Öppna kategorin

Misstankar om pengatvätt i Swedbank

41 inlägg 8074 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Avslutat-02  
#558971 Ansvarsfrihet kan de ju ge ändå, men sen är frågan, hur mycket målar media och polisen upp innan allt är över, de flesta gångerna som ett brott begåtts slår våra myndigheter på stora trumman och media sväljer allt, pga smaskiga nyheter ......

Vet själv av egen erfarenhet hur media agerar, de är ett jävla kräkmedel....

Elmia
Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

jannee  
#558972 HELA svenska banksystemet är genomruttet, ingen nämnd ingen glömd.
Höga utdelningar till aktieägarna för att senare när det går åt pipsvängen kräva statligt stöd = alla skattebetalare får vara med om att rädda banken (blir väl återigen en minskning av pensionerna)
För övrigt är det väl så att de som jobbat länge på Handelsbanken blivit ekonomiskt oberoende p.g.a. just handelsbankens tilldelning till sina anställda, något som jag dock inte har något emot.
Swedbank, Nordea och SEB vill att kunderna själva ska sköta sina affärer medan banken tar profiten
När sedan frågan angående ansvarsfrihet kommer upp är det inget annat än ett spel för galleriet.
Dessa nissar det handlar om är kompisar med varandra och kliar du min rygg så kliar jag din =
eller passa dig, kanske ska kolla dig med och se hur rent mjölet är i din påse :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Avslutat-02  
#558974 Vi får väl se, hur det blir emot Nordea, den utredningen har knappt börjat, och de har hela tiden advokater som springer runt och skyddar dem ......


Så Jannee har helt rätt, det är genom ruttet...

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

bgl  
#558992 Länk till en intressant och dessvärre initierad ledare i Dala demokraten igår:
https://www.dalademokraten.se/artikel/l ... l-swedbank

   TS
Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Avslutat-02  
#558994 Spelar ingen större roll vilken bank du väljer, det är samma tok ändå.

Swedbank är och kommer nog vara en jävla skit bank med tråkigt och segt system.

Har inte varit på en bank sedan kravet att visa vart pengarna kommer ifrån infördes.

De ska de skita i, men eftersom de ägnat sig åt dessa tokigheter själv så verkar de ha glömt vissa krav...

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

jannee  
#559006 Nu är visserligen största delen av massmedia inte så lite vänstervridet, men helt fel ute är de ändå säkert inte.
Hur ruttet det egentligen ändå är eller varit kommer vi ALDRIG at få full uppfattning om. Mycket blir under sekretess p.g.a. olika skäl. T.o.m. politikerna riskerar nämligen att skadas = politikerföraktet ökar.
Hur det sedan kan vara "pengatvätt" när det egentligen inte finns några pengar - allt handlar endast om förtroende för de siffror som skickas runt. :!:

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Avslutat-02  
#559010
jannee skrev:Nu är visserligen största delen av massmedia inte så lite vänstervridet, men helt fel ute är de ändå säkert inte.
Hur ruttet det egentligen ändå är eller varit kommer vi ALDRIG at få full uppfattning om. Mycket blir under sekretess p.g.a. olika skäl. T.o.m. politikerna riskerar nämligen att skadas = politikerföraktet ökar.
Hur det sedan kan vara "pengatvätt" när det egentligen inte finns några pengar - allt handlar endast om förtroende för de siffror som skickas runt. :!:



nä helt ute och cyklar behöver de inte vara, men de vinklar gärna sina scoop till sin egen fördel, säg vilken tidning idag som skriver helt riktig fakta?
att det är MP-V styrt ibland journalistkåren behöver jag inte fundera på, det man redan.
men det styr ju också hur de levererar sina nyheter.

ta en helt vanlig rubrik, de skriver om detta för att få fler folk att läsa... ja de bedriver ju en verksamhet.

men när de sedan kommer till att börja skriva om personer, där brister det många gånger för dessa journalister.
de byter ut saker eller blandar in saker som inte helt har med saken att göra, t.ex de personer som nu inte fick ansvarsfrihet, ja självklart så får de avgångsvederlag,fallskärm. men vad har det med att vissa inne i banken har fifflat med lite annat än sitt jobb?

jag tror inte att dessa personer som nu får gå, har utfört dessa handlingar, för att sedan få avgångsvederlag, riskera flera år i fängelse.....

nä, titta bara på den trevliga debatten om skogen vilken sida står dessa journalister på?

ja inte fan är det min sida...

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

rokon  
#559033 Liknar ett klassiskt drev detta. Med det tillägget att vi förlorar och den stora vinnaren kan vara USA som har sett till att få sig en ny födkrok när det gäller att döma ut böter för företag i Europa

"USA agerar starkt genom att straffa utländska bolag som begår brott, företagen beläggs med böter med stöd av amerikanska antikorruptionslagen Foreign Corrupt Practices Act (FCPA).
Lagen har extremt lång räckvidd, det räcker i princip att bolagens haft något instrument (aktie, warrant, option etc) noterat vid något tillfälle på Wall Street, eller att man överfört pengar via en amerikansk bank, eller använt sig av amerikanska dollar. Träffytan är så bred att även en småbonde i djupaste Mongoliet skulle kunna prövas med FCPA-lagen. Det juridiska systemet i USA gör också att man slipper utdragna och framför allt kostsamma rättsprocesser. Ställda inför mångmiljardböter, som kan förhandlas ner baserat på uppvisad samarbetsvilja är ett rejält smörjmedel för att få alla till förhandlingsbordet." Källa Fokus

Det var länge sedan man fick lära sig att USA mognade som demokrati genom att gangsterna fick möjlighet att tvätta sina svarta pengar vita vilket gynnade affärsklimatet och minskade skjutandet.

