Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473323 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

halvproffs  
#559850 Jag har det bra jag. Filar med rundfil och tycker det blir vasst av bara f..n. Allra bäst när jag filat en ny kedja första gången, allra helst i verkstan under läslampans sken. Eller är jag bara gubben mot strömmen? 😀

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

halvproffs  
#559853 Satt i ny kedja i Evon ifol och den har kapat ca 100m3 ved sen dess. Synade den idag och drog två drag per tand bara ändå. Såg jättefin ut. Dock noga med att lägga långveden på slag.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559858 Filade en gammal kedja, som är nere på begränsningen på tänderna, den är vass, synd att det ligger en telefon stolpe inunder...

Men det var en grov tallstock.
:-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

johan eriksson  
#559875 Var det någon här som lyckats att få till SG på en .325 kedja? Skulle vilja ha tag på en till min Partner 5000 med pipa.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559882


Filade kedjan lite tidigare.....

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#559891
Själv så monterade jag ett frässtål i skruvdragaren.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559894 Ursäkta röran, jag städar och bygger om i verkstaden....

Då får en bänk duga till allt, service,lager, förvaring..... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#559901
johan eriksson skrev:Var det någon här som lyckats att få till SG på en .325 kedja? Skulle vilja ha tag på en till min Partner 5000 med pipa.

Jag har påbörjat en 21 LPX. Men jag återkommer efter provkörning, möjligen är skillnaden såpass liten att det inte är någon vits med att sq fila en 0,325..🤔

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559923
vinterrojarn skrev:Filade en gammal kedja, som är nere på begränsningen på tänderna, den är vass, synd att det ligger en telefon stolpe inunder...

Men det var en grov tallstock.
:-bd :-bd



Hade absolut rätt skyddskläder på,,, träskor,vanliga byxor... Ja det vanliga när själv filande amatörer är ute på äventyr, men jag skulle ju bara.... :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

johan eriksson  
#559930
anersimyra skrev:
johan eriksson skrev:Var det någon här som lyckats att få till SG på en .325 kedja? Skulle vilja ha tag på en till min Partner 5000 med pipa.

Jag har påbörjat en 21 LPX. Men jag återkommer efter provkörning, möjligen är skillnaden såpass liten att det inte är någon vits med att sq fila en 0,325..🤔


Är till den sågen :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559933 Jag vill påstå att skillnaden mellan rundfilad LPX och squate filad LPX är rejäl oavsett delning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#559941
Mange skrev:Knaggen.

JensSkoog.
Tackar för de vänliga orden men jag är precis som alla andra här, kanske lite större, tokigare o mer intresserad än genomsnitt men i övrigt inget speciellt.

Väl, det får nu jag bedöma, och du ä en av dom jag har hämtat
mycket kunnskap och inspiration från, Mange :-bd

Senn ser jag det så att et proffs som lämnar in sina kedjor till mig för slipning, är et proffs som gillar att använda tiden till annat. Har ett par fulltidshuggare/röjare som kommer med sina kedjor och röjsågsblad och är mycket nöjda. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

MDin  
#559946 Förlåt en yngling, jag har sågat sedan 1970. Vad är vitsen med att såga tunna runda ”tallrikar”? Varför inte 50cm som går in i pannan??
Förmodligen är jag lite dum i roten, men praktisk.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559947
MDin skrev:Förlåt en yngling, jag har sågat sedan 1970. Vad är vitsen med att såga tunna runda ”tallrikar”? Varför inte 50cm som går in i pannan??
Förmodligen är jag lite dum i roten, men praktisk.

Jag sågade tändved iallafall, på filmen jag la upp. Ca 2 dm i bredd.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559948
MDin skrev:Förlåt en yngling, jag har sågat sedan 1970. Vad är vitsen med att såga tunna runda ”tallrikar”? Varför inte 50cm som går in i pannan??
Förmodligen är jag lite dum i roten, men praktisk.

Oftast när jag gör det är det för att jämföra och lättare få en jämnare uppfattning. Hittar man en bra kvistfri bit är det bra ämne o jämföra med. Det kan då behövas mer än 1 snitt.
Skär man 50cm längder är det inte alltid det blir rättvist jämfört då det skiljer i knastar, rot och topp ända, träslag etc..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).