Skogsmiljö och Trädlära

Storm igen!

12 inlägg 6225 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storm igen!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5477 Ny storm på väg! Snart kommer det väl en orkan som omöjliggör allt
skogsbruk i södra sverige.
Ett hedlandskap med bara fårbete kanske i framtiden?



   TS
Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5490 ja om det ska fortsätta på detta viset så :cry:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5523 Här i Mariestad var vindhastigheterna betydligt högre igår än för 2 år sen.
Orkanvindar uppmättes o i hamnen ligger ett gäng båtar som blåst av vagnarna. En hel del träd ligger också. Hur det ser ut i vår skog vågar jag inte tänka på :( .

Magnus M

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5524 Här i sjuhäradsbygden, känndes det som om det var mycket lugnare. Men visst har det trillat en hel del trän.

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5528 tror att det var lite lungnare här med men det ligger lite träd här å lite träd där

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5567 Jaha, då har man inspekterat vad stormen Per ställt till med.
Denna gång blev det ca 350 meter. Gudrun var strängare då blev det 1000m.
Börjar snart få rutin som rotkapare :cry:

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5577 Gudrun tog ca 500 m på mina 35 ha. Tog mig två säsonger att röja upp med frugans hjälp.

Per tog kanske 60 m. Skall inte vara något problem vid sidan om ett heltidsjobb om bara markerna ville bära. Regn och plusgrader. Blir det inte tjäle snart så blir det problem.

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5578 får hoppas på frost så det blir redig tjärle så man kunde köra ut utan å köra sönder så mycket som finns

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5598 Tror inte jag skulle komma till skogen alls i detta vädret, om man nu inte har helikopter dvs..

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5599 Även hos oss är det jäkligt blött. Men det går iaf att hugga stormvirket, köra ut det får vi göra när vädret tillåter. Visserligen har vi en liten bandmaskin som fixar att gå där det är väldigt lent, men den går sakta och plocka lite här och där tar tid, och även den gör spår i marken.

En första bedömning är väl att det blåst ner ca 100m, som kan jämföras med de ca 1000m som blåste ner i Gudrun.


Off topic:

På tal om helikopter, har ni sett dokumentären på Discovery Channel om skogsmaskiner?

I Kanada (eller vart det nu var) så kör man ut virket, stam för stam, med helikopter (från bergsslänter förstås). Det går en man med motorsåg och sågar av trädet nästan helt så det precis står upp, sen rycker helikopter loss resten.

Det känns som det måste vara ganska bra pris på virket för att det ska löna sig att arbeta på det viset.

/DaPe

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5609 det verkar som om kallare väder är på gång :)

Avatar Fallback
Huggis  
#6295 Sköt dikena säger jag bara. Har röjt upp efter Gudrun i det eviga och håller nu på som bäst med Per, överallt där skogen trillat har det varit blött, och överallt där det har varit blött där har dikena inte rensats på evigheter. Men visst, Gudrun tog skog som även stod fast och på bra mark. Men generellt så är det dålig dikesskötsel som ligger bakom mkt av olyckorna med stormfällningarna. Det är min erfarenhet ialf.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).