Skogsekonomi

Fråga: Ska du lämna Swedbank?

43 inlägg 8753 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga: Ska du lämna Swedbank?

PeterKarlsson  
#559511 Du som är kund i Swedbank, ska du lämna dem nu efter skandalen med pengatvätt åt diktaturer och Ryska oligarker? Frågan kom upp i ett sällskap med skogsägare under veckan och anledningen att jag ställer frågan här är att Swedbank verkar vara en väl anlitad bank bland skogsägare och skogsägarföreningar.

Statuerar du exempel? Vill du inte bli förknippad med brottslig verksamhet? Eller skiter du vilket?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

Avslutat-02  
#559515 Nja jag har konto hos en lokal sparbank, som samarbetar med Swedbank, men nä.

Kan inte säga att jag är orolig för detta, Nordea har ju gjort värre och det har ju gått bra.

Då hamnar jag nog i kategorin, detta tror jag att jag skiter i.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

josip  
#559519 Kund hos Nordea i Finland. Gillar inte heller det läget, men misstänker att det är svårt att hitta en bank som har helt rent mjöl i påsen.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

Hema  
#559522 Om kunderna inte agerarar, kommer inte bankerna bry sig om att bättra sig.

Krisen 2008, var SEB och Swedbank värst.
Nu med pengtvätt, så är Danske Bank, Nordea, Swedbank och ev. SEB i syltade.

Jag säger ge fingret och byt bank.

Att en SEB-fond och Swedbanks Robur dagarna innan Uppdrag Gransknings program sålde av hundratusentals aktier i Swedbank, skvallrar om att det inte är rent mjöl. (Vi har fullt förtroende.... Timman innan stämman, sparkas ordförande) joo men tjena..

Lämnade Swedbank 2012, till förmån för Handelsbanken, men sneglar på Länsförsäkringar.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

enbhen  
#559526 Jag bytte till en lokal sparbank nu, fick en väldigt bra deal, möjligen pga problemen för Swedbank. Bytte från LF som jag inte alls var nöjd med. Så jag antar jag skiter i vilket: Alla banker är bovar i mitt tycke[emoji35]

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

Hema  
#559532
enbhen skrev:Jag bytte till en lokal sparbank nu, fick en väldigt bra deal, möjligen pga problemen för Swedbank. Bytte från LF som jag inte alls var nöjd med. Så jag antar jag skiter i vilket: Alla banker är bovar i mitt tycke[emoji35]

Du får gärna säga vad som inte var bra med LF, samt vilket kontor/ort om du känner för det.

Sparbanken i Falkenberg har gått ut med att de är fristående från Swedbank. Jag vet inte om det gäller för samtliga fristående sparbanker?

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559551 Jag lämnade efter förrförra Vd:s bevingade uttalande "snart tjänar vi tillräckligt med pengar för att fokusera på kundnytta".

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

jsn  
#559553 Jag har varit leds på Swedbank i många år så de fick inte ens en riktig chans när vi skulle skaffa huslån för två år sedan och det är jag nöjd med.
Den lokala sparbanken var mer intresserade av att sälja försäkringar, efter 4e mötet kläcker de att de måste göra en egen värdering som kostar en massa pengar och tar ännu mer tid.. Då var valet inte svårt, Handelsbanken löste allt på ett kort möte och vi fick ett bra lån med bättre räntor än vad någon annan bank ville ge oss då.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

enbhen  
#559564
Hema skrev:
enbhen skrev:Jag bytte till en lokal sparbank nu, fick en väldigt bra deal, möjligen pga problemen för Swedbank. Bytte från LF som jag inte alls var nöjd med. Så jag antar jag skiter i vilket: Alla banker är bovar i mitt tycke[emoji35]

Du får gärna säga vad som inte var bra med LF, samt vilket kontor/ort om du känner för det.

Sparbanken i Falkenberg har gått ut med att de är fristående från Swedbank. Jag vet inte om det gäller för samtliga fristående sparbanker?


