Skogsekonomi

Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

66 inlägg 63995 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Avslutat-02  
#560032
Camaro1969 skrev:"sa"

har du fått skriftligt eller har du pratat med dom på telefon?

förhandla aldrig med skatteverket på telefon, be dom skicka skriftligt.

skicka in en ny momsregistrering med rätt sni kod å se hur det går



Helt riktigt, förhandla inte med terrorister, Skatteverket är ett as att ha och göra med.
Byråkrater som försöker verka märkvärdiga och göra sig själva oumbärliga..

Skicka in blanketten igen och vänta och se
Som skrivet... :-bd

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#560036 Tanten sa det på telefon, inget skriftligt till mig. Däremot skrev hon en notering på mig (min "akt" el dyl) att jag skulle inkomma med ny ansökan när första intäkten kommit in. Tänker att det då ser lurt ut om jag skickar en ny ansökan genast? Kanske är lättare att få igenom det om min man står på firman?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#560038
Marhug skrev:Tanten sa det på telefon, inget skriftligt till mig. Däremot skrev hon en notering på mig (min "akt" el dyl) att jag skulle inkomma med ny ansökan när första intäkten kommit in. Tänker att det då ser lurt ut om jag skickar en ny ansökan genast? Kanske är lättare att få igenom det om min man står på firman?



som sagt, man ska aldrig ta något per telefon... nu har hon noterat vad ni "kommit överrens" om..

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#560041 Japp, dt sved när hon sa det men jag kunde inte lika gärna säga att hon inte fick skriva det =/ Man får gå på några nitar innan man lär sig hur det fungerar där ute i världen har jag ju förstått nu =/

Men då ska jag kanske försöka göra det via min man då. Och hoppas de inte tittar på vad hans fru haft för sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Arvid0  
#560042
vinterrojarn skrev:
Camaro1969 skrev:"sa"

har du fått skriftligt eller har du pratat med dom på telefon?

förhandla aldrig med skatteverket på telefon, be dom skicka skriftligt.

skicka in en ny momsregistrering med rätt sni kod å se hur det går



Helt riktigt, förhandla inte med terrorister, Skatteverket är ett as att ha och göra med.
Byråkrater som försöker verka märkvärdiga och göra sig själva oumbärliga..

Skicka in blanketten igen och vänta och se
Som skrivet... :-bd
du måste haft otur, mig har de alltid varit behjälpliga och svarat på frågor mm.

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Avslutat-02  
#560046 Ja hade med dem någon gång att göra, och det var något jävla åkerspöke till snorkfröken som svarade, efter det då får revisorn ta fighten.

Men bra om det finns bra byråkrater också..

Anser dem dock som terrorister....

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

ÅsaNisse  
#560135 Skitsnack. Du. Måste ju kunna dra moms på inköp av motorsåg osv. Innan du får någon intäkt av sålt virke. Sågen köps 2019 och intäkten av virket kommer inte förrän 2020 när man hugger på vintern.
M.a.o. så måste SKV kunna momsregistrera dig direkt.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#560140 Ja det låter rimligt! Och då gör jag om ansökan men sätter rätt sni-kod bara? Dvs något inom skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Avslutat-02  
#560141
ÅsaNisse skrev:Skitsnack. Du. Måste ju kunna dra moms på inköp av motorsåg osv. Innan du får någon intäkt av sålt virke. Sågen köps 2019 och intäkten av virket kommer inte förrän 2020 när man hugger på vintern.
M.a.o. så måste SKV kunna momsregistrera dig direkt.



Momsregistrering bör som skrivet kunna göras direkt, och börja redovisa månaden därpå.

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

blund  
#560150
Marhug skrev:Ja det låter rimligt! Och då gör jag om ansökan men sätter rätt sni-kod bara? Dvs något inom skog.


Rätt SNI kod är en bra start. Men bara för att man uppfyller kraven att bli momsregistrerad, så är det inte självklart att handläggaren godkänner. Och handläggaren har tydligen rätt att neka även om du har allt i ordning :/

Jag fick kämpa på också för att bli registrerad. Vad som löste det var att jag efter femtioelfte samtalet fick prata med en handläggare som inte alls tyckte det var konstigt att skog växer långsamt => lång tid med utgifter, innan intäkter kommer. Han ordnade allt väldigt fort och jag fick bekräftelsen någon dag senare.

Men trots att jag blivit registrerad så ifrågasätter skv det vart 3-4 år och jag behöver varje gång lämna in skriftligt svar och förklara att skog växer långsamt.

Troligtvis är det enklaste att sälja ett vedträ varje år så att det finns en intäkt. Det verkar vara det viktigaste för dem. Hur stor intäkten är, det har de inte haft någon synpunkt på. Däremot när det inte finns någon alls så tjurar de till. Även fast det är helt enligt regelverket att driva skogsbruk.

Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

blund  
#560152
ÅsaNisse skrev:Skitsnack. Du. Måste ju kunna dra moms på inköp av motorsåg osv. Innan du får någon intäkt av sålt virke. Sågen köps 2019 och intäkten av virket kommer inte förrän 2020 när man hugger på vintern.
M.a.o. så måste SKV kunna momsregistrera dig direkt.


Instämmer att det är så det ska fungera!

Men har tyvärr pratat med handläggare på skv som seriöst tyckt att man ska ligga ute med momsen i decennier tills försäljning av avverkningen sker. Då först ser de att man ska hantera momsen...

... vilket är helt skevt och felaktigt.

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560164 Tänk nu på att det är skillnad på att vara momsregisterad och ha F eller FA-skatt. F-skatt får du om du har en aktiv verksamhet men de flesta mindre skogsägare får nöja sig med momsregistrering och deklaration i N-blankett.

Anger du SNI-koder så antar jag att du försöker få en F-skatt? Det ska du inte göra utan skatteverket har helt rätt i detta fallet när de nekar dig.

Mellan 2006 och 2010 var jag passiv näringsidkare då jag inte kunde få F-skatt. Efter det började jag fakturera snöröjning och annan körning samt tog över lantbruket året efter och då var det helt oproblematiskt att få F-skatt.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.3/331812.html

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

blund  
#560216 F-skatt var inte några problem att få. Det var moms-registreringen som det körde fast på.

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

ÅsaNisse  
#560244 Du har haft otur att prata med en okunnig byråkrat på Skatteverket.
Enligt deras hemsida så kan man läsa :https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/momsregistrering/registreradigformoms.4.deeebd105a602bfe38000256.html
Om du bedriver verksamhet som gör att du ska betala eller få tillbaka moms, ska du anmäla dig för att bli momsregistrerad.
Alltså antingen betala eller få tillbaka moms. Säger inget om att det måsta vara båda delarna.
Fortsättning:
Ska jag registrera mig för moms?
Ja, har du för avsikt att driva ett företag som säljer varor eller tjänster som är momspliktiga ska du registrera dig. Du ska också registrera dig för moms om du ska jämka ingående moms.
Och dessutom kan du inte vänta:
Du ska momsregistrera dig senast 14 dagar innan du börjar din verksamhet.

Hur svårt kan de´va´.

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Avslutat-02  
#560248 För en del byråkrater?

Åhh det är väldigt svårt......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).