Traktorn i skogen

Spjälkningsolycka med traktor

31 inlägg 28460 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spjälkningsolycka med traktor

Fredrik Reuter  
#558728 Bilden nedan har florerat på internet de senaste dagarna så jag tänkte vi kunde diskutera här på Skogsforum om den också. Det ser ut som att man använt traktorns frontlastare som fällhjälp/pusher men sedan har trädet spjälkat och dragit med sig traktorn upp i trädet.

Hur skulle du gjort?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Spjälkningsolycka med traktor

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558731 Äsch, det är väl bara att ta till patentlösningen och fälla på ett träd till så kommer den nog :mrgreen:

Skämt åsido: där skulle jag nog försöka få dit en stark grävare eller liknande så snabbt som möjligt och försöka lyfta ner traktorn med lyftstroppar - om det går att rigga förstås, svårt att säga hur pass högt upp den hänger.

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558733 Kapa trädet i bitar från toppänden. Traktorns tyngd kommer då att väga mer än trädet.

Användarvisningsbild

Re: Spjälkningsolycka med traktor

halvproffs  
#558741
Sidenbladh skrev:Äsch, det är väl bara att ta till patentlösningen och fälla på ett träd till så kommer den nog :mrgreen:.


Så skulle jag göra också, leta reda på en ordentlig gran och fälla på traktorn så borde den väl ramla ner. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

tallen100  
#558753 Tids nog kommer den ner :mrgreen: , annars kapa från toppen, eller helt enkel ta en stångsåg och såga av delen som den hänger på. Den ser ju inte ut att hänga så högt.

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

tallen100  
#558758 Annars om det går att komma dit med en annan traktor så är det väl ganska enkelt att lyfta ner den, ser ju inte ut att vara jättetung :-bd

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

Avslutat-02  
#558760 Nä kör Amerika metoden, placera sprängmedel runt stammen så är det klart.
Hugget och färdigt för spisen bara att lasta.


=))

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

Hema  
#558823 Om jag ser rätt, så har trädet efter spjälkningen delat på sig från resten av trädet som knäckts. Delen som håller traktorn är betydligt kortare, så den delen bör ha släppt.

Tycker traktorn hänger lite högt för att abrupt släppa ned den. Så jag hade nog med tillgång till stångsåg försökt fälla trädet försiktigt. Med V-kap eller liknande, så man kan kontrollera nedsläppet.

Användarvisningsbild

Re: Spjälkningsolycka med traktor

JohannesG  
#558827 Hjullastare, teleskoplastare eller traktor med lastare är väl det enklaste. Den traktorn väger väl inte ens två ton?

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

tallen100  
#558828 Skulle inte tro att den är tyngre än en Grålle, alltså drygt ett ton :???:

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558914 Sätt staket runt o ha den som trädgårdskonst 😉

Användarvisningsbild

Re: Spjälkningsolycka med traktor

Ängagärdet  
#559015 Rödlistad, aja aja inte röra!

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

Avslutat-02  
#559016 konstverk, måste söka bidrag, och kalla sig för konstnär, få lönen från staten..

ingen dum idé.... :-bd :-bd :-bd :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Spjälkningsolycka med traktor

halvproffs  
#559028 Vid Gävles ena infart finns det en gammal helt rosa Willys jeep som står lodrätt och den ska kommunisera med något annat konstverk några kilometer därifrån. :surp: :ugeek: :roll:

Avatar Fallback

Re: Spjälkningsolycka med traktor

Avslutat-02  
#559030
halvproffs skrev:Vid Gävles ena infart finns det en gammal helt rosa Willys jeep som står lodrätt och den ska kommunisera med något annat konstverk några kilometer därifrån. :surp: :ugeek: :roll:



vem fan fick den idén att måla skiten rosa? det är en jävla färg.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).