Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 475041 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#559367
Mange skrev:Jo, kanske det är så, men att få den vass är en annan femma.

Jag trixar lite med Square filning då och då när lusten faller på. Det gå o ka mer trubbigt o få det att hålla Lääänge! Men svårare o få till skärpa då.


Kan du fila upp en kedja och göra en film som anersimyra har gjort. Det ska gå lika mjukt och skära lika fort som hans kedja. Upp till bevis nu Mange.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559620 Jag kan ta video det nästa gång. Men det är dröja. Nån bild kanske det kan bli.
"Upp till bevis" är nog bättre andra gör som håller på o testar.
Det går nog fortare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#559635 Det är ju du som hela tiden kommer med inlägg och synpunkter hur vi ska fila, då kan du få visa det nu! Alla på forumet väntar på att få se dina square filade super kedjor. Våra japanska kockknivar är ju skanslösa mot dina plattjärn enligt den skånske kejsaren och filningsprofeten.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559638 Det var en väldigt bra filning på den kedjan...

Jag har ingen större koll på dessa metoder ni hänvisar till, men läser gärna.

Jag för min del vill gärna ha en kedja som håller skärpan minst 4 träd. Fällning och kvistning.

Att ha bett under ca ett 🌲 och sedan sitta och dra fram och åter, det kan ja göra vid ett annat, lite privatare tillfälle.

Det är roligt att se tävling sågarna skära som om det vore smör med het 🔪...

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559643
Björn T skrev:Det är ju du som hela tiden kommer med inlägg och synpunkter hur vi ska fila, då kan du få visa det nu! Alla på forumet väntar på att få se dina square filade super kedjor. Våra japanska kockknivar är ju skanslösa mot dina plattjärn enligt den skånske kejsaren och filningsprofeten.

Jaja. Det kan jag sluta med det du finner det besvärligt o höra andras erfarenheter.
Knivar o skärpa vet jag vad är med även om de inte var Japanska.
Jag menar inget illa med att dela erfarenheter.
Vill du kolla närmare är du välkommen som alla andra..
Om jag har rätt eller fel är inte svårt o testa.
Det är inte för alla det här. Inte heller Atop filning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#559653 I och med att du inte vågar fila upp en kedja och lägga ut en film. Drar jag paradellen att du filar lika illa som du stavar när du skriver. Nu är det fortfarande upp till dig att bevisa motsatsen!

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

axwell  
#559665
Mange skrev:Jaja. Det kan jag sluta med det du finner det besvärligt o höra andras erfarenheter.
Knivar o skärpa vet jag vad är med även om de inte var Japanska.
Jag menar inget illa med att dela erfarenheter.

Nej kör på som vanligt, jag ser dig som vår Guru och läromästare inom det mesta som har med motorsågar att skaffa.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Brorsan  
#559670
Björn T skrev:Det är ju du som hela tiden kommer med inlägg och synpunkter hur vi ska fila, då kan du få visa det nu! Alla på forumet väntar på att få se dina square filade super kedjor. Våra japanska kockknivar är ju skanslösa mot dina plattjärn enligt den skånske kejsaren och filningsprofeten.


Det jag bla lärt mej av Mange är att ha svärdet vertikalt när jag filar.
Som han själv säger: lättare att hålla vinklarna samt att jag ser bättre hur jag filar.
Lätt att hitta en bra filningsposition i skogen och skönt att slippa trassla med filmallen.
Tack för dom tipsen @Mange :-bd :-bd
Olle

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559672 Det är ju bra att kunna bolla idéer med andra, men guru vete tusan om jag skulle säga.

Läromästare,,,, jaha..,..ok....

Du har ett brinnande intresse för motorsågar och det som är runt.
Men vill du ha en löst sittande klänning med trevligt badlakan på huvudet, och hmmma så varsågod, annars tror jag att Mange och jag fortsätter vara behjälpliga vid motorsågar och kedjor mm.

Eller va säger du Mange?
Ska jag skicka ett badlakan? Turkos blir det bra? :-b :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

totte  
#559673
Björn T skrev:I och med att du inte vågar fila upp en kedja och lägga ut en film. Drar jag paradellen att du filar lika illa som du stavar när du skriver. Nu är det fortfarande upp till dig att bevisa motsatsen!


Det finns mycket starka skäl för att Mange inte själv kör motorsåg numera. Vad behöver inte redovisas här. Alla vi som varit med här ett tag vet att det finns få som kan så mycket om filning och som dessutom i stort sett dagligen filar kedjor åt proffshuggare och andra.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559675 Kan du Brorsan legga ut ein video av korleis du filer på denne måten? Hadde vore innteresangt og sjå.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559681 Det är väl jättebra att folk får tips och råd över filning?

För va jag kan se i min verkstad så är ju inte den biten något vidare.

Jag ger mig inte i kast med någon av era filningar, men om någon har svårt att sova så kan jag lägga upp en film där jag filar en 28" kedja.... Osäker på drivlänkarna i antal.... Då jag köper dem på meter pris.
:-bd

Säg bara till, tar ett tag då jag filar med rundfilen...... #:-s
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 31 mar 2019, 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559703 Kjol har jag provat, även cykelbyxor på fyllan nån gång.... fan vet om vet inte var nån lakanfest med.. Men nu tror jag jag avstår.

Jag har intresse o testar o pillar med såg så gott jag kan. Det ger erfarenheter, men nåt mer än sågsamlare med lite mer intresse än genomsnitt blir jag aldrig.
Guru, sågviskare, expert och anda titlar kan ni ha o kivas om. Jag har inget för det.

Ok. Pontus kallar mig motorsågsmassör, det sväljer jag...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559707 Jag har själv blivit kallad motorsågs galning så......

Nä, ja tänkte jag skulle försöka skoja till det lite med tanke på guru...
Intressen behöver vi alla, kul att vi delar ett....

:-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559721 Klart man ska skoja till det när tillfälle ges! Livet blir bra mycket roligare då!
Men så roligt som mig i ett lakan blir det inte mer.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).