Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

ORFS Hydraulkopplingar

11 inlägg 5548 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ORFS Hydraulkopplingar

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553767 Undrar vad ni tycker om dessa kopplingar som verkar ha blivit standard hos alla tillverkare av skogsmaskiner.
I marknadsföringen "skryter" man ju om dessa kopplingar, att dom ska minska läckage...
Själv är jag lite tveksam till detta, får man ett läckage räcker det inte med att gå ut o dra efter kopplingen, utan slangen måste bort o dit med ny oring vilket kan vara mkt strul om slangen sitter trångt på ett ventilpaket eller liknande.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: ORFS Hydraulkopplingar

Fredrik Reuter  
#553770 Hej,
Jag är benägen att hålla med dig och gillar inte att man lägger till en O-ring på ett ställe där det i 30 år gått att lösa med metall mot metall, men jag kanske är gammalmodig?

Användarvisningsbild

Re: ORFS Hydraulkopplingar

Fredrik Reuter  
#553771 I tråden OFRS vs JIC finns också mer synpunkter.

Användarvisningsbild

Re: ORFS Hydraulkopplingar

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553773 Sorry! Sökte men missade den tråden, läge att lyfta frågan igen nu när typ alla använder dessa dyra "sullkopplingar"

   TS
Användarvisningsbild

Re: ORFS Hydraulkopplingar

Fredrik Reuter  
#553775 Absolut, det är aldrig fel med en ny tråd, keep up! 👍

Användarvisningsbild

Re: ORFS Hydraulkopplingar

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553790 Har det ändrats på sistone? Jag har inte det på min Rottne. Har dem det på Ponsse numera? Har alltid fungerat bra utan kan jag tycka så vet inte riktigt vad fördelarna med orfs skulle vara? Mycket läckage har jag aldrig haft.

Avatar Fallback

Re: ORFS Hydraulkopplingar

Cat554  
#553792 Håller med at dom inte er bra! Med plan tetteflate kontra konisk vil de mye lettere ta seg løs ved vridning. -Og at dom skryter av det!
OH

Avatar Fallback

Re: ORFS Hydraulkopplingar

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553819 Tycker det finns både för och nackdelar....

+ lätt att få att ta på trånga ställen då muttern är lös på slangen, och du kan skruva för hand tills det är dags att dra hårt.
+ tycker det är sällan dom vrids upp, inte alltid heller som oringen måste bytas om slangen vrids upp.
+ behöver inte dra så hårt

- Förstås bökigt om oringen måste bytas
- I lägen där man vill "trycka" på slangen för att få den att ta så går ju inte det när muttern är lös, utan du måste in med handen till muttern

Användarvisningsbild

Re: ORFS Hydraulkopplingar

Temlav  
#553851 Huvudanledningen till att det byttt till ORFS torde vara att de klarar högre trycknivåer än vad JIC klarar.

Dvs, maskinerna skulle inte ha samma prestanda som de har idag, om det fortfarande skulle suttit JIC på dem.
Då skulle trycknivåerna på maskinerna varit lägre...

Avatar Fallback

Re: ORFS Hydraulkopplingar

AKKAMAAN  
#558267 Hittade denna tabell på Parkers blog sida från 2017... Hela artikeln
Ser ganska logiskt ut ur maskintillverkarens/konstruktörens synvinkel...
Bild

Avatar Fallback

Re: ORFS Hydraulkopplingar

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558268 Det finns "vanlig" koppling med rörgänga i tum, som både har lös mutter och en o-ring på konan som tätar. Den fungerar kanon.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).