Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 474319 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557921
Mange skrev:Knaggens topp platta är väldans tunn. Jag är ute efter en betydligt trubbigare vinkel när jag försöker.

Vrider man filen 45grader bakåt och 40 neråt då blir det resultatet . och det skall vara det rätta vid SQ.
För ser man på hur en Atop filning ser ut så är dom lika.Men det blir satan så vasst .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557928 Du kan ha en egg lika vass oavsett hur tunn den är. Fast det är bra mycket svårare med trubbigare vinklar än skarpa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#557930
Mange skrev:Njae.. Jag vill påstå det är flatfilat.
Square Ground är ett gammalt filsätt som bygger på att vinklarna möts i hörnet. Det är rätt odiskutabelt.
Däremot kan man få till detta resultat med olika metoder och filtyper.

Som Vindeland gör här.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Ent  
#557948 Jag är superimponerad över det praktiska och teoretiska kunnandet ni har! Det jag undrar innan jag ger mig på denna filningsteknik är hur stor skillnad det gör i praktiken jämfört med rundfil och Hva filmall, FilJonte, eller en billig kedjeslip typ Biltema? Fäller och apterar man en 30 cm björk så mycket snabbare, eller handlar det mest om känslan? Det är såklart inte oväsentligt, mycket roligare när fräser ordentligt. Så vad säger ni?

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#557949 Ska du köra med Biltema kedja ska du fila från början och fila då gärna med en fyrkants fil.


Är lite si och så att få bra med rundfilen.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557953
anersimyra skrev:
Mange skrev:Njae.. Jag vill påstå det är flatfilat.
Square Ground är ett gammalt filsätt som bygger på att vinklarna möts i hörnet. Det är rätt odiskutabelt.
Däremot kan man få till detta resultat med olika metoder och filtyper.

Som Vindeland gör här.. :lol:

Det är Gösta Carlson som har tagit fram det sättet som vindeland filar på passar på 0.325 kedjor men inte på 3/8.
Meningen med SQ är att man skall ha 1 topp skärning och en sido skärning så att kedjan har 2 skärande sidor
Och det får man inte med det som vindeland visar.
Jag har testat det mesta som går att fila i SQ även dom av arter som medlemmarna visar och den enda som blir djävulskt vass är den korrekta SQ filningen som jag visade på mina bilder.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557973
Ent skrev:Jag är superimponerad över det praktiska och teoretiska kunnandet ni har! Det jag undrar innan jag ger mig på denna filningsteknik är hur stor skillnad det gör i praktiken jämfört med rundfil och Hva filmall, FilJonte, eller en billig kedjeslip typ Biltema? Fäller och apterar man en 30 cm björk så mycket snabbare, eller handlar det mest om känslan? Det är såklart inte oväsentligt, mycket roligare när fräser ordentligt. Så vad säger ni?

Nu skär jag inte mycket och märker att intresset då svalnar nåt lite.
Då jag kapade som mest och då grovt så vill jag påstå det gör en faslig skillnad.
Inte bara att det gåf fortare i kap, det är mer bonus. Sågen håller bättre och dränslet är effektivare. Men störst vinst är i att man själv sliter mindre och då kan hålla focus uppe likaså tempo. Då gör man penga på ett njutbart sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#558005
1553156568_400a4515-c968-40d0-8b7d-62e68117167d.jpeg
. Med en snabb liten ” morgonrunk ” med filen tror jag nog att denna ” avart ” kommer att räcka långt..🤤

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

Avslutat-02  
#558009 Tills du sågar i spik......😡👍😂

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558023 Tunn egg är lättare o få vass kanske, men blir träslö fortare och skadas mer vid eventuell känning av nåt olämpligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558025 Visst är den tunn, men tror inte du har den vass. Eggen ser inte ut att gå ut hela vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#558069
Mange skrev:Visst är den tunn, men tror inte du har den vass. Eggen ser inte ut att gå ut hela vägen.

Jag tog en sväng till boden och kollade då det på bilden otvivelaktigt ser ut som en filningsmiss. Men hela eggen var supervass i hela sin längd. Det är lurigt att få bra bilder på blanka ytor utan att ha objektet placerat i en fotobox med jämn indirekt belysning. Har man en systemkamera så kan man komma tillrätta med blänket genom att montera på ett CPL ( polarisations ) filter och rikta ljuset 90 grader i förhållande till kameran..📸 :-bd

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558087
anersimyra skrev:
1553156568_400a4515-c968-40d0-8b7d-62e68117167d.jpeg
. Med en snabb liten ” morgonrunk ” med filen tror jag nog att denna ” avart ” kommer att räcka långt..🤤

25 grader blir vinkeln på tanden om den är rätt filad.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558182
anersimyra skrev:
Mange skrev:Visst är den tunn, men tror inte du har den vass. Eggen ser inte ut att gå ut hela vägen.

Jag tog en sväng till boden och kollade då det på bilden otvivelaktigt ser ut som en filningsmiss. Men hela eggen var supervass i hela sin längd. Det är lurigt att få bra bilder på blanka ytor utan att ha objektet placerat i en fotobox med jämn indirekt belysning. Har man en systemkamera så kan man komma tillrätta med blänket genom att montera på ett CPL ( polarisations ) filter och rikta ljuset 90 grader i förhållande till kameran..📸 :-bd

Bra resultat kan vara klurigt. Ofta hjälper det o ha bakgrund nära och ta en större bild som man sen klipper ut det man ska ha från. Lättare o få rätt focus, ljus etc..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#558805
Det här var ju synd att man inte börjat med tidigare.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).