken på att våren är på G :) imorrn blir det dock snöskor för hela slanten som gäller, fungerar ok om det inte är allt för tät underväxt... Har ni kommit igång än?

Nä, inte än. Men det börjar klia lite smått i gasfingret.

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#602861 Började idag på en trakt med underröjning...
Lite snö i träden... Men det går bra..
Kaminen i kojan är kanon.. efter en tank så var det 20 grader i kojan. :-bd
Och helt gratis.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

svampbob  
#602862
vinterrojarn skrev:Började idag på en trakt med underröjning...
Lite snö i träden... Men det går bra..
Kaminen i kojan är kanon.. efter en tank så var det 20 grader i kojan. :-bd
Och helt gratis.....


Sitter du bara inne i kojan och eldar? Jag ser inte en röjstam nere backen =))

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#602868 Ja det vore en trevlig sysselsättning... :mrgreen: Nä tyvärr inte.
Men eftersom jag har en huawei, så tål den lika mycket snö som jag tål sommarvärme...
Nästan inte alls...

Så det blir bilder från när jag kom till trakten och sedan ska jag skaffa en ny mobil framöver....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).