Före och efter jobbet

Kärnkraften är en skogsfråga

136 inlägg 67779 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

Avslutat-02  
#557677
r93 skrev:Jo visst har vi det bra, gamlingarna ligger oduschade i månader, sjukhusavdelningar stänger pga att landstingen inte har råd att betala skälig lön, det skjuts nästan bara en varannan dag, man måste skjutsa barnen till skolan för att 10-åringar blir rånade, lärarna blir misshandlade och kallade horor, sedan blir dom polisanmälda som tack.

Nja, vi yngre med barn ser inte speciellt ljust på framtiden.




Våran kultur som svenskar, har blivit: våga inte tro att du är mer värd än andra, våga inte säga ifrån, våga inte stå upp emot orättvisor.

Vi säger inte nej till att våra politiker skor sig på oss, vi säger inte nej till att man sviker väljarna, vi säger inte nej till att småbarnsföräldrar inte har råd med alla pålagor och det nyaste hela tiden.

Häromdagen var jag ner till dagis, och skulle hämta ungarna, möttes av en förskollärare (jävla ord mot ok). Som sa att pojkens blöjor var slut, jaha frågade jag.
Hur kommer det sig? Jag köpte igår och lämnade imorse?

Jo de andra barnen saknade blöjor så vi tog av din pojkes blöjor...

Jag blev förbannad och tvingade henne att ringa sin chef som helt enkelt fick köpa nya blöjor på kommunens konto, hur fan hon redovisar detta det skiter jag i.

Men iallafall jag gled iväg lite där.



Att landstingen inte kan betala eller att de snyltar på andra, det är för att de är för många akadumiker som ska ha betalt som är nästan eller helt överflödiga.

Elbolagen mjölkar svenskar på sina pengar, nätbolagen är ännu värre..


Kommunerna hittar inte rätt personal, men de vill inte lösa detta heller.

Att hitta bra chefer är inte lätt idag, när folk är så konflikt rädda så de nästan bajsar på sig när man höjer rösten.


Nä det är en otrevlig värld vi lever..

Barnen förstår förhoppningsvis mer än vi tror, men det börjar med oss.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

halvproffs  
#557690 Hehe, nu har jag dragit liv i en tråd som nog kommer att bli låst 😉

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

Avslutat-02  
#557691
halvproffs skrev:Hehe, nu har jag dragit liv i en tråd som nog kommer att bli låst 😉



Det får vi väl inte hoppas, hoppas inte jag har skrivit något som gjort det isåfall...

🤔🙄😀😀😀😀😀

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

Avslutat-02  
#557695 Kärnkraften är en viktig och väldigt ren energi källa, som Sverige behöver.

Om vi nu ska någon industri verksamhet kvar i detta land, så kanske vissa behöver vakna upp och dra in lite luft i från verkligheten inte bara, halsbloss från marijuana....


Inte mycket som skulle fungera länge utan kärnkraften, sen att vi har en liten fråga:

Var gör vi av kärnbränslet?

Gräver ner det? Ja inte en helt lätt fråga att lösa, men det är andras problem.


Ett av mina barn hade fått hört på förskolan att kärnkraften inte var bra, dagen efter följde jag med henne och stannade kvar för att lyssna, var på fröken sa när hon berättade om miljön,,,


Iallafall, kärnkraften är dålig för miljön och vi bör sluta använda den, jaha sa jag, hur många använder telefonen? Datorn? Eller tittar på tv? Nästan alla barn räckte upp en hand, Japp, sa jag då kan jag tala om att om eran fröken får sin vilja fram, så kan ni glömma TVn datorn, eller ladda mobilen.

Barnen tittade förskräckt på fröken varpå fröken sa, nä vi har ju vind och vatten kraft solenergi,,,,

Jo det har vi, men om industrin i Sverige ska fungera eller sjukhusen ja allt då behöver vi har kärnkraften.

Men den är ju smutsig säger en liten flicka,
Vem tusan har lärt dig sådant skitsnack sa jag, fröken svarade hon.


Nä, kärnkraften är det renaste vi har i energiform, inga utsläpp eller annat, avfall ja och det heter kärnbränsle.
Ja men vi har ju el från vattenkraft hemma sa en flicka, jasså sa jag.
Ja, det säger pappa,

Jaha och hur vet han det?
Jo han får elen från ett bolag som bara har vattenkraft, det gör de reklamfilm om.....

