Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473164 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

JensSkoog  
#559727 Det roligaste är ju att du är här och delar med dig av allt du kan, @Mange :-bd
Kan väl inte rekna allt jag har lärt av dig genom min tid på
Skogsforum, men det är en hög och lite till.
Guru, massör, expert - nej, för mig är du KUNG :-bd :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559750
totte skrev:
Björn T skrev:I och med att du inte vågar fila upp en kedja och lägga ut en film. Drar jag paradellen att du filar lika illa som du stavar när du skriver. Nu är det fortfarande upp till dig att bevisa motsatsen!


Det finns mycket starka skäl för att Mange inte själv kör motorsåg numera. Vad behöver inte redovisas här. Alla vi som varit med här ett tag vet att det finns få som kan så mycket om filning och som dessutom i stort sett dagligen filar kedjor åt proffshuggare och andra.

En proffshuggare som lämnar in sin kedja för filning är ingen proffshuggare utan en ren amatör.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Williamm  
#559784 Har någon testat den här
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... ka-810306/ verkar bra, ringer när eggen är klar...

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559785
knaggen skrev:
totte skrev:
Björn T skrev:I och med att du inte vågar fila upp en kedja och lägga ut en film. Drar jag paradellen att du filar lika illa som du stavar när du skriver. Nu är det fortfarande upp till dig att bevisa motsatsen!


Det finns mycket starka skäl för att Mange inte själv kör motorsåg numera. Vad behöver inte redovisas här. Alla vi som varit med här ett tag vet att det finns få som kan så mycket om filning och som dessutom i stort sett dagligen filar kedjor åt proffshuggare och andra.

En proffshuggare som lämnar in sin kedja för filning är ingen proffshuggare utan en ren amatör.



Där håller jag helt med,,,, inget proffs lämnar in för filning, där emot om det nu gäller att t,ex Mange skulle fila efter SQ eller va det heter.... Är ju en annan sak.

Men glada amatörer finns det gott om, jag filar ca 10-25 kedjor i veckan, tar 40 kr exklusive moms per kedja.
Inga stora pengar,,men kunderna slipper problem med tändspolen eller att det går tungt, vilket leder till olyckor. Bränsleförbrukningen minskar, dåligt då jag säljer Aspen, men ändå.... :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559817 Knaggen.
Alla har vi nåt o lära, ingen blir färdigutbildad. Vet några huggare som inte har inte särskilt vasst.
Det finns många professionella användare av såg som lämnar in. Även maskin förare..
Det handlar mer om intresse tror jag. Vissa har inte det o lämnar hellre in. Det är bättre, säkrare o billigare än o köra med ovasst.
Heltids huggare har jag ingen just nu som lämnar konsekvent men de kommer ibland o får filat o står o tittar o snackar filning. Lite erfarenhetsutbyte/kompetens utveckling eller vad man ska kalla det.
Det brukar börja med en service, sen kommer de o frågar vad jag gjort med kedjan. Ibland lämnar de in ett tag under inlärningsperiod, ibland kommer de några gånger o snackar filning..

vinterrojarn.
Har samma pris på filning. Ibland lite mer om det är lite längd på dem.
Vi verkar ha rätt likt tankesätt på många vis.

JensSkoog.
Tackar för de vänliga orden men jag är precis som alla andra här, kanske lite större, tokigare o mer intresserad än genomsnitt men i övrigt inget speciellt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559818
williamm skrev:Har någon testat den här
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... ka-810306/ verkar bra, ringer när eggen är klar...


Hahahaha när EGGEN är klar.... Långsökt men roligt..

Ja vill ha den löskokt. :d

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559821 Tack Mange för de orden😜

Det som är lite ledsamt för mig är att jag ej längre kan fila så många kedjor längre då jag fått problem med händerna, de låser sig när jag anstränger dem, detta går ut över allt arbete... skulle ha opererat men som egen vet jag va det blir, och det har jag varken tid eller lust med.

Återhämtar mig redan efter vissa psykiska åkommor efter en olycka, så nja det får då ändå.....

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559825 Jo så är livet. Det ställer till det för intressena ibland. Men lika för alla tur nog.

Krånglig kropp är inget kul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559827 Nä, jag har funderingar på att utöka med en bättre maskinverkstad, men jag vet inte,,,,,

Har gjort en del investeringar redan och jag har ganska mycket på gång......

Dödsolyckan, som hände,,,,, den tynger ner mig varje vår när veden skall klyvas, men det måste göras ändå, men varje gång jag är där så ser jag dödsplatsen.

Men det skulle vara skönt att få vara hemma och ha fulla intäkter....

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559837 Inte lätt sånt där. Många tankar och aspekter man ska ta hänsyn till. Lika många till man ska ignorera vilket gör det bra krångligt och för en som jag som inte varit i samma sits är det omöjligt o sätta sig in i det.
Kan bara beklaga och heja på så här vid sidan om. En sak vet jag. Inget blir bättre när man "går hemma".

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559838 Ja,,, han dog i min famn, och det är bara ca 20 meter i från där olyckan inträffade.

Hade gärna velat flytta ved biten och allt men det är mycket jobb. Och å andra sidan så är det bara ca 70 meter i från huset så..........


Jag har haft det bra ändå som kunde hantera en motorsåg, efter 3 dagar, fällde åt skördare....

Nu för tiden så litar jag inte på min egen erfarenhet, så jag håller mig till ved och där jag är helt själv.

Tack vare hö tillverkning och annat så har livet rullar ändå.

Att sitta åtalad för vållande, är ingen hit.
Sedan att bli frikänd, är en befrielse.
Men det sitter mycket skit kvar.....
Skogen fick en mindre betydelse i livet efter detta.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559839 Nä va fan detta blev dystert.... Lägger upp någon bild strax på lite filning ... :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Westra Aros  
#559840 Har kört sq idag vid grovfällning, spånen blir som bandspagetti och sågen har inte storknat en gång. Har provat tidigare men har inte fattat vad Mange har menat med trubbiga vinklar och hållbarhet förrän nu.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559846 Filar en kedja, hur den går får ni se sen... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559848 Vinterrojarn. Du fick ett pm av mig.

Det här med filning är inte lätt o beskriva och om man inte provar kan man läsa o titta videos till oändlighet, helt i onödan för man måste prova sig fram.

Square filning är jag helt övertygad om att det går att få till så det skär som bara den och håller riktigt bra.

Det är lätt o blanda ihop skärpa med tunn topp platta. En kant oavsett vinkel ska vara vass.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).