Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195105 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#546398
Axl skrev:Men visst borde en tippkärra på 10 m3 rymma mer än 10 st 1 m3 säckar?

Det är nog många som slarvar med fyllningen ja. Men är du seriös så ska du ju se till att det är rätt volym i säcken. Veden krymper ju 10 % så man måste ju ha råge på dom om du ska få ut 1 m3 torr ved.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

halvproffs  
#546405 Jag fyller dom så mycket det går och rättar till nästan staplar veden i säcken. I 10m3 vagnen faller det bara rakt ner utan stapling bara lite tillrättalagt men med rejäl råge så jag hoppas att det blir så bra som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Axl  
#546478 Men vad tycker ni är en rimlig prisskillnad mellan torr ved i säck nykluven på kärra?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#546489 Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att + 20 % på priset för den nykluvna på kärran för torr ved i 1 m3-säck.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Eremiten 74  
#546651 Jag tar 150:-/m3s extra för torr ved

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Norrtälje  
#547253
Vedproducent skrev:Är nog ytterst få som har någon ved kvar. Själv tog jag beställningsstopp i mitten av september och sen var det 7 veckors vedleveranser till. Nya säsongen började första veckan i November och nu är det drygt 800 m3 som är färdigt.


Granstorp skrev:Har endast 4m3 björkved kvar att leverera, sen är det slut! Har haft några kunder som köpt relativt mycket barrved denna säsongen och jag har därför sålt mer barr än björk! Även denna säsongen har inneburit en del nya kunder så det ser väl bra ut inför kommande säsong!


Du kanske var extra prisvärd på barr i år, för visst låter det lite anmärkningsvärt!

Okej, låter som ni båda skulle kunna öka en hel del men då var det alltså inte märkbar skillnad mot andra år?
Jag uppfattar vädret som milt den här säsongen men det kanske slår mot försäljningen först vid tid för nästa inköp, alltså att många kommer sitta med ved över till nästa höst. Vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#547264 Packat sista av hårdved på slepvagnen i dag. Gubben ville ha tjugo
säckar, 40 l. men jag hade bara 17 säckar med ek. :wink:
1548362987_siste_ved_ut_24_01_19_(2).jpg

Har ett par kubik med gran kvar, men den blir väl svårt att bli av med :cry:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Norrtälje  
#547273 Bär du själv in alla säckar till kunderna eller hur gör du?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

sundelius  
#547291
Norrtälje skrev:Bär du själv in alla säckar till kunderna eller hur gör du?

Det gör han garanterat till damerna iallafall :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#547292 Mina kunder är oftast fruntimmer som inte är vana med tungt jobb eller
pensionärar som är äldre än mig och som inte orkar mycket, så när jag
kommer med 10 - 15 - 20 säckar, så bärer jag det in för dom. :grin:

Min tid är min egen och gratis, köringen drar jag av i rekenskapen
och jag tar normal pris för veden. Hade inte varit värd det om jag skulle
betald för det jag hugger till ved.

Red: Ser att den goda "sundelius" känner mig, ja!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

sundelius  
#547293 Ja har man tillbringat en dag med tomten på allmän plats tex Elmia så vet man att han ogärna passerar kvinnor utan att språka en stund :smile:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Norrtälje  
#547297 ja det kanske inte är fel, om man orkar med det. Ett fruntimmer i varje by tackar för leverans. Skepparen har så att säga gått i land.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Axl  
#559072 Tror det står här någonstans men hittar det inte... vad ska jag ha för omräkningstal från m3fub till ved i hög vid 50 cm respektive 30 cm vedlängd? Funderar lite på hur mycket plats veden kommer ta när jag kapat den... lyckas aldrig riktigt komma ihåg hur mycket jag kört hem föregående år.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Norrtälje  
#559726 Det vanligaste på småskalig nivå är väl fortfarande att köpa eller hugga själv och räkna i travat mått men intressant att jämföra mot fub pris. Eller det är skördaravverkat med dator som räknar fub?

Ta dessa som inget annat än preliminära höftade siffror men 1 m3fub = 2,1m3s 30cm ved eller ännu mer i 50cm längd, 2,4m3s är en siffra jag läst som kan ha antytt 50cm längd.

Redigering: höll på att blanda ihop det!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#566554 Måste bara dela den här bilden här i tråden :wink:
1557865786_bensinstasjonspris_14_05_19.jpg

105 norska för en 40 liters säck med björk, 450 kr om man köper fem. (115 och 495 Svenska)

Blir en kubikspris på 2250 norska om man köper 25 säckar :surp:

Undrar om jag ska skicka bilden til min lilla handfull kunder och
ge varning om att till hösten höjnar jag priset :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).