Skogsekonomi

Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

66 inlägg 63219 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#557982 driver du AB?

22000:- inkl moms? 17600:- är nog rätt normal peng för att upprätta bokslut/årsredovisning /inkomstdeklaration för ett enmansföretag.

jag hoppas skatterådgivningen var bra=) tyvärr är det ju så att sånt som inte är särskilt enkelt att göra själv får man så lov att betala för =(

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#557984 och här är en bra skrift gällande kontor i hemmet...

https://www.foretagarna.se/foretagaren/ ... -kontoret/

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#558072 Har nu bestämt att starta enskild firma och ha den enbart på mig. Det är ändå jag som sköter all admin här hemma och vi är ju gifta då vi delar ju ändå på allt. Det kan väl inte vara någon nackdel då?

Sen har ju mannen gjort många inköp på sitt konto men jag behöver väl inte starta ett bankkonto bara för enskilda firman utan alla kostnader och intäkter bokförs väl som egen insättning/eget uttag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558073 Jag öppnade ett eget konto till firman, blir för rörigt annars. Ska du leva av den eller ha den som bisyssla?

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Arvid0  
#558077
Marhug skrev:Har nu bestämt att starta enskild firma och ha den enbart på mig. Det är ändå jag som sköter all admin här hemma och vi är ju gifta då vi delar ju ändå på allt. Det kan väl inte vara någon nackdel då?

Sen har ju mannen gjort många inköp på sitt konto men jag behöver väl inte starta ett bankkonto bara för enskilda firman utan alla kostnader och intäkter bokförs väl som egen insättning/eget uttag?
ska du lägga över ab:t som enskild firma?

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#558078
Arvid0 skrev:
Marhug skrev:Har nu bestämt att starta enskild firma och ha den enbart på mig. Det är ändå jag som sköter all admin här hemma och vi är ju gifta då vi delar ju ändå på allt. Det kan väl inte vara någon nackdel då?

Sen har ju mannen gjort många inköp på sitt konto men jag behöver väl inte starta ett bankkonto bara för enskilda firman utan alla kostnader och intäkter bokförs väl som egen insättning/eget uttag?
ska du lägga över ab:t som enskild firma?


Åh nej nej! AB:t har jag kvar, men startar också enskild firma för lantbruksverksamheten. Skatteverket sa att man kan skapa enskilda firmor båda två och ha varsin del på gården så att säga eftersom vi båda står som ägare av gården. Men jag tänker att det blir mycket lättare om jag själv har den enskilda firman. Som gifta delar vi ju på allt ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

svampbob  
#558127
Camaro1969 skrev:driver du AB?

22000:- inkl moms? 17600:- är nog rätt normal peng för att upprätta bokslut/årsredovisning /inkomstdeklaration för ett enmansföretag.

jag hoppas skatterådgivningen var bra=) tyvärr är det ju så att sånt som inte är särskilt enkelt att göra själv får man så lov att betala för =(


Ja bokslutet säger jag inget om utan det är den senare fakturan jag ifrågasätter då jag ser det som en kostnad som dom ska ta centralt då det är i deras intresse att driva frågan genom alla instanser.
Jag håller på att känna mig mätt på advokat kostnader. Visst var det roligt då jag senast vann i skiljenämnd men nu räcker det.

Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558128 Skaffa definitivt eget konto för firman! Så du kan köpa grejer och få betalt för virke utan att krångla till det.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#558130
Mangan skrev:Skaffa definitivt eget konto för firman! Så du kan köpa grejer och få betalt för virke utan att krångla till det.


Ok ska bli! Då är det (förhoppningsvis) en sista fråga bara: ska jag starta enskilda firman from datumet då vi köpte gården (om det är första affärshändelsen)? Dvs, ska man lyfta in detta köp i redovisningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558159 Du kanju alltid lägga in det som startvärde i balansräkningen, om du vill. Annars blir det väl bra med köp.

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#558165
svampbob skrev:
Camaro1969 skrev:driver du AB?

22000:- inkl moms? 17600:- är nog rätt normal peng för att upprätta bokslut/årsredovisning /inkomstdeklaration för ett enmansföretag.

jag hoppas skatterådgivningen var bra=) tyvärr är det ju så att sånt som inte är särskilt enkelt att göra själv får man så lov att betala för =(


Ja bokslutet säger jag inget om utan det är den senare fakturan jag ifrågasätter då jag ser det som en kostnad som dom ska ta centralt då det är i deras intresse att driva frågan genom alla instanser.
Jag håller på att känna mig mätt på advokat kostnader. Visst var det roligt då jag senast vann i skiljenämnd men nu räcker det.



aaha ja då är jag med.. är det den om ATV i aktiebolaget?

tråkigt sånt där, men kanske är det nån lokal konsult som måste delta och även den tiden måste ju någon betala.

jag hoppas det går vägen hursomhelst :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#560016 Jahapp, nu sitter man i skiten!

Försökte registrera EF och då även momsregistrera mig, men efter ett par turer med Skatteverket så är läget att jag inte kunde momsregga mig förrän första intäkten kommit in (japp, uppgav en intäkt men då hade jag såklart inte uppgett rätt SNI-kod) och att jag ska skicka in allt på nytt när det är aktuellt för första intäkten. Suck!

Vill momsregga mig helst from hösten - 18 men åtminstone from feb - 19. Är det dumdristigt att göra en ny ansökan via min man? Nu vet jag ju vad jag behöver göra för att ansökan ska gå igenom menar jag..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#560021 hur vart det med fastigheten? är den klassad som lantbruksfastighet?

vad säger skatteverket?

har du en lantbruksenhet så kan du ju upplysa SKV om att du är näringsidkare vare sig du vill eller inte och är tvungen att momsregistrera dig som skogsägare

Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Marhug  
#560027 Den är klassad som lantbruksfastighet ja.

Men menar du alltså att jag kan säga till Skatteverket att egentligen så ska vi vara momsregistrerade from datumet då vi köpte gården? Att det inte har att göra med om vi haft någon intäkt eller ej?

SKV sa just det att momsregistrerad kan man bara bli from det datum då första intäkten kommer in. Och att det då måste stå rätt SNI-kod på ansökan. Eftersom jag angett en annan SNI-kod än en för skogsbruk (jag vet, urdumt, men jag resonerade som så att vi bara använder skogen för eget bruk) så kunde jag inte bli momsregistrerad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt och moms för lantbruksfastighet?!

Camaro1969  
#560030 "sa"

har du fått skriftligt eller har du pratat med dom på telefon?

förhandla aldrig med skatteverket på telefon, be dom skicka skriftligt.

skicka in en ny momsregistrering med rätt sni kod å se hur det går

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).