Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473245 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558833 Lite lättare med svärdet vertikalt eller nästan vertikalt.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#559026
Det blev inte bara vasst med square ground filad kedja, den går dessutom extremt mjukt. Kedjan är en HVA C85 som jag fick mig tillskickad av Fredrik för utprovning 2018.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559040 Ja da der såg ut som da beit veldig bra! Ett spørsmål, SQ er vel stort sett forbeholdt 3/8 og full chisel kjeder, der ein har mest og henta.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#559044
can skrev:Ja da der såg ut som da beit veldig bra! Ett spørsmål, SQ er vel stort sett forbeholdt 3/8 og full chisel kjeder, der ein har mest og henta.

Håller skärpan väsentligt kortare än på en rundfilad kedja så blir det enbart för nöjes skull som jag kommer att fila sq, just nu filar jag en oregon LPX 0,325 som jag ska utvärdera hållbarheten på. Det är för övrigt en kedja som fått mig att ändra uppfattning om LPX kedjor då det är en helt annan kedja än de 0,325 helmejselkedjor jag provade i slutet på nittiotalet.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Samy  
#559144 Vilka kedjor i 0,325 delning har ”raka hörn” på tänderna? Dom kedjorna jag Stihl rs, hq x-cut har ju om man säger lite runda tänder...

3/8 har ju dom flesta raka hörn som är lätt att få svinvassa med sq-filning.

Så har ni koll på någon bra 0,325 kedja att fila sq på?

Ha en underbar dag alla skogsmänniskor

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#559146 Hva har något rakare hörn på sina kedjor.

Biltemas kedjor är också lite rundade.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

johan eriksson  
#559153 Oregon 21LPX är en chisselkedja. Stihl har en med, men kommer inte ihåg namnet.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Björn T  
#559166 Stihls kedja heter rs. Och rm har rundat hörn.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Samy  
#559177 Ok, tack då är det rm jag har[emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559231
anersimyra skrev:
can skrev:Ja da der såg ut som da beit veldig bra! Ett spørsmål, SQ er vel stort sett forbeholdt 3/8 og full chisel kjeder, der ein har mest og henta.

Håller skärpan väsentligt kortare än på en rundfilad kedja så blir det enbart för nöjes skull som jag kommer att fila sq, just nu filar jag en oregon LPX 0,325 som jag ska utvärdera hållbarheten på. Det är för övrigt en kedja som fått mig att ändra uppfattning om LPX kedjor då det är en helt annan kedja än de 0,325 helmejselkedjor jag provade i slutet på nittiotalet.. :-bd

Det är de skarpa vinklarna som gör det. Ju tunnare de är destu fortare blir det skännt.
Trubbig vinkel är svår o fila, men håller fruktansvärt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#559335 En rät vinkel ( 90˚) torde för det mänskliga ögat vara lättast att åstadkomma utan filmall då den mänskliga hjärnan är extremt bra på att se avvikelser på såväl horisontella som vertikala linjer, att lätt se att en tavla hänger snett är ett bra exempel på detta.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559338 Jo, kanske det är så, men att få den vass är en annan femma.

Jag trixar lite med Square filning då och då när lusten faller på. Det gå o ka mer trubbigt o få det att hålla Lääänge! Men svårare o få till skärpa då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#559341
Mange skrev:Jo, kanske det är så, men att få den vass är en annan femma.

Jag trixar lite med Square filning då och då när lusten faller på. Det gå o ka mer trubbigt o få det att hålla Lääänge! Men svårare o få till skärpa då.

Jo, det blir ju lite som att jämföra en rostfri morakniv från swedol med en japansk kockniv.. :smile: men en kedja filad för användning i mjukt virke håller inte skärpan sämre än en kedja filad för användning i hårt virke om de enbart används i det virke de är tänkta till.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559346 Oavsett vinkel är det viktigt det är en vass egg. Det blir inte bättre egg för det är tunnt.
Om du menar att man ska fila för olika hårda virkesslag gissar jag på att det är ryttarställning du menar.
En vass kedja anpassat för hårt virke skär minst lika bra i mjukt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#559358
Mange skrev:Oavsett vinkel är det viktigt det är en vass egg. Det blir inte bättre egg för det är tunnt.
Om du menar att man ska fila för olika hårda virkesslag gissar jag på att det är ryttarställning du menar.
En vass kedja anpassat för hårt virke skär minst lika bra i mjukt.

Jag menar att man på samma sätt som kocken, slaktaren eller t.e.x slöjdaren anpassar sina verktyg utifrån användning så anpassar vi både filningsvinkel, stötvinkel, eggvinkel och underställningen utifrån hårdheten i trädslaget.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).