Jag hade LF Gävleborg, deras service var inte alls bra. Tidigare hare jag LF Östgöta och de var riktigt bra! Liksom sparbankerna är LF lokala så det skiljer sig nog mycket. För övrigt tycker jag försäkringsdelen är bra på LF, kommer fortfarande ha kvar några försäkringar där. Ett roligt exempel är när jag körde på grund med båten; jag fick tillbaka mer än självrisken då jag hade ett tillägg som gav ersättning per dag båten inte kunde brukas. Bankdelen på LF tycker jag är sämre, trots att jag var helkund med ett relativt stort sparkonto fick jag skambud vid lån till husköp, dessutom var bankmannen inte så professionell som jag förväntat mig.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559567 Jag hade ett bundet lån hos Swedbank på en annan fastighet än den jag bor på, detta är numera löst och överflyttat till annan bank.

Jag anser att det ej finns någon anledning för någon att låna pengar till skogsköp hos Swedbank, det finns alltid bättre alternativ.
Tyvärr så har jag kvar mina bankkonton i Swedbank, mest p.g.a vana och enkelhet.

Vad rekommenderas för alternativ för lönekonto, pengaförvaring, internetbank och betalkort?
Senast redigerad av D Brown mån 01 apr 2019, 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

halvproffs  
#559568 Är det ingen som har Landshypotek som bank.
Jag har haft lån där tidigate och Jari som jag hade att göra med var jättebra. Låga räntor osv. Att ha dem som"vanlig"bank vet jag inte hur det är.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

jannee  
#559587 Vi har valt en Sparbank med personlig service, kan t.o.m göra bankaffärer genom att bara ringa upp dem.
Kanske inte den bank som har lägst låneränta, men vi har inga lån.
Sätta in kontanter men även ta ut utan några problem, dessutom är tillgängligheten väldigt bra.
Ränta på sparkapital är annars lika dålig som på andra banker.
Från början hade jag Jordbrukskassan, senare kallad Föreningsbanken därefter gick det inte längre.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

mooos73  
#559593 Har Handelsbanken sedan 25år tillbaka. Dom har hållit sig borta från skandaler och var den bank som klarade den stora bankkrisen på -90 talet bäst. Försökt att förhandla om räntan på sparkonton men fick till svar att: "vi har så stort förtroende på marknaden så vi lånar pengar så billigt att vi inte kan höja räntan på sparkontona". Så sparpengar har jag på Santander och Collector.
Flyttade skogskontona till Danske Bank för några år sedan då dom inte hängde med i räntan där heller. Danske Bank la ner det lokala kontoret här strax före avslöjandet om penningtvätt i DB och då bytte jag till Landshypotek för skogspengarna.
Har jättebra kontakt på Handelsbanken men varför nöja sig med en bank när det inte verkar löna sig att vara trogen en bank med alla sina affärer?
Fonder och aktier handlar jag via Avanza!
Tror just det faktum att folk inte är benägna att flytta sina affärer oftare bedrar till att bankerna tar oss förgiven och konkurrensen är satt ur spel, oss småsparare skiter dom högaktningsfullt i......

Användarvisningsbild

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

halvproffs  
#559599 Har ungefär samma utveckling som Jannee men det fortsatte med Föreningssparbanken som blev Swedbank. Har dom kvar men bara lönekontot. Har även Handelsbanken, Icabanken och Landshypotek.
Att just HB klarade sig bra genom finanskrisen berodde på skyhöga säkerheter så skulle du låna för ett nystartat företag så blev det nobben om du inte hade tillräckliga säkerheter.
Många företag hade nog aldrig kunnat startats om det varit så hos alla banker.

Avatar Fallback

Re: Fråga: Ska du lämna Swedbank?

mooos73  
#559605 Rätt eller fel handlat av Handelsbanken kan man fråga sig. Dom var dessutom snabba att säga upp krediter där betalningsplanen inte sköttes men gjorde minst kreditförluster av alla banker och kreditförluster är ju alltid någon som ska betala och inte är det banken iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).