Verkstan

Köra på Frityr olja

9 inlägg 3910 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra på Frityr olja

Torreborre14  
#557232 Man hör mycket prat om folk som lever i ett lyckorus efter att dom börjat köra på billig Frityroöja olja.(gratis)
Men hur mycket jox är det med en modern diesel som inte ens gillar fräsch rapsolja!
En del har en smärre kemisk indistri hemma i garaget för rening. Andra plockar bara bort kvarglömda pomfrittar och kör!
Är det gummit som är känsligt? Funkar äldre maskiner bättre?
Hur blir det när det är kallt?
Hörde om en som körde det i gengaspannan och då är ju problemet löst! Men DET är ju ett kladd.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Köra på Frityr olja

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557238 En kompis har byggt avancerad variant på en gammal Ford Transit med två tankar där han startar och stoppar på diesel och kör frityroljan genom en förvärmare. Insprutningspumparna ger upp lite då och då men de går att få från något land där bilskrotarna är billiga.

Användarvisningsbild

Re: Köra på Frityr olja

totte  
#557281 Om du med modern diesel menar en med common rail så skulle jag inte ens tänka på det.

Avatar Fallback

Re: Köra på Frityr olja

Avslutat-02  
#557282 Då blir man fattig fort..,. :???:

Avatar Fallback

Re: Köra på Frityr olja

tallen100  
#557332 Billigt kan bli väldigt dyrt!

Avatar Fallback

Re: Köra på Frityr olja

ÅsaNisse  
#557336 Peugeot 504D och Merca 220 D från 70-talet funkar, men det luktar konstigt bakom.
Likaså som kedjeolja i sågen.

Avatar Fallback

Re: Köra på Frityr olja

röjjare  
#557829 En kompis körde på begagnad frityrolja utspätt med diesel i traktorn och bilen hela sommaren ifjol. Ford pickis ca årsmodell 2005. Inga problem.
Filtrerade ett par timmar genom centrifugoljefilter innan användning.

Avatar Fallback

Re: Köra på Frityr olja

jannee  
#558206 Lövins önskemål 😈
– Som miljöpartist vill jag gärna se ett förbud för fossila bränslen till 2030, men jag behöver få med mig riksdagen för ett sådant förbud, säger hon.

Avatar Fallback

Re: Köra på Frityr olja

Avslutat-02  
#558214
jannee skrev:Lövins önskemål 😈
– Som miljöpartist vill jag gärna se ett förbud för fossila bränslen till 2030, men jag behöver få med mig riksdagen för ett sådant förbud, säger hon.



Hur vore det om trögskallen hade hela svenska folket med sig istället?

Det där med vaccum det har väl hon i huvudet..........! :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).