Rundvirke

Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

14 inlägg 11876 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Torbjörn Johnsen  
#557512 Efter årsskiftet har det kommit allt tydligare signaler om att virkesköparna har välfyllda lager av både avverkat och rotstående virke. Barkborreangreppen har drivit på avverkningstakten när jakten på skadade träd resulterar att hela bestånd avverkas när maskinerna ändå är på plats. Något som även syns i Skogsstyrelsens statistik över avverkningsanmälningar där nivån ökar kraftigt i februari jämfört med samma månad tidigare år. (Stormarna Alfrida och Jan anges också som en stor orsak till att avverkningsanmälningarna ökat i Svealand).

Danske Bank gör i sitt senaste nyhetsbrev en analys över hur barkborresituationen påverkar virkesmarknaden och tar även med det faktum att det skett stora stormfällningar och omfattande barkborreangrepp nere i Europa. Skogsstyrelsen räknar med att minst 2,5 miljoner m3sk kommer att bli angripet under 2019 men får vi för barkborren gynnsamma förutsättningar (varmt och torrt) kan så mycket som 12,5 miljoner m3sk skadas bara i Götaland.

I Södra Sverige koncentreras avverkningsresurserna till att ta vara på skadat virke vilket i och för sig drar ner produktionskapaciteten men ska man tro DanskeBank finns flera negativt samverkande faktorer som påverkar virkesmarknaