Skogsröjning

Spara löv i röjning?

8 inlägg 4485 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spara löv i röjning?

Torbjörn Johnsen  
#558628 Idag finns ju en ambition att ha en viss lövandel i skogen och för att det ska finnas löv måste man ju spara löv redan tidigt i omloppstiden, när man röjer. Det går ju att göra det här på lite olika sätt, tillämpade var för sig eller i kombination.

Jag har sett någon studie om det här som hävdar att ur naturvärdesperspektiv så blir det bäst resultat om lövet sparas i större lövdominerade grupper istället för att det sprids ut mer jämnt fördelat i ett barrbestånd.

När jag röjde mycket (i bolagsskog) på 80-talet så sopade man ner allt löv om det fanns barr som såg vettigt ut. Endast om det var långt mellan barrplantorna (typ mer än dubbla förbandet) så sparade man en björk mellan granarna/tallarna.

Jag kan tänka mig att det finns några tänkbara strategier om vi pratar skogsmark och barrdominerad föryngring:

1. Spara björk (eller annat löv) i skärm första gången man röjer i en grandominerad plantskog. I ett ganska tätt förband typ 2-3 m stamavstånd.

2. Spara björk eller annat löv att ingå i barrbeståndet med 10-20% av stamantalet genom att aktivt ta ner barrträd och ge utrymme åt lövet. Kanske mer aktuellt andra gången man röjer (förutsatt att man sparade något löv vid första röjningen).

3. Endast spara lövträd i uppenbara luckor i barrbeståndet och istället avsätta några mer sammanhängande områden där man enbart satsar på löv. Kanske där det är fuktigare mark eller där det finns mycket löv som är utvecklingsbart

Hur tänker och gör ni med lövet när ni röjer? Tankar? Idéer? Bilder?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Spara löv i röjning?

Avslutat-02  
#558633 Förutom lövskogsröjning så lämnar jag nästan enbart i större luckor och vid slutröjningen.

Men sällan mer än 10% löv inslag. :-bd

Avatar Fallback

Re: Spara löv i röjning?

Tralsmo  
#558637 Lämnar löv , men bara i grupp. Fuktiga område prioriterar jag löv i övrigt har jag börjat att helt röja bort löv om inte det går att ställa det i grupp.. Har just nu ( med helt ny plan) 7% lövdominerat.

Avatar Fallback

Re: Spara löv i röjning?

jannee  
#558638 Planterar glest (max 1600/ha), sparar björk, räknar med att björken går bort vid första gallring.
Perfekt vore om det endast är björken som behövs tas bort.

Avatar Fallback

Re: Spara löv i röjning?

80-90  
#558644 På egen skog försöker jag lämna mera löv närmare vägar med tanke på ved !! Annars försöker jag å spara löv i sänkor å luckor !! Röjer jag åt andra får dom tala om hur de vill ha det

Avatar Fallback

Re: Spara löv i röjning?

Ldsaren  
#558661 Jag har självföryngrad tall ,sparar löv i grupper där det inget annat finns ,och björk i luckor ,men håller ned storleken på björk i luckan så de inte blir högre än tallen så den motar ljuset .
Jag planterade även in gran förut men den är mindre men fina ,tänkte de kommer ifatt sen och få vara med tallen .
Tallen är väl 3-5 meter ,tänkte o ställa isär dom och ta bort vagar i höst .
Jag bara amatör men tycker det skoj .

Användarvisningsbild

Re: Spara löv i röjning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558664
Torbjörn Johnsen skrev:Idag finns ju en ambition att ha en viss lövandel i skogen och för att det ska finnas löv måste man ju spara löv redan tidigt i omloppstiden, när man röjer. Det går ju att göra det här på lite olika sätt, tillämpade var för sig eller i kombination.

Jag har sett någon studie om det här som hävdar att ur naturvärdesperspektiv så blir det bäst resultat om lövet sparas i större lövdominerade grupper istället för att det sprids ut mer jämnt fördelat i ett barrbestånd.

När jag röjde mycket (i bolagsskog) på 80-talet så sopade man ner allt löv om det fanns barr som såg vettigt ut. Endast om det var långt mellan barrplantorna (typ mer än dubbla förbandet) så sparade man en björk mellan granarna/tallarna.

Jag kan tänka mig att det finns några tänkbara strategier om vi pratar skogsmark och barrdominerad föryngring:

1. Spara björk (eller annat löv) i skärm första gången man röjer i en grandominerad plantskog. I ett ganska tätt förband typ 2-3 m stamavstånd.

2. Spara björk eller annat löv att ingå i barrbeståndet med 10-20% av stamantalet genom att aktivt ta ner barrträd och ge utrymme åt lövet. Kanske mer aktuellt andra gången man röjer (förutsatt att man sparade något löv vid första röjningen).

3. Endast spara lövträd i uppenbara luckor i barrbeståndet och istället avsätta några mer sammanhängande områden där man enbart satsar på löv. Kanske där det är fuktigare mark eller där det finns mycket löv som är utvecklingsbart

Hur tänker och gör ni med lövet när ni röjer? Tankar? Idéer? Bilder?


Bolagsröjningen var rätt lika även för 15 år sen när jag började, allt löv som störde huvudstam av barr skulle bort, men i luckor kunde man lämna nån björk. Däremot lämnade vi mycket löv i kantzoner redan då, misstänker att man inte gjorde det på 80-talets lövsaneringar...
Personligen gillar jag björk och lämnade gärna mycket om kunden önskade, helst om det fanns nåt sammanhängande område med vårtbjörk på bra mark. I svackorna blir det oftast glasbjörk och kanske nån oväxtlig tall, där passar det fint att ta fram lövet.

Spritt i bestånd är jag lite tveksam till eftersom den vill ha så mycket plats och har kort omloppstid. Man får anpassa sig till de vid röjning lämnade björkarna vid gallringarna. Plockar man ut dem så kanske det känns luckigt, lämnar man dem så känns det onödigt för man hade kunnat slutavverka och börja om ifall det var en ren björkskog.

Som skärm till gran funkar det ju, bara man avvecklar skärmen i etapper och i rätt tid. Men ett bra alternativ på marker med frysrisk.

I Finland har man ju gott om fina produktionsbestånd av björk, med förädlade plantor och allt. Fint att se på, snabb volymtillväxt och kort omloppstid :-bd

Användarvisningsbild

Re: Spara löv i röjning?

Stavve  
#559470 I granplanteringar som har vettigt stamantal där man kommer in i tidså lämnar jag en björk först om det är 3 meter till barr. I praktiken blir det då i princip ingen stamvis blandning i beståndet.

Som ovan så har björken en helt annan tillväxtrytm och behöver mer utrymme så de passar helt enkelt inte inuti en barrplantering. Brunnsröjning tror jag inte alls på så

Det löv jag sparar är när det är stora luckor och blöta områden där inget annat finns.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar