Grävmaskiner

Gräva med minigrävare i slänt

16 inlägg 16523 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gräva med minigrävare i slänt

Jfey  
#558900 Hej,
Jag behöver gräva för att plantera häck. Jag tröttnade på att gräva för hand efter 5-10 meter (av ca 70 meter) då det är rätt mycket rötter och sten. Jag tänkte hyra en minigrävare (typ bobcat e20) över en helg för att göra en del jobb i trädgården. Det jag funderar på nu och vill kolla med någon som har erfarenhet är hur jag gör för att gräva mitt i slänten längs med vägen. (Se bilderna). Det lutar rätt bra och man vill ju inte gärna välta.



   TS
Avatar Fallback

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558902 Svårt att se på bilden hur brant det är men jag skullen nog gräva med planerskopan tvärs häckens riktning. Och ha schaktbladet neråt. Det blir många förflyttningar och lite slitage på gräsmattan.
Eller så hyr du en större maskin som klarar lutningen

Avatar Fallback

Re: Gräva med minigrävare i slänt

mooos73  
#558908 Om du kan köra uppe på släntkrönet så brukar dom flesta minigrävare ha svängbar bom, då kan du gräva i 90 graders vinkel. Ser inte lutningen som ngt problem så länge du inte "larvar" längst efter slänten

Användarvisningsbild

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Jfey  
#558913 Måste man inte ha schaktbladet i grävriktningen? När jag grävde med en 1.2 tons maskin gungade det friskt om man försökte gräva från sidan så att säga. Kanske kan man gräva från vägen nedifrån så slipper man köra sönder gräsmattan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gräva med minigrävare i slänt

mooos73  
#559059 Det behöver man inte men den blir stadigare då.

Användarvisningsbild

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559107 En lite större maskin med rototilt är enklast, då kör du nerifrån på vägen i lugn och ro.

Avatar Fallback

Re: Gräva med minigrävare i slänt

haltegarden  
#559112 En tråkigare men effektivare variant är att hyra grävmaskin med chaufför, möjligen lite dyrare men mycket snabbare och effektivare. Du får fullt upp med att hinna göra "kringarebete".
Vet av egen erfarenhet att även om man grävt lite tidigare går det inte jämföra med proffs.

Avatar Fallback

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559115 Som innan sagt, en större maskin som kör med tjälkrok från vägen, behöver ingen grävning

Avatar Fallback

Re: Gräva med minigrävare i slänt

valtra a 72  
#559123 Eller traktor med enskärig plog.

Användarvisningsbild

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Jfey  
#559132 Har faktiskt traktor med enskärig plog. Men vågar inte riktigt köra där på grund av lutningen. Det är en liten och ganska smal traktor. 1.4 ton 1.4 bred

   TS
Avatar Fallback

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Avslutat-02  
#559135 Ge dig inte på det där, det är väldigt lätt att det går på tok med en jordbrukare och enskärig plog i lutning.

Finns det grävare, så använd en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Mf 8120  
#559192 Gå upp o gräv ur diket framför maskinen som du kan stå med ena larven i så det blir plant. Sen snurara du runt o gräver ur resten som behövs.

Avatar Fallback

Re: Gräva med minigrävare i slänt

JoTh  
#559204 Kanske lite tråkigt alternativ, om du hade tänkt att spaka lite grävare men..
Billigaste och bästa resultatet är att leja in tjänsten med en van maskinist och en stor grävare.
Med en större hjulgrävare eller grävlastare med rotortilt är arbetet utfört billigare än en helghyra på en ryggkliare.
En större maskin går bara på vägen och gräver ur rännan.
Se till att antingen grävaren, eller med egen traktor och vagn lasta upp materialet på en gång.
Så blir återställningen minimal.

Användarvisningsbild

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Karlsson_98  
#559421 Det funkar ju att lägga alla massor på nedsidan av schaktet. Så att du får en jämn pall att stå på med maskin och kan gräva vidare bortåt. Klart billigast blir att hyra in en större hjulgrävare eftersom du har en väg intill trädgården. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gräva med minigrävare i slänt

Jfey  
#559488 Tack för alla smarta tips! Jag valde att flytta ner häcken närmare vägen. Då gick det bra att köra längs med slänten på vägen och jobba med planeringsskopan.

Jag tyckte det var klockrent att hyra en två-tonnare. Man kommer snabbt in i tekniken även om det ör en bit kvar till proffsnivå 😁.
Har hunnit med massa andra småjobb här i trädgården och imorgon blir det att gräva ner avloppsrör. Bra att man fick övat lite idag för det finns en del kablar tvärs där jag ska gräva.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).