Motorsåg och handhållet

RH pusher tryckstång

63 inlägg 15228 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: RH pusher tryckstång

joakim550  
#558571
D Brown skrev:
joakim550 skrev: Jag använder något som jag fått tag på efter Farfar Kallas attack!😂 en gammal sak, långtstålrör tung men effektiv

Jag har själv en gammal Stalpen men innan jag hade den så lånade jag en finurlig fällriktare. Som jag minns det så var det ett handtag man gjorde en pumpade rörelse med, sedan två spärrhakar som växelvis låste. Jag har varken förr eller senare sett en sådan, är det en Attack?

Det låter snarlikt, glömde ta bild i helgen ska fixa en ikväll

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: RH pusher tryckstång

joakim550  
#558639
D Brown skrev:
joakim550 skrev: Jag använder något som jag fått tag på efter Farfar Kallas attack!😂 en gammal sak, långtstålrör tung men effektiv

Jag har själv en gammal Stalpen men innan jag hade den så lånade jag en finurlig fällriktare. Som jag minns det så var det ett handtag man gjorde en pumpade rörelse med, sedan två spärrhakar som växelvis låste. Jag har varken förr eller senare sett en sådan, är det en Attack?

Avatar Fallback

Re: RH pusher tryckstång

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558862 Verkar vara den jag menar. Tack för bilder :-bd

Avatar Fallback

Re: RH pusher tryckstång

Avslutat-02  
#559339 väldigt fina priser såg jag.....

En III kostar 4660 kr exkl moms
En IV kostar 5400 kr exkl moms.
En V kostar 6000 kr exkl moms
En VI kostar 6970 kr exkl moms

:-bd :-bd :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: RH pusher tryckstång

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589291 Men om man nu har bra kilar, sågar av grenar, med grensåg, som sitter på fel sida behöver man verkligen då en "tryckstång" annat än för möjligen kraftigt bakåtlutande träd?

Avatar Fallback

Re: RH pusher tryckstång

Avslutat-02  
#589292 Jag använder den ofta som säkerhet.

även om träden kanske inte kräver den så är det skönt att slippa slå eller bryta ner träden, utan bara lägga handen på veven och trädet går iväg....

   TS
Användarvisningsbild

Re: RH pusher tryckstång

anersimyra  
#589296
joakim550 skrev:
D Brown skrev:
joakim550 skrev: Jag använder något som jag fått tag på efter Farfar Kallas attack!😂 en gammal sak, långtstålrör tung men effektiv

Jag har själv en gammal Stalpen men innan jag hade den så lånade jag en finurlig fällriktare. Som jag minns det så var det ett handtag man gjorde en pumpade rörelse med, sedan två spärrhakar som växelvis låste. Jag har varken förr eller senare sett en sådan, är det en Attack?

Jävlar i min låda., där är den ju, den mekaniska ” attacken ” alltså..👍😃 en sådan använde jag på sjuttio och åttiotalet och den var bara så jävla bra. De där andra ” vevprylarna ” i samma storleksklass är i jämförelse rena rama skräpet.

Användarvisningsbild

Re: RH pusher tryckstång

Loggerslife  
#589299 Vi har åtskilliga pushers på firman, jag är lite allergisk mot dem då jag som gammal huggare nöjer mig med kilar . 3an är optimal men det krävs att man vet hur man ska använda dem,

Men större träd som står lite kivigt till så brukar 6an kunna hjälpa till, men då gäller det att man bara använder dem som extra säkerhet.

Gör man bara ett riktigt fälle från början och kompletterar med kil om det behövs så får man ner det mesta. Men ska storgrisana över så kan det vara skönt med en extra knuff så man slipper slå sig trött och stånga sig blodig innan trädet går.

Användarvisningsbild

Re: RH pusher tryckstång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589308
Uvskogen skrev:Men om man nu har bra kilar, sågar av grenar, med grensåg, som sitter på fel sida behöver man verkligen då en "tryckstång" annat än för möjligen kraftigt bakåtlutande träd?

Ja. Ibland är den det bättre alternativet.
Har en gammal hydraulisk variant som hjälpt mig ett par gånger.
Alla verktyg har sin nytta.

Användarvisningsbild

Re: RH pusher tryckstång

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591622 Vilken är bäst då? Ni som provat, är Stalpen värd de extra tusenlapparna?

Avatar Fallback

Re: RH pusher tryckstång

Avslutat-02  
#591623 Har en stalpen och tre rh-pusher.
Och jag skulle välja rh-pusher varje dag.

Bara det att veven sitter i midjehöjd gör att man har mer kraft att veva.

Har vevat ned grymma träd som stalpen knappt orkat, eller att veven fastnar pga vikten. Då får man slå loss veven...
Dyra delar.

Vajern på rh-pusher kostar 200 kr.
Brickorna några tior...

   TS
Användarvisningsbild

Re: RH pusher tryckstång

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591683
vinterrojarn skrev:Har en stalpen och tre rh-pusher.
Och jag skulle välja rh-pusher varje dag.

Bara det att veven sitter i midjehöjd gör att man har mer kraft att veva.

Har vevat ned grymma träd som stalpen knappt orkat, eller att veven fastnar pga vikten. Då får man slå loss veven...
Dyra delar.

Vajern på rh-pusher kostar 200 kr.
Brickorna några tior...


Tack för bra svar! Vilken bör jag välja, 4 eller 5?
Syftet är främst grövre gårdsträd så vikten har ingen praktisk betydelse

Avatar Fallback

Re: RH pusher tryckstång

Avslutat-02  
#591685 Ta då en 5a för annars... Så kommer du att ångra dig.

Känslan av att bara behöva lägga handen på veven och trädet börjar falla är underbar... Jag lovar.
Sedan om den väger 30 kilo, spelar ingen roll för man är kungen just då.. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: RH pusher stryckstång

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591748
surjämten skrev:Jag köpte Logosols fällriktare.
Prisvärd. Passar mig bra.

Jag köpte en sån för ett par år sedan och förra året använde jag den mkt när jag körde med
Kesla gallringsprocessorn och ville ha träden fällda ut från den tänkta vägen på var sida.
Det gick inte så bra, Logosols fällriktare är klent byggd och winchen började hacka på kuggarna
pga sneddragning pga stor belastning.
Så nu har den fått vila sig i garaget sen dess och tanken är att repa upp den och få den brukbar igen.
Så prisvärd är den inte.

Användarvisningsbild

Re: RH pusher tryckstång

Bergstedt  
#634727 Finns det någon som har egna ritningar på en rh pucher eller stalp skulle vilja göra en egen /bergstedt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).