När Sovjetsystemet föll samman så kom väldiga värden på drift och måste naturligtvis finna sin väg in i systemet igen och att dessa länder har mycket att vinna på att snabbt få tillgång till ett fungerande banksystem. Att det är speciellt viktigt ur säkerhetssynpunkt för oss här i norden bör man betänka.

Att dessa vinstgivande affärer kan skötas av andra än USA´s finansiella centrum sticker naturligtvis dem i ögat, är det rätt att enorma skadestånd kan gå till USA?

Jag är skeptisk till all raportering i dessa ärenden.

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

JörgenO  
#559043 För att falla föregående skribent i talet...
Vems nyttiga idioter är journalisterna på Uppdrag Granskning? På vems agenda agerar de?

Som jag har förstått på deras program så har de tillgång till omfattande data från djupt inne i banken. Inget en vanlig amatörhackare eller visselblåsare har tillgång till kanske? Tanken på något lands underrättelsetjänst dyker upp för mig.
Inte Rysslands... de gynnas inte av det här.
CIA eller FBI... de ser snarare ut att vara demokraternas än presidentens knähundar. Och ops... Trumps tidigare kampnjledare, Paul Manaforts namn dyker upp. Bill Browder, som vanligt på första parkett tillsammans med köpta demokrater i kongressen och letar efte nya möjligheter att få tillbaka sina "Ill gotten gains". Och med det Rokon anförde ovan om hur de gynnar amerikansk bankverksamhet före europeisk så faller de konspiratoriska legobitarna på plats :d
Och sen tidigare gäller att ägarna till SVT är också (tidigare) stora ägare i en konkurrerande bank...

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

jannee  
#559053 Absolut inte vem som helst men det finns kunnigt IT folk som kan hacka sig in.
Vad som sedan är kriminellt eller inte avgörs när informationen sprids eller hotas med att spridas.
Det har ryktats om att ryssarna manipulerat amerikanska valresultatet.
Att då hacka sig in i en banks datasystem kan nog göras för den kunnige.
Dessutom finns det alltid tillgång till s.k visselblåsare :grin:
Finns idag inget som inte kan manipuleras, någon har byggt systemet, denne eller någon annan insatt vet också hur man då ska komma runt spärrarna - svårare är det inte.
Swedbank försöker nu stämma ån i bäcken, men det flyter många bäckar till ån. Tror att Swedbank behöver byta ut hela topporganisationen, troligtvis är Birgitte Bonnesen bara en del av skummet.
För övrigt, finns det NÅGON bank som har någon som helst moral :?:
Pålura opålästa kunder dåliga ekonomilösningar är de flesta bankers främsta uppgifter.
Man ska göra mot banker som man gör mot försäkringsbolag, höra sig för (runt) och inte tveka med att byta.

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

rokon  
#559139 Vem i värden bötfäller och lyckas driva in pengar från USA?

Den frågan får nog lämnas obesvarad men där maler man på.

08:54
"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den amerikanska finansmyndigheten DFS, Department of Financial Services, ber om ytterligare information rörande Nordeas och SEB:s transaktioner med Danske Bank, som misstänks ha möjliggjort penningtvätt på upp till motsvarande 2.000 miljarder kronor.

Det skriver Bloomberg och hänvisar till en källa med insyn i ärendet."

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

stektlök  
#559189 Nästa gång jag går till banken för att sätta in lite kontanter och de frågar vart pengarna kommer ifrån..... !! [emoji23]
Man måste juh uppge det om det är över 10 lax för att de ska motverka penningtvätt och brottslighet mm!
Då ska jag säga till dom att: aaah de kvittar väl er ändå men om ni nu vill veta så har jag fått dom av Makhmudov i [emoji23][emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

rokon  
#559190 Miljardböter i USA hotar Swedbank, intressant läsning; steklök det är nog inte upplagt för skämt när det gäller detta, de saknar humor.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... nk-6953383

Avatar Fallback

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Hema  
#559530 Sålänge banken kan få fram medel, kommer kunderna i slutändan få stå för notan. Vill du stå för notan, om du har dina pengar i en misstänkt bank?

Användarvisningsbild

Re: Misstankar om pengatvätt i Swedbank

Torbjörn Johnsen  
#560525 Swedbank meddelar idag i pressmeddelande att styrelseordförande Lars Idermark avgår med omedelbar verkan.

”Efter den senaste tidens starka debatt om Swedbank och frågan om bankens hantering av misstänkt penningtvätt i Baltikum har jag funnit att den massmediala uppmärksamheten som detta skapat inte är förenlig med mitt vd-uppdrag i skogskoncernen Södra. Därför har jag kommit fram till att det bästa beslutet är att jag lämnar uppdraget som ordförande i Swedbank med omedelbar verkan".


Säger Lars Idermark enligt pressmeddelandet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).