Traktorer och processorer

Skogsanpassade traktorer (alla färger)

66 inlägg 27400 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

Bax  
#555123
Gaffe skrev:Någon som känner till fler företag som skogsanpassar traktorer än Ölmstad?


Finns en egen tråd om det, jag hittar den inte just nu bara..

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

totte  
#555134 Här: Finns det någon mer än ölmstad som bygger om traktorer?

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

Granstorp  
#555139 När det handlar om Zetor så vet jag att LG-Maskin i Smålandstenar bygger sina skogsanpassningar själva!

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

källshult  
#555174
1551891187_img_3289-300x225.jpg
Lintrack har jag varit och provkört med steglös växellåda men den var ej ombyggd för skogen men trevligt att köra steglöst . Landini har en grym markfrigång men det var bökigt att vända stolen provade det på elmia Wood. Det här med omvänd föraplats hur lätt det är att vända på stolen har stor betydelse hur stor och lång man är man kortväxt och små fötter så har man stor fördel men tyvärr kan man inte göra något det man är skapt som man är

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

Gaffe  
#555186 Tack för länken!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558091 Runhällen Maskin i Sala hade en skogsombyggd Kubota, jag tror att de hade byggt om den själva.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

Gaffe  
#558113 Har varit på besök hos Håkanssons maskinaffär i Växjö för att kika på Kubotas M5 serie och närmare bestämt M5091. En lite enklare traktor med beprövad teknik som känns väldigt rejäl.
Håkanssons skogsanpassar själva sina traktorer till kunder, men gör även dessa arbeten åt andra ÅF på Kubota.

Mätte upp 34 cm under hitchen med 34 tums hjul. Går att få 38 tum på den. Bra markfrigång i övrigt, mycket tack vare portalframaxeln som även ger snäv svängradie.

Håkanssons hade monterat kylarskydd, grenavvisare och takbåge. Vidare har man bukplåt med service/inspektionspunkter och ventilskydd.
Höger skärm är kapad i hytten och flyttad utåt cirka 60 mm för att skapa plats vid vändning av stolen. Baktill har man byggt en låda ut mot hydrauliken för att skapa fotutrymme, i lådan sticker även spakarna från ventilpaketet upp. Ventilpaketet i sig sitter fast i toppstångsfästet.
Med denna lösning behövs ingen siktskymmande bakrutekil.
Rattpiedestalen är fällbar med fotpedal och man har satt en mindre ratt.
Stolen är vridbar åt vänster. Jag som är 180 cm och storlek 43 hade inga problem att vrida runt. Bra sikt i bakvänt läge och knäna går fritt från påbyggnadslådan.

Jag är positivt överraskad till både traktor och bygge.

Traktorn är på 95hk och har kopplingsfri fram/back, planetväxel samt möjlighet att frikoppla elektroniskt på växelväljaren.

På ena bilden syns lossad grenavvisare för öppning av huv.

Stort tack för proffsigt bemötande hos Håkanssons samt Svenningsens i Trolle-Ljungby som förmedlade kontakten.

20190320_095259.jpeg

Kubota M5091 Skogsanpassad hos Håkanssons Maskinaffär i Växjö.

20190320_102032.jpeg

Kubota M5091

20190320_100654.jpeg

Kylarskydd

20190320_100801.jpeg

Insteg

20190320_103417.jpeg

Rattpiedestal i uppfällt läge

20190320_102155.jpeg

Originalratten är utbytt mot en mindre

20190320_100935.jpeg

Högerkonsol

20190320_102017.jpeg

Utflyttad skärm för att skapa mer plats, alla reglage på vänster sidan är flyttade till höger sidan av hytten.

20190320_102216.jpeg

Bra med benutrymme vid vridning

20190320_102030.jpeg

Vretens lättviktspaket med 2 spak el on/off

20190320_102141.jpeg

Uttaget för spakar täck med ett lock när det ej används.

20190320_102149.jpeg

Grenavvisare lossad för öppning av motorhuv, sitter med bult i kylarskyddet och gummiinfästning vid takbågen.