Nja sa jag, det är väldigt svårt att säga ioch med det att all el finns i samma ledningar, ingen vet vilken el just du har hemma.
Det där är något som kallas marknadsföring för mindre på lästa(idioter).
Jag vände mig emot förskoleläraren och frågade:
Är det sådant ni lär barn? Frågade jag
Då ska jag ta ett allvarligt snack med din chef och dennes chef.

Sedan dess har inte min dotter lyssnat något på miljöpratet i förskolan.

Användarvisningsbild

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

halvproffs  
#557698 Undrar om dom tycker den är så bra i Harrisburg, Fukushima och Tjernobyl? Har finnarna fått fart på det ekonomiskt katastrofala kärnkraftverket i norra Finland?
Det blir dina barn o barnbarn som får ta hand om kärnkraftavfallet vinterrojarn.
USA med låga skatter ja men många behöver både två o tre jobb för att leva drägligt och ändå har dom inte råd med sjukvårdsförsäkring än mindre att åka på semester.
Och inte skjuts det väl nå folk där borta som här?
Nänä råkade bara trycka av några dussin skott.
Dom är i stort sett bankrutt. Och här klagas det på att statsskulden sjunker för snabbt och är för liten!!.
Visst är det bra synd om oss i Sverige!? :-b :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

Avslutat-02  
#557702 Har inte påstått att kärnkraften är ofarlig, men det är det inte att leva heller.

Nä USA är inget föredöme vad det gäller, skatter eller arbetsgivaransvar, och liknande.

Va gäller skatteskulden, så är den på väg upp om detta skall fortsätta.

Men det går att ändra på fortfarande.
Skjutningar av folk, det tänker jag ej diskutera, men det förekommer en hel del här också.


Att olyckor med kärnkraften händer jag, det är så det är.

Det har hänt en hel del med vattenkraftverk också.
Vattenkraft är inte någon hit för miljön heller, solenergi är bra men behöver utvecklas betydligt mera än nutidens befintliga.

Jag använder inte mycket el själv, utan eldar och eldar nästan allt.

Har inget lyse på på dagtid.
Kyl och frys, cirkulationspump ej på dagarna enbart på kvällen.

Mobilen laddas i bilen, TVn används ca 3 timmar per dygn.

Jag har inget klimat eller miljösamvete...

Och inte ligger jag vaken om nätterna.
Att barnen får ärva ett arv av kärnkraft....

Jaha, kan nog tänka mig mera saker de får ärva än just detta.

Vi tänker och ser lite olika på allt, men kul att diskutera. :d för du vet, alltid retar man någon =))

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

Avslutat-02  
#557703 Men tack för att du tar dig tid att läsa mina inlägg, en del skulle någon vilja radera dessa.....

:d :d :d

Användarvisningsbild

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557706 Ja kärnkraften är ju en strålande energikälla. Så strålande att den t.o.m. kan mätas i bequerel. :grin:

Å avfallet kan ju alltid exporteras till diverse "fredsälskande" regimer som t.ex. Iran och Nordkorea för återanvändning i s.k. kärnvapen. =))
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

r93  
#557710 Undrar om dom 5,5 miljoner människor som dör av luftföroreningar varje år tycker det är bra med kol?


Sedan så vore det intressant om akkaman?? Bringade lite klarhet i hur situationen ser ut på andra sidan pölen, låter man bli drogerna och utbildar sig hyfsat så är jag övertygad om att amerikanarna har det betydligt bättre än oss!!

Enligt internet så har USA världens högsta lärarlöner, en nyexaminerad sjuksköterska får mellan 45-55’000 dollar om året, en svensk får vara nöjd om den får 26’000 i månaden.

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

isteskog  
#557711 Det perfekta landet är nog som Utopia ........ 😉

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

jannee  
#557712 Ändå är det så enkelt att naturen överlever även om några kärnkraftverk går åt helvete, vilket vi inte få hoppas.
Men fortsätter vi med att nyttja fossila energislag går hela jorden åt helvete.
Kärnkraften REDUCERAR koldioxidhalten i atomsfären, vilka andra energislag kan göra motsvarande effekt på klimatet.
Visst bygg upp något hundra tusen vindsnurror men energin för att bygga dessa???
Av den producerade energin världen nyttjat har ändå kärnkraften orsakat minst skada på naturen - BIT PÅ DEN DU :grin:
Å andra sidan går det ej att övertyga någon frälst kärnkraftsmotståndare att denne kan ha fel :mrgreen:
Precis lika lite som att GUD inte finns :?:
Kärnkraftens vara eller inte handlar till syvende och sist om hur politikerna indoktrineras (manipuleras).

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

Avslutat-02  
#557714
jannee skrev:Ändå är det så enkelt att naturen överlever även om några kärnkraftverk går åt helvete, vilket vi inte få hoppas.
Men fortsätter vi med att nyttja fossila energislag går hela jorden åt helvete.
Kärnkraften REDUCERAR koldioxidhalten i atomsfären, vilka andra energislag kan göra motsvarande effekt på klimatet.
Visst bygg upp något hundra tusen vindsnurror men energin för att bygga dessa???
Av den producerade energin världen nyttjat har ändå kärnkraften orsakat minst skada på naturen - BIT PÅ DEN DU :grin:
Å andra sidan går det ej att övertyga någon frälst kärnkraftsmotståndare att denne kan ha fel :mrgreen:
Precis lika lite som att GUD inte finns :?:
Kärnkraftens vara eller inte handlar till syvende och sist om hur politikerna indoktrineras (manipuleras).



frågor? vad gör vi av kärnavfallet i framtiden?

Att gräva ner detta verkar vara lite sisådär...
Är det tänkt att jordens inre ska ta hand om det till slut?

Användarvisningsbild

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

halvproffs  
#557715
jannee skrev:Ändå är det så enkelt att naturen överlever även om några kärnkraftverk går åt helvete, vilket vi inte få hoppas.
Men fortsätter vi med att nyttja fossila energislag går hela jorden åt helvete.
Kärnkraften REDUCERAR koldioxidhalten i atomsfären, vilka andra energislag kan göra motsvarande effekt på klimatet.
Visst bygg upp något hundra tusen vindsnurror men energin för att bygga dessa???
Av den producerade energin världen nyttjat har ändå kärnkraften orsakat minst skada på naturen - BIT PÅ DEN DU :grin:
Å andra sidan går det ej att övertyga någon frälst kärnkraftsmotståndare att denne kan ha fel :mrgreen:
Precis lika lite som att GUD inte finns :?:
Kärnkraftens vara eller inte handlar till syvende och sist om hur politikerna indoktrineras (manipuleras).


Är det MIG du MENAR? Är det inte DU som är GUD då? Och jag som har trott så mycket på DIG.
Hur kan kärnkraften REDUCERA koldioxiden när betongen som behövs i ENORMA mängder för att bygga kärnkraftverk? :-b :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

r93  
#557716 Det är det garanterat!

Men jag förstår inte riktigt USA-hatet som finns i Sverige.

Dessutom så är det den vanliga gamla klyschan om sjukförsäkringar och flera jobb.

Lägstalönen är från 7 till 13 dollar c:a beroende på vilken delstat man bor i, per timme. Detta är lag!

I Sverige så finns det ingen lag vad jag förstår utan jag och min arbetsgivare kan komma överens om att skriva papper på en krona i timmen???

Sedan sjukförsäkringar, i Sverige så måste man försäkra barnen, jag kan säga att det är inte gratis att ligga på sjukhus med småtttingar, har man försäkring så täcker den allt, ska det behöva vara så med det skattetrycket vi har i landet??

Avatar Fallback

Re: Kärnkraften är en skogsfråga

Avslutat-02  
#557717
halvproffs skrev:
jannee skrev:Ändå är det så enkelt att naturen överlever även om några kärnkraftverk går åt helvete, vilket vi inte få hoppas.
Men fortsätter vi med att nyttja fossila energislag går hela jorden åt helvete.
Kärnkraften REDUCERAR koldioxidhalten i atomsfären, vilka andra energislag kan göra motsvarande effekt på klimatet.
Visst bygg upp något hundra tusen vindsnurror men energin för att bygga dessa???
Av den producerade energin världen nyttjat har ändå kärnkraften orsakat minst skada på naturen - BIT PÅ DEN DU :grin:
Å andra sidan går det ej att övertyga någon frälst kärnkraftsmotståndare att denne kan ha fel :mrgreen:
Precis lika lite som att GUD inte finns :?:
Kärnkraftens vara eller inte handlar till syvende och sist om hur politikerna indoktrineras (manipuleras).


Är det MIG du MENAR? Är det inte DU som är GUD då? Och jag som har trott så mycket på DIG.
Hur kan kärnkraften REDUCERA koldioxiden när betongen som behövs i ENORMA mängder för att bygga kärnkraftverk? :-b :mrgreen:



Jag skulle tro att det är skrivet rent generellt, jag hoppas då det iallafall...

:cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).