Skogsröjning

Röja som pollenallergiker

15 inlägg 4904 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röja som pollenallergiker

Stavve  
#558318 Hej på Er,

OK - här kommer nog den konstigaste tråden hittills.

Som flera andra tycker jag mycket om att röja. För mig är det semester, själavård och ekonomi på samma gång. Mitt enda problem är den där jäkla pollen. Jag har testat det mesta;

1. Skyddsglasögon under visiret
2. Dubbla kestine (Antihistamin) innan
3. Luftrörsvidgande

Till slut blir det ändå så att jag får korta andetag och till slut behöver pausa. Får jag ett lövsågspån i ögat så är det i princip kört direkt. Har tittat pollenprognosen och det ska inte vara några större halter, men antar att pollen ändå far ut då man sågar i björkar, alar med mera.

Sitter Ni på några häxdoktortips?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja som pollenallergiker

Avslutat-02  
#558320 Andningsmask? Med skyddsglasögon?

Kanske kan vara något.?

Avatar Fallback

Re: Röja som pollenallergiker

Blivande snickare  
#558321 Det mest uppenbara men svåra tipset beroende på var du bor är att röja på vintern.
Har testat det och märkt att man gärna lämnar för tätt när det inte är löv på träden.
Det positiva är att man inte sprider rötröta i granen om det är kallt 😀
Önskar jag kunde ge nåt mer direkt tips men nån annan kanske kan hjälpa :)

Avatar Fallback

Re: Röja som pollenallergiker

Avslutat-02  
#558323 Röja på vintern går alldeles utmärkt.

Har inte problem med att lämna för tätt.

Men det är lite jobbigare, vid mycket snö.

Avatar Fallback

Re: Röja som pollenallergiker

isteskog  
#558331 Känner själv av pollen, fast i liten omfattning mot dina problem. Röja efter regn brukar fungera. Märker att när det har regnat så får man mer luft att andas. Håller på med orientering och varma sommardagar med mycket pollen är jobbiga ..... 😢

Användarvisningsbild

Re: Röja som pollenallergiker

HannuRöj  
#558335 Filter med fläkt? Renat luft i visiret.

Jag har själv använd en mask i tröskahytten. Filtern, motorn, och batteriet bakom huvudet, luftkanal över hjälm till visiret. 🤖

Användarvisningsbild

Re: Röja som pollenallergiker

Stavve  
#558338 Jag talar om röjning som sker just nu (eller OK för typ 6 timmar sedan) så det får nog anses vara vinterröjning. Verkar finnas pollen ändå, har sett att al kommer tidigt och då ska vara live redan nu, sedan tror jag att även björk finns och ackumuleras när man sätter sågen i stammar och grenar.

Angående att man tar för lite under vintern så röjer jag tydligen hårdare än det proffs som också röjer på fastigheterna så där är jag inte oroad :smile:

Känner också att regn fungerar bra, svårt att beställa dock! :)

HannuRöj intressant har du mer specifikationer eller bilder på denna skapelse?

Inför morgondagen ska jag testa;

Antihistamin
Luftrörsvidgande innan samt ha med i fält och ta extra dos efter kanske 15 min
Slemlösande
Skyddsglasögon

Min nemesis verkar verkligen vara björken, å andra sidan har jag dödat många tusen björkar så kanske inte så konstigt...

Nedan är senaste brottsplatsen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja som pollenallergiker

HannuRöj  
#558410 3M maskfläkt ser ut så här.
Men nu har jag problem med den. Har ingen aning, var kan jag hitta ny filttern. 🤔
Makita hjälmventilation LXT BCF 050 är ett alternativ, men det är inte utrustade med filter. Det är jätte efektiv, så flödesmotstand av filter knappast är för stort.
Lyckliktvis är det uppfunnit silvertejp... 🙄

Användarvisningsbild

Re: Röja som pollenallergiker

HannuRöj  
#558411 Glömde bilden;

Användarvisningsbild

Re: Röja som pollenallergiker

JensSkoog  
#558521 Hassel, al och även björk sprider som tusan nu om dagen, och har gjort det i ett par veckor redan.
Det känns i näsan.

Hoppas du hittar något som kan hjälpa dig, Stavve.
Själv fick jag ett nytt liv på våren när jag började med cortisonsprutor, Kenacort tror jag dom kallas.
Behöver bara ta en eller två genom våren, och om jag då supplerar med Certirizin så känns det bra, så jag är inte så illa drabbad, men jag gick varje vår och sommar och var så tät i näsan att jag inte kunne anda genom den, och nös hela tiden. Nackdelen nu är ju att man blir lite trött av Certirizinen, men det får jag leva med :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja som pollenallergiker

Stavve  
#560091 Nu har jag testat vidare!

Vad har då fungerat bäst? Halstabletter! Gör att andningen går bättre, detta tillsammans med astmamedicin gör att det går att andas bra och därmed blir jag inte så trött.

Börjar med en eller två Kestine innan jag går ut, de verkar fungera bäst för mig.

Skyddsglasögon under visiret, tar nästan bort allt. Har hittills hänt en gång på något sätt att det kommer in kvistavkap och då får jag oftast komplettera med inhalering (Ventilastin heter det väl?).

I kväll gick det i princip helt utan problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja som pollenallergiker

Nybyggeluen  
#560157 Jag har samma problem Stavve. Allergisk mot pollen och ”gror igen” totalt om jag får sågspån i ögonen. En sak som jag kommit på är att jag också fick kortare andetag och astmabesvär från avgaserna från röjsågen. Upplevde att det blev värre när jag använde en äldre, dåligt inställd sele. Jag har provat många olika röjsågar och selar och fastnat för Husqvarna 535FBX. För sättet jag röjer med en klingsåg är det större risk att få spån i ögonen jämfört med FBX’en. För mig funkar den också av nån anledning bättre avgasmässigt än klingsågarna jag har (345FXT och Jonsered RS44). Bäst har naturligtvis batteri LiXP, den korta stångsågen funkat när jag fick prova en demosåg men har inte röjt så mycket senaste åren så att jag behövt investera i en sån.

Användarvisningsbild

Re: Röja som pollenallergiker

Stavve  
#560180
HannuRöj skrev:Glömde bilden;


Hej, har du någon länk där man kan köpa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja som pollenallergiker

Nybyggeluen  
#560227 Googla på Husqvarna 535FBX eller kolla på Husqvarnas hemsida. Din närmaste ÅF borde kunna ta hem en.

Användarvisningsbild

Re: Röja som pollenallergiker

HannuRöj  
#560299 Hittat ingenting. Tror att tillverkas inte längre.
Men det finns olika helmask, modell med slang. Skulle det vara möjligt att bygga, typ:
Motor/batteri/filter - pakett installerad bakom sele, slang till huggarhjälm med trimmerplex. Tejp och plast som tätning😁.
(Min 3M filter har jag fäst med tejp bakom plexivisir, luftkanal av plast ovanför huvet. Men det fungerar endast i tröskahytten.)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).