20190320_100901.jpeg

Bukplåt

20190320_100848.jpeg

Bukplåt

20190320_100857.jpeg

Hjulvikter 100 kg per bakhjul

20190320_100834.jpeg

Vreten 10 tonnare

20190320_095253.jpeg

Lättviktspaket i toppstångsfästet

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

Stegskördare  
#559797 Bra att vi får en sådan här tråd, är nämligen väldigt besviken på vad som hänt med nya A-Serien av Valtra. Håller helt med Seb att höjden av krims krams nu är nått. Inte enbart Valtras fel då ju adBlue orsakar det värsta. Ser ingen möjlighet att sätta ett typiskt JAKE fäste för lastaren bak, inte heller JAKE själv har kommit igång, väntar på responsen från Sverige som kunde rädda situationen.
Det är troligen så att Agco låtit utvecklingsavdelningen i Frankrike sköta den här modellen, och då blev det en ren lantbrukstraktor.
Tråkigt, så kanske nästa traktor blir en NH, tycker jag sett robusta lösningar där.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

valtra mega  
#559819 a serie har aldrig varit anpassad för skogen

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

Stegskördare  
#559826 A-serien har visst varit anpassad, vad gjorde Anders Skördare, och vad gör Nisula med den. Vi har åxå gjort en del anpassning. Har varit en bra traktor i skogen, kanske litet trång hytt men för en liten man eller kvinna helt ok. Det är väl så att skogsanpassningen inte kommer från fabriken på någon traktor, det är tredje parts jobb. Sedan är det väl en annan sak om man vill ha större grejor.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

Amatörhuggare 62  
#559855 Enligt Atl.
Öppnar Lantmännen ett
Skogscentra i Värnamo.

Så man kan åka å kolla lösningar.
Med traktorn som basmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

källshult  
#559867 Från lantmännen maskin hemsida kommer bli mycket intressant
http://www.lantmannenmaskin.se/sv/Nyhet ... ogscentra/

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

källshult  
#564784
kolla in ombyggnad av guldkalv med hydraul svängd stol

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

Gaffe  
#570127 Klättrat in och ur alla möjliga traktorer under Elmia...är faktiskt besviken på i stort sett de flest skogsombyggnader. Riktigt dålig kvalitet på ombyggnaderna. Det är en gåta för mig att man inte lägger mer finish på jobben då man skär sönder traktorer för flera hundra tusen.
Kan även konstatera att bakrutekilar äter sikt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassade traktorer (alla färger)

JohannesG  
#570175 Var också uppe i flera. Valtra med TwinTrac var ju ganska okej. Men på de mindre traktorerna var det mesta hopplöst att vända runt i, och då är jag ändå inte speciellt stor.
De flesta vred stolen under fjäderpaketet vilket jag upplever tar mer plats och gör det knöligare att få bra. Var ofta saker som tog i och stolen behövde justeras fram och tillbaka för att komma runt. Bland de bästa av de som inte från början var vändbara var faktiskt Deutz-Fahr, vilket jag uppmärksammade redan för några år sedan. De mindre modellerna hade vikbar ratt och den större ratt med snabbfäste, båda har sina för och nackdelar. Men ingen var i närheten av Mercan här hemma vad gäller enkelhet att svänga runt. 😉 😀 Men ombyggt är ombyggt.


Vet inte exakt vad du syftar på med bakrutekilarna, men jag kan tycka att det är konstigt att de inte gör dem i Polykarbonat, då stjäl de i alla fall inte så mycket av sikten.

Den i särklass bästa skogstraktor var ju Pfanzelt Pm Trac III men den är inte riktigt jämförbar med övriga traktorer. Blev dock en mycket kort visit i den montern då säljaren var ganska så inte trevlig. Hörde honom prata med en om vilken traktor det var i grunden, och han hävdade med bestämdhet att det inte var någon. Vad som är sant har jag ingen aning om. Men attityden han hade var rent ut sagt bedrövlig. Som om han ville dölja något med risk att inte få sålt delar om sanningen kom ut, eller något, kändes väldigt olustigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).