ATV och UTV i skogen

ATV val

13 inlägg 3901 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV val

Härö  
#558739 Väljer mellan Honda och övriga japanska kvalitetsmaskiner
Har en 450 Yamaha som funkat bra, men behöver nu större. Nackdel är att det är krångligt byta fram back då man t ex plogar snö, vilket Honda verkar ha löst bättre? Finns andra modeller med smidigare växling fram- back?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: ATV val

Ent  
#558809 Ingen egen erfarenhet utöver min förra Kodiak 450 2005 och nuvarande Can-Am Outlander pro 450 2017. Ingen av dem var/är supersmidig i den växlingen, men det är inget stort problem. Har någonstans nyligen läst ett inlägg av en Suzuki-ägare som påtalade att hans maskin var lättväxlad. Värt att pröva om du har nån vettig ÅF i närheten.

Avatar Fallback

Re: ATV val

JoTh  
#558836 Suzuki har en exeptionellt hög kvalite på sina ATV maskiner.
Har kört olika årgångar av Suzuki maskiner sedan de första kom till Sverige.
Oftast brukar reklamslogans vara kraftigt överdrivna.
Men att de nu kallar 2019 års nya modellserie för konungens återkomst,
känns mer som blygsam av mina egna erfarenheter.

Prova växlingen som ett för dig viktig funktion och jämför med andra.
De är i en klass för sig, både ny och efter många års troget användande.

Användarvisningsbild

Re: ATV val

Japan  
#558859 Som jag ser det finns det bara en maskin, Suzuki. Extremt hög kvalite’, och väldigt lättväxlad. Jag brukar säga att växlarna nästan trillar in!

Användarvisningsbild

Re: ATV val

Härö  
#558870 ...jo har varit inne på suzuki Kingquad, men de verkar ligga högt i pris och finns lite beg. Hur menar ni att växlandet är enkelt?
På Yamahan (även de senaste) sker alltså växlandet utefter en linje med olika hack, dvs man måste hela tiden leta rätt mellan dem då man gör mkt fram/ back, än svårare då mörkt.

Honda används annars mkt i demos med hydrauliska griplastarvagnars osv.
Som svar från Honda ÅF så säger de ang. växlande
"Man kan förenkla mellan fram och back ngt genom att låsa till backspärrs knappen
Då drar man bara in v bromshandtag vid backning"

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV val

MDin  
#558872 Inga problem på Suzuki med växlingen. Går snabbt utan att "titta". Längst
fram med spaken å låg ligger i, mot vänster knä ligger backen. Skulle aldrig ge mig på att backa med vänster hand fastlåst för att hålla in handbromsen. Suzukin är värd priset. Jag har en 500 å den klarar jobbet lika bra som 750. I vintras diskuterade jag med ÅF om att byta till en 750. Han ansåg att skillnaden var så lite mellan maskinerna att jag inte skulle känna någon större förbättring av prestandan. Han ville inte ha gnälliga gubbar på halsen, misstänker jag. [emoji23] Några nackdelar då? Den enda jag kommer på är när diffspärren ska ur, så tar det en liten stund o ett par meters körning.

Användarvisningsbild

Re: ATV val

Härö  
#558873 ...ok bra info, jo väljer oxå mellan 500 och 750 om man skall dra tyngre dvs griplastarvagn för att kunna ta hand om flertalet större vindfällen osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV val

Ent  
#558874 Rent tekniskt är det ingen svårighet att växla Can-Ammen, låg längst fram och backen näst längst bak. Det är när man går från låg eller hög det kan gå trögt att få i backen ibland, speciellt om det lutar så att det är anliggning i transmissionen. I stället för att trycka hårdare håller man in bromsen och nuddar på gasen, sen kan man lägga i backen hur lätt som helst :-bd. Sedan är det väl så att Suzuki och Yamaha har centrifugalkoppling som gör att de är smidigare vid mjukstart och krypkörning. 2019 Can-Am ska dock vara förbättrad i detta avseende i och med den nya elektroniska gasen med olika körlägen för jobb och lek.

Angående motorstorlek så vill jag hävda att man i praktiken drar lika mycket med 450/500 som med 750-1000. Det är fästet som är det avgörande. Sedan kanske storkubikarna är mer påkostade i andra avseenden, tror att för Yamaha så måste man upp på 700 för att få diffspärr.

Användarvisningsbild

Re: ATV val

Japan  
#558877 Ja. Transmissionen är ett tungt argument för Suzuki också. Viskokoppling som gör att drivremmar aldrig!! behöver bytas. Till detta kommer kvalité igen. Suzuki har väl rullande atv:er som är mer än 35 år. Det betyder bra grejer som är väl värt sitt pris. Och som flera säger, en 500 räcker mer än väl för körning i skog.

Avatar Fallback

Re: ATV val

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558895 Vad gäller Honda, så håller du in bromshandtaget för att kunna lägga i backväxeln. När väl det är gjort har du vänsterhanden fri till vad du vill... Jag åker själv en 500FE, som i snart 12 år har gått med griplastarvagn ( ganska elaka marker) eller snöplog. Angående kvalitet: Jag har ännu inte bytt originalbatteriet och då står maskinen i kallkarage i Dalarna och underhållsladdas inte heller. Honda var ju först ut att ha 5 års garanti även till företag (=skogsägare). Som vanligt är det att en bra ÅF + service kan avgöra valet av maskin, men jag tror att Honda, Yamaha eller Suzuki alla har bra kvalitet. Åk runt och testa är mitt råd!

Avatar Fallback

Re: ATV val

Ent  
#558910 Betr Honda så har jag (kanske här?) läst om någon specifik modell som inte var så lämplig att dra tungt med. Det kan ha varit 2017 när jag shoppade runt, men jag minns inte med säkerhet. Kolla runt lite innan du slår till.

Användarvisningsbild

Re: ATV val

Tokslut  
#559547
Ent skrev:Betr Honda så har jag (kanske här?) läst om någon specifik modell som inte var så lämplig att dra tungt med. Det kan ha varit 2017 när jag shoppade runt, men jag minns inte med säkerhet. Kolla runt lite innan du slår till.

Det är väl 6 serien som har automatlåda likt bilar och inte alls som hydrostat/manuell

Avatar Fallback

Re: ATV val

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559560 Ja, tungdragarna var tidigare "500-serien": FE - manuell vxllåda eller FA - hydrostat. Båda med stel bakaxel. Nu för tiden är det Foreman som är tungdragaren = manuell vxllåda + stel bakaxel + bränsleinsprutning + servostyrning + diffbroms och diffspärr. Ska man bara ploga är det ju alltid lättare med automatlåda, men i skogen med tung timmervagn kör man ju inte speciellt fort och då funkar manuell vxllåda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).