ATV och UTV i skogen

UTV - en djungel ?

18 inlägg 9585 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

UTV - en djungel ?

Initium  
#557487 Tenkte handle en UTV for bla.a å kunne hjelpe til litt i skogen. Selv om ATV er mer smidig, ønsker jeg at min 15årige gutt skal kunne kjøre, og da føles kanskje en UTV litt sikrere. I tillegg ser jeg for meg bruke den som reservemaskin til snøplogning, litt buskjøring og generell nytte.

Det finnes veldig mange alternativer på markedet. Fra Polaris Ranger som vel er " standarden " i klassen, til kinamaskiner som Hisun, Linhai og CFmotor.

Jeg har sett på CAN-AM HD5, som virker som en veldig prisgunstig maskin, rundt 130 000kr helt ny, inkl mva.
Det er kun traktor som er aktuelt for oss, ikke MC registrert. Artic Cat osv utgår dermed helt, disse er det MC-reg på i Norge.

Og, har noen brukt en UTV i skogen, jeg forstår jo at den er mye mindre smidig enn en ATV, men for å hente litt ved på et hogstfelt ( kalhygge ? ) og i enklere terreng der man ikke behøver så mye krappe svinger ( vi har veg øverst og nederst på våre skogsteiger, så vi kjører i praksis RETT NED når vi tynner ) bør det vel fungere greit ?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Norrtälje  
#557510 Honda Pioneer och dra en Kranman T1750-UTV vore inte dumt men det är mycket pengar.
Att UTV skulle bli säkrare vet jag inte, upp och nedför absolut men med en ATV i sidlut kan du ju burka.

Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Initium  
#557515 Joda, men om en UTV velter, sitter du fortsatt spent fast inni et stålbur.

   TS
Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Avslutat-02  
#557516
Norrtälje skrev:Honda Pioneer och dra en Kranman T1750-UTV vore inte dumt men det är mycket pengar.
Att UTV skulle bli säkrare vet jag inte, upp och nedför absolut men med en ATV i sidlut kan du ju burka.



Visst är det kul med rättstavningsprogram???

För du menade bruka, inte burka, va?
Huvudduk som huvudduk =)) =))

Användarvisningsbild

Re: UTV - en djungel ?

totte  
#557519 Att burka är ett uttryck för att luta sig över i sidled för att balansera upp. Kommer från racing med sidvagnsmotorcykel, där sidvagnen kallas burken, den som sitter i är burkslav och att hänga ut inåt kallas då att burka.

Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Avslutat-02  
#557521 Åh fan :oops: :oops: sorry

Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Norrtälje  
#557522 Nejdå jag menade burka som jag skrev 😀

Bild


Jag har inte så mycket religion på hjärnan så var inte orolig för det!

Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Avslutat-02  
#557526 Huvudsaken är att det blev någolunda skyddat huvudet alltså...

:d :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

skogsbonne  
#557604 Tar sig fram lika bra med utv som atv om inte bättre på vissa ställen bara det finns plats, dom är ju lite bredare

Kör med en Polaris rzr turbo, perfekt för transport till och från skogen med motorsåg/röjsåg :-bd

Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Initium  
#557740 nja, tror en Ranger eller tilsvarende er det vi ser etter.
Den vil også bli brukt til reserve-snøryddemaskin, og da utstyres den med vikplog.

Er Hisun, Linhaj og CFmoto noe å satse på, eller er Yamaha Rhino, Polaris Ranger og CAN AM HD5 det jeg bør glane etter ?
Arctic Cat er uten unntak MC registrerte i norge, da får inte grabben på 15 øvelseskjøre i den....

   TS
Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

LP576  
#557753 Kolla gärna på Dirt Trax tester på Youtube och provkör olika modeller så får du en klarare bild av den snåriga UTV-djungeln.

Jag rekommenderar en Ranger 570 eller Defender/Traxter HD 5 om du vill komma relativt billigt undan. Bägge orkar förmodligen upp i 65 km/h (som är den strypta hastigheten för Traktor B) utan större problem.

Har själv en Traxter HD 8 och är mycket nöjd.

Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

skogsbonne  
#557766 Satsa på en märkesmaskin om du kan :)

Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Initium  
#557779 I Norge er det 40km/h som gjelder for traktor T3a, og da kan man kjøre med traktorførerkort, fra fylte 16 år
T3b går i 60, men da må man ha bilførerkort, og være fyllt 18 selvsagt.

Det er T3a som er aktuelt for oss, nå

   TS
Avatar Fallback

Re: UTV - en djungel ?

Initium  
#558334 Linhaj cfMoto og Hisun er store på billig merkene i Norge.
Jeg får en maskin for 2/3 av prisen, men får jeg endeløse problemer også?

Hisun tas til Norge av Suzuki importøren.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: UTV - en djungel ?

cruisern  
#558409 Jag har en Polaris Ranger 570 som jag haft sedan 2014. Jag är mycket nöjd och har aldrig haft några tekniska problem, Jag har extrautrustat med vindruta, bakruta, tak, vinsch, större batteri samt LED strålkastare och backljus. Man sitter skyddat skönt under tak med säkerhetsbälte om man så vill. Min årsmodell gick inte att få med servostyrning men det finns att få från 2015. Det är lätt och praktiskt att stiga in och ur. Flaket som är tippbart är praktiskt att förvara det man skall ha med sig i skogen. Visst är den större ån en ATV men det har fungerat för mig.

UTV-n har ju andra användningsområden också utanför skogen. Man kan ju åka och handla,, transportera diverse mtrl på flaket

$matches[2]


$matches[2]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).