Öppna kategorin

Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

32 inlägg 6822 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#558622 Då kör vi nästa träff i Nösslinge efter den som var i höstas, som om jag får säga det var väldigt lyckad.

Planen är att likt som förra året att vi kör en runda och pratar och går runt och tittar på olika ställen och ser problem och möjligheter, delar med oss av kunskap och kanske minskar okunskap.
Likt förra året tittar vi en del på röjning och gallring, men vi kollar även där vinden farit fram och på några hyggen.

Vi kör en dag igen och avslutar med middag, några justeringar tänkte jag dock.
Vi vill se mer tjejer/kvinnor, ni är en stor del av skogsägare i Sverige.

Vi räknar med att starta kl 11 istället för 13 som förra året då det blev lite tajt och vi kom ju bara halva rundan, mat i Varberg runt 19.

För er som är längre ifrån som vill vara med så finns det prisvärda alternativ att övernatta inte långt ifrån i Ullared, både deras enklare motell och deras lite bättre hotell.

Tack till eskog som inte kunde närvara men hjälper oss såhär

Har ni frågor så kan ni skicka PM, eller ringa mig Oscar på 0767625087

Inloggning till appen eskog fält med vår skogsbruksplan (lite inaktuell kopia)
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.eskog.eplangeoapp&hl=en_US <-- Android
https://search.itunes.apple.com/WebObjects/MZContentLink.woa/wa/link?mt=8&path=appstore <-- iPhone/iPad
Användarnamn : 303skog
Lösenord : 112dd

Löpande under dagen kommer ni kunna kolla på eskog, katam och hur vi tänker jobba med drönare.

Men lite hållpunkter.
11:00 Samling Nösslinge By 62. ( Vi kommer skylta från skällinge )
14:00 fika (eftersom vi inte tjänar något på detta så är det att ta med egen fika).
18:00 Avrundning och nästa fika.
19:00 Mat någonstans (tidigare nämnda restaurang kunde inte hålla på ett osäkert antal på 10-50 personer, så letar efter några som är öppensinnade).

Vi har några bra tillhåll för att kolla på väg, jobba i branter, röjning, gallring, inspektera huggningar vi nyligen haft.
Vi funderar också på vad man kan plantera för skojs skull och vad man skulle kunna göra för rekreation i framtiden.

Som förra året, har ni några specifika önskemål, säg till så klurar vi ut var det kan finnas.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#559161 Maten på kvällen bli på China Sea inne i staden, asiatiskt, då pratar vi inte thai-buffe utan kinesiskt. Tänk 80 - 90-tal, bra kvalitet på maten. Dom kunde ta bokning samma dag på 10-70 personer. Blir vi många så ordnar dom en buffe för oss som kommer kosta 120-130 :- per person och sedan dricka till detta.
Rekomenderad parkering är i parkeringshuset i Hamnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

Hema  
#559171 Jag är tyvärr upptagen. Men önskar er en trevlig dag.

Avatar Fallback

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

Hema  
#559172 Jag är tyvärr upptagen. Men önskar er en trevlig dag.

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

Torbjörn Johnsen  
#559175 Vi ses i morgon! Hänger med fram till 17-tiden.

Avatar Fallback

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

frågande och vetande  
#559203 Denna gång får jag dessvärre hoppa över. Önskar er andra en trevlig dag i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

hlb  
#559206 Skulle gärna deltagit. Det var väldigt trevligt förra gången. Har problem med höft-knä, så jag klarar inte att älga med er ungdomar i skogen. Ha det så trevligt, och rapportera gärna.

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#559226 Det kommer rapporteras!
Tråkigt att ni är några från förra året som inte kunde komma, men det blir fler gånger som det ser ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

Skogrates  
#559265 Jag hade gärna kommit också men ska på bröllop, eftersom det inte är mitt eget så kanske det inte är ett giltigt skäl? [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#559269
Skogrates skrev:Jag hade gärna kommit också men ska på bröllop, eftersom det inte är mitt eget så kanske det inte är ett giltigt skäl? [emoji23]


Nope, icke giltigt. Får prata med Torbjörn imorgon om ditt konto här får stängas av

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#559403 Så var dagen över, tidigare än beräknat dessvärre. Av 30 intressenter kom 3st till gården. Några avhopp på morgonen och ett litet allmänt svinn hade vi räknat med, men...

I vilket fall så var vi en skara på 6,5 personer som begav sig ut ändå i den friska luften.

Precis som tänkt avhandlades allt och inget på precis samma sätt som förra året. Dvs. Man går omkring och tittar och ställer frågor följt av snillen spekulerar.
I år var också Torbjörn med vilket var riktigt roligt då man märker hur mycket kunskap han sitter på.

Vi kollade på vad ska planteras var, hur slutavverkade man här?
Vad är ett litet och ett stort träd?
Vad ska man göra med lövträden?
Och vem vill ha lärken?
Vad händer med Brexit?

Vi kollade på bilder över hur bra man ser avvikande träd från luften med drönare. Hur man inventerar med katam och digital framtid.

Även det blev en miss med antal människor som kom så var det hög kvalitet på dom som dök upp och vi hade en trevlig dag i skogen som jag tror alla kunde ta med sig information ifrån.

Tar med lite missar i planeringen till nästa gång, ska väl planera något kanske till hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559417 Synd att det inte kom fler deltagare, ska försöka få tid om det blir en träff till hösten :-bd

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#559489 Får köra ett försök i höst också, som inte krockar med Wood eller gallringsdagar. I år kändes det också som att denna helgen var det mest öppna hus på hela året.
Om man vaknar och det var snårblåst o regn kanske man hellre åker 1 mil än 10.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

Torbjörn Johnsen  
#559513 Tack till hela familjen för en intressant dag! Fantastisk skogsmark i Halland och mycket intressant att träffa Bjernareds sågverk och höra att det finns både efterfrågan och priser på ek och bok.

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#559521
Torbjörn Johnsen skrev:Tack till hela familjen för en intressant dag! Fantastisk skogsmark i Halland och mycket intressant att träffa Bjernareds sågverk och höra att det finns både efterfrågan och priser på ek och bok.

Tack själv för att du kom.
Vi syns på bjernareds visning!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).