Motorsåg och handhållet

Ny såg.....

33 inlägg 5207 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Norrtälje  
#559960
vinterrojarn skrev:Och vad skulle jag byta till, ingen liten skit såg som hva 560 utan en riktig såg...

Är inte helt övertygad om Stihl och har ingen som säljer Makita här omkring.

Va säger ni?


Jag gillar ju Stihl då så jag är partisk.. en 462 tycker jag är en riktig såg och tror den kan gå till historien i gränslandet nu med ena foten i det gamla och ena i det nya. Stihl MS500 som du också nämner är väl redan över i det nya, den är ju i princip framtagen endast för att klara nya avgaskrav vad jag förstått. Nästa modell kan ju komma att heta motorsägeelektronische 500 och då är vi definitivt i det nya.

Men den såg jag precis beställde ikväll till mig själv är "ingen riktig såg" men den passar mina små behov. Det blev en Makita faktiskt, kan någon gissa vilken?

Är du inbiten i Jonsered och Husqvarna vet du nog bäst själv vilken såg av de som du vill ha och vad det är värt att hålla liv i den du har. Annars finns ny 372 klon billigt från Kina. Samma med ny 660.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Avslutat-02  
#559962 De där blåa stihlarna verkar roliga....
Farmer holtz eller något sånt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Avslutat-02  
#560015 Oleo Mac då är det något att ha?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg.....

Björn T  
#560652

En sån här tycker jag du ska unna dig efter allt som du har gått igenom.

Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Avslutat-02  
#560656 Ja jag funderade på en Stihl 66?.
Men jag är inte så där glad i förgasaren....
Sist jag hade med Stihl att göra va med en 490 röjare.....och det missfostret kunde ha stannat hemma.

Nä den hade jag svårt för.....


Men en 661 hmmmm🤔🤔🤔🤔🤔
Tål att tänkas på....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg.....

Björn T  
#560749 Stihl 660 är nog den slitstarkaste sågen som har tillverkats i mordern tid. Och jag tror inte att 661 är sämre bara för att den har elektronisk förgasare.

Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Avslutat-02  
#560751 Nä att sågen är sämre det tror inte jag heller, bara det att jag inte tycker om dessa förgasare.

Väljer helst sågar utan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg.....

Björn T  
#560754 Du som har verkstad och skruvar mycket, Det går att slänga bort förgasaren och tändsystemet och montera 660 spole och förgasare. Då blir den som en gammal hederlig Jonsered 2188 fast starkare.

Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Avslutat-02  
#560755 Ja, där sa du något jag fan inte ens tänkt på, dock funderar jag hur garantin blir då?

Det är ca 8 år sedan jag hade med Stihl att göra......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg.....

Björn T  
#560758 Kör med sågen som den är tills garantin gått ut, sen kan du byta här kommer ett klipp. Först 462 lite trimmad sedan 661 som är ombyggd.

Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Avslutat-02  
#560759 Nja, jag skruvar gärna åt andra men åt mig själv är det mest ett nödvändigt ont.

Har nästan inget intresse att hålla på åt mig själv...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg.....

Björn T  
#560763 Jag är tvärt om, tycker det är roligt att göra saker till sig själv. Då behöver man inte stressa och man slipper ha en kund flåsandes i nacken och hyper stressad. Speciellt när kunden ska tala om hur man ska laga sågen och försöka leda arbetet fast han inte har en aning.

Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Avslutat-02  
#560767 Jag gör saker i min takt och efter lista, om kunden inte vill vänta, då får den ta med sin maskin härifrån. Inga kunder får vara i verkstaden. Enbart i säljdelen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg.....

cruisern  
#561169 @ vinterrojarn

Köp en rejäl såg som jag gjorde. Jag kompletterade mitt bestånd med en Hva 3120 XP. Den är något tung men en erfaren man som du så är det kanske inget problem. Det är ju ingen såg man går omkring och kvistar med.

Den väger ju lite: 14,1 kg fulltankad med Hva 28” svärd och H64 kedja.

Den går ju inte att beställa från Hva längre men en del återförsäljare har den kvar i sina lager, men inte så länge till.

1554822293_img_2621.jpg

Avatar Fallback

Re: Ny såg.....

Avslutat-02  
#561181 Jag har kanske en trimmad 394 på gång.

Men den där 3120 är grym.

Jag är stor i käften så jag tror jag orkar med...

:d :d

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).