Skotare

Försäkring Skotare

13 inlägg 7134 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Försäkring Skotare

Klas nilsson  
#55940 [code][/code]Tänkte brandförsäkra min skotare årsm-83.LF kräver halvautomatiskt släckanordning.Hur löser man detta bäst på en äldre maskin som inte körs så mycket./Klas



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Försäkring Skotare

Thunborg  
#55946 Vad har du för traktor :?: , jag vet att rottne har någe special med automatisk sprintler 8)

Avatar Fallback

Re: Försäkring Skotare

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55969 Vet inte var du kommer i från Klas Nilsson men har min Kockum 83-35:a från 1984 i LF i Gävleborg ca 375:- var aldrig tal om någon form av brandsläcknings utrustning då jag försäkra den.
Det var förstås en hel del årsedan jag försäkra den första gången.
Har där i mot tjafsat med LF och prutat på premien, som de höjde året efter i alla fall.
De sa inte då heller något om brand utrustning.

Avatar Fallback

Re: Försäkring Skotare

Markus Johansson  
#55976 Hej! Känner också till några personer som inte haft problem när dem försäkrat sina äldre maskiner. Kan det har att göra med hur mycket man kör under ett år och ifall man försäkrar via sitt företag eller privat? :wink:

/Markus

Avatar Fallback

Re: Försäkring Skotare

Sandshult  
#138443 Ringde LF idag för att kolla hur mycket de ville ha för att försäkra en Kockum 836B från -71.
De tyckte att det var super billigt med 1434:-, för en halvförsäkring(trafik,brand och stöld).

Jämnför jag med mina andra försäkringar på traktorer och grävmaskiner som är betydligt nyare och dyrare, så tycker jag att det är ganska dyrt......

Eller vad tycker ni???

Avatar Fallback

Re: Försäkring Skotare

ulfgustav  
#138449 Ja det var dyrt, men det är en förhandlingsfråga sannolikt så har de inga färdiga tarriffer för dessa äldre maskiner och då "tar de i".
Skulle försäkra min Vimek Minimaster förra året och även då så började man på ungefär den summa som du nämner men efter lite samtal så så blev det ca en femtedel

Användarvisningsbild

Re: Försäkring Skotare

Kse  
#138456
Sandshult skrev:Ringde LF idag för att kolla hur mycket de ville ha för att försäkra en Kockum 836B från -71.
De tyckte att det var super billigt med 1434:-, för en halvförsäkring(trafik,brand och stöld).

Jämnför jag med mina andra försäkringar på traktorer och grävmaskiner som är betydligt nyare och dyrare, så tycker jag att det är ganska dyrt......

Eller vad tycker ni???

Tycker inte det lät speciellt dyrt, speciellt om inget krav på släckningsutrustning finns.

Avatar Fallback

Re: Försäkring Skotare

cosmo  
#138497 Försäkrade en Valmet 820 97års modell hos
Trygg Hansa idag.Kostade ca 2200kr för
halvförsäkring. dyrt?

Avatar Fallback

Re: Försäkring Skotare

erkandersgard  
#138803 En 83-35 -84á hos LF skulle kosta mig ca:800 riksdaler, och det finns det varken reg plåt eller släckutrustning på den. Eftersom jag kör så lite så har jag skördaren på en avställningsförsäkring också, det blev några tusenlappar sparade där också. Ställer bara på när jag vill köra lite.

Avatar Fallback

Re: Försäkring Skotare

Sandshult  
#139490 Trygg Hansa var betydlig mycket billigare....... :)

Användarvisningsbild

Re: Försäkring Skotare

widetrak  
#751674 Står i begrepp att hämta en beg skotare Valmet860 årsm 00 och ska ordna med försäkring. Priserna jag fått in varierar från 1800kr för helförsäkring(!) hos LF/2000kr i självrisk, där jag har gårdsförsäkringen, till 5700kr för halv hos Trygg, IF nästan 5000kr /(4000kr i självrisk). Dina väntar jag svar.

Stora skillnader med andra ord. Några synpunkter eller bara välja billigaste?

Tror aldrig jag haft helförsäkring på någon maskin, vad skulle denna täcka? Slitdelar som slang och bromsar går bort förstås.

Avatar Fallback

Re: Försäkring Skotare

uffejohan  
#751688 Max ersättning vid skada? Sprinklerkrav? Årlig brandskyddskontroll? Helförsäkring täcker utifrån kommande skador, alltså inga haverier, för det krävs det maskinförsäkring och det lär du inte kunna teckna någonstans. Jag har min från -00 enbart trafikförsäkrad för några hundralappar/år,

Användarvisningsbild

Re: Försäkring Skotare

widetrak  
#751698
uffejohan skrev:Max ersättning vid skada? Sprinklerkrav? Årlig brandskyddskontroll? Helförsäkring täcker utifrån kommande skador, alltså inga haverier, för det krävs det maskinförsäkring och det lär du inte kunna teckna någonstans. Jag har min från -00 enbart trafikförsäkrad för några hundralappar/år,


Max ersättning ska jag kolla, annars är sprinklerkrav och årlig kontroll reglerat i trafikförsäkringsföreningen vad jag förstår så det är samma, slipper man nog inte undan. Sprinkler endst krav om maskinens värde är över 15 basbelopp så det är inte aktuellt om jag läst rätt. Årlig brandsyn ska utföras men det kan man tydligen göra själv enligt checklista från TFF. Undrar hur många som gör sånt och dokumenterar?
Brukar själv enbart ha trafikförsäkring men om något så är det väl brandskada som känns som en risk att beakta. Maskinen har ju ändå ett skapligt värde jämfört med premien.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).