Skogsnyheter

Miljörörelsens dilemma - allt och inget

6 inlägg 1791 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miljörörelsens dilemma - allt och inget

Fredrik Reuter  
#560037 Jag vet inte om jag är ensam om att inte få ihop logiken i miljörörelsens agenda? Ingen minskad konsumtion, istället kraftigt ökad elförbrukning, inga koldioxidutsläpp (inte ens fossilfria koldioxidutsläpp), minska betongbyggandet men avverka inte skogen. Ja, jag tycker att listan kan göras ganska lång.

Senast i raden är kritik mot en planerad vindkraftspark i norra Värmland.
40 st vindkraftverk med 250 meters höjd på Ripfjället som enligt Miljöpartiet ligger farligt nära både naturområden och kungsörnsrevir.

Det kan inte vara annat än ett stort dilemma att vara beroende av el men samtidigt inte kunna tillverka ny?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... far-kritik



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Miljörörelsens dilemma - allt och inget

bgl  
#560040 Nja, själva förbrukningen av betong vill miljömupparna öka, däremot ska inhemsk produktion av cement försvåras genom stopp för kalkbrytning.
Att bygga alla de s.k. snabbtågsjärnvägarna kommer att bli den största enskilda betonganvändningen någonsin i Sverige! Betydande del av sträckningen måste gå i betongränna, det fanns nyligen i media uppgifter att stor del av den först tänkta sträckningen i Skåne som inte kunde ligga på banvall. Erfarenhet från länder med tidig utbyggnad av snabbtåg visar hur hårt banvallen slits, bl.a. i Kina har tågen på vissa ställen tvingats köra i ´vanlig´ hastighet.

Avatar Fallback

Re: Miljörörelsens dilemma - allt och inget

boksson  
#560049 I grund och botten har miljörörelsen bara ett problem och det är människan. Stör människan naturen på något sätt är det per automatik av ondo. Med det här synsättet är kritiken från miljörörelsen konsekvent, även om det för oss andra verkar ologiskt.
Naturen är och det naturliga är alltid alltid det goda och av godo.

Avatar Fallback

Re: Miljörörelsens dilemma - allt och inget

Avslutat-02  
#560051 Det vore kanske lite roligt att få miljörörelsen att komma med egna förslag som verkligen går att utföra.

Ta t,ex Elproduktion, hur hade de tänkt sig att lösa att Sveriges industri inte har tillräckligt med el den kommande åren, det hindrar både industrin,och arbetstillfällen.

Vindkraft kan inte lösa allt, inte vattenkraft heller, personligen tycker jag inte om vattenkraft,. Då det förstör för fisken.
Men det precis som allt annat är ju ett nödvändigt ont.

Men jag har ännu inte sett några riktigt bra förslag från miljörörelsen, de brukar stå och dundra om att det och det ska bort för att bevara naturen.

De vill inte heller gå ihop och köpa skog själva, avsätta den i miljöns namn, utan det ska vi övriga privata skogsägare göra, helst gratis.
Om vi sedan hävdar att vi äger marken, då kommer de krypande likt en varelse ur sagan om ringen, drägglandes och har sig i blicken, och väser något om allemansrätten, naturen tillhör oss alla...

Kan de hålla sig i sina hålor i Mordor så är det bra.

Men nu är de överallt och förpestar.
Det ända jag väntar på är att snart står de med plakat när man ska till och plantera också, debatten om att skogsbruket skulle plantera genmanipulerade plantor har ju på gott i många år.

Som det ser ut dessutom så ska dessa varelser lägga sig i om du får avverka eller inte, och jag förstår att de vill agera som en myndighet men tack och lov att de inte är det.

Avatar Fallback

Re: Miljörörelsens dilemma - allt och inget

ebex  
#560054 Det är det där ologiska som gör att de är rödlistade. Var endast ca 270 000 personer som röstade MP i förra valet och dessa fanns företrädelsevis i Stockholm, Göteborg och Malmö. Fanns visst några på Gotland också.
Ska man våga gissa att de inte äger någonting heller?
Det är lätt och leka med andras pengar.

Avatar Fallback

Re: Miljörörelsens dilemma - allt och inget

Avslutat-02  
#560056
ebex skrev:Det är det där ologiska som gör att de är rödlistade. Var endast ca 270 000 personer som röstade MP i förra valet och dessa fanns företrädelsevis i Stockholm, Göteborg och Malmö. Fanns visst några på Gotland också.
Ska man våga gissa att de inte äger någonting heller?
Det är lätt och leka med andras pengar.



Det är väl klart att dessa inte äger något, naturen är ju allas, jag vet ju om åtminstone ett pucko som röstade på MP mupp, min syster, hon äger inte ens en gräsmatta, men tycker inte om att jag eldar med ved.

MP mupp är ganska stora i vissa delar av Sverige, platser där jag aldrig skulle sätta min fot. De älskar pengar, och helst tanken på att få göra av med skattepengar på trams, de kan inte räkna....
Ja jag vet att detta är rena spekulationer om folk, men det är så de uppför sig.
Jag sålde julgranar ett år, då stod det vissa av min systers vänninor där med plakat och dikterade att jag utfört seriemord.


En MP mupp slog till och såg till att 6 markägare fick avverkningsförbud pga lavskrikan, en fågel,,,,,,
Som inte ens är rödlistad, men när sedan skogsägarna ville ha betalt för fågelholkarna som denne satt upp och spikat i träden, då hävdar detta pucko allemansrätten......

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).