Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Slö Starkran/vinsch

26 inlägg 6517 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#559951 Hej alla min Starvinsch känns slö vad kan det beropå? Nått som ska justeras eller är det renov som gäller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Slö Starkran/vinsch

Bax  
#559954 Möjligen att det går att spänna lite på muttrarna där bak i axeländen, men svårt att säga utan att sett den.

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#559966
Bax skrev:Möjligen att det går att spänna lite på muttrarna där bak i axeländen, men svårt att säga utan att sett den.

Ska jag försöka få en bild?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

Avslutat-02  
#559978 Är det samma på 600 som 650 att man har en spak för drivhjulsberoende och icke drivhjulsberoende kraftuttag, på vänster sida om stolen efter golvet? Brevid aktiverings spaken till kraftuttaget?


På min blir den jätte slö om den står fel .....

Brukar fastna i den i bland....

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#559995
vinterrojarn skrev:Är det samma på 600 som 650 att man har en spak för drivhjulsberoende och icke drivhjulsberoende kraftuttag, på vänster sida om stolen efter golvet? Brevid aktiverings spaken till kraftuttaget?


På min blir den jätte slö om den står fel .....

Brukar fastna i den i bland....
det finns en sådan fast den sitter lite längre fram

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#559997 Den brukar va i men kan ju ha kommit åt den

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

Avslutat-02  
#559998 Det var det jag funderade på, för det är konstigt om vinschen helt plötsligt blir seg... Och slö...

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#561126
vinterrojarn skrev:Det var det jag funderade på, för det är konstigt om vinschen helt plötsligt blir seg... Och slö...

Dock så har ja kollat på det där så vinschen är lite slö ändå kan ja tycka plus att i helgen när ja vinscha in en Björkstock så gick han i lås gick inte att släppa på vajern heller, har du erfarenhet av Starkranen ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#561127
Bax skrev:Möjligen att det går att spänna lite på muttrarna där bak i axeländen, men svårt att säga utan att sett den.

Jag ska ett foto eftersom den är fortsatt slö o måste få ordning påt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

Avslutat-02  
#561131 Nä, inte ju star, men andra vinschar...

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

Brorsan  
#561133
joakim550 skrev:
vinterrojarn skrev:Det var det jag funderade på, för det är konstigt om vinschen helt plötsligt blir seg... Och slö...

Dock så har ja kollat på det där så vinschen är lite slö ändå kan ja tycka plus att i helgen när ja vinscha in en Björkstock så gick han i lås gick inte att släppa på vajern heller, har du erfarenhet av Starkranen ?

Det finns en säkerhetsspärr på sidan som drar till vid överbelastning. En pinne /spak.
Slår du till den på ändan lossnar spärren.
Olle

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#561137
Brorsan skrev:
joakim550 skrev:
vinterrojarn skrev:Det var det jag funderade på, för det är konstigt om vinschen helt plötsligt blir seg... Och slö...

Dock så har ja kollat på det där så vinschen är lite slö ändå kan ja tycka plus att i helgen när ja vinscha in en Björkstock så gick han i lås gick inte att släppa på vajern heller, har du erfarenhet av Starkranen ?

Det finns en säkerhetsspärr på sidan som drar till vid överbelastning. En pinne /spak.
Slår du till den på ändan lossnar spärren.
Olle
höger eller vänster om du står bakom traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

Brorsan  
#561175 Det är inte någon säkerhetspak.
Det är spaken till bromsen som dras upp för långt när det är hög belastning på wiren och bromsbandet dras åt. Då kan du inte lossa broomsen med den vanliga spaken.
1554824847_20190409_173159.jpg

1554824775_20190409_173208.jpg

Slår du till på ändan av armen mellan winchtrumman och skyddsplåten lossar bromsen
Olle

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#561209 Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561556 Kontakta Sonnys Maskiner och fråga efter en manual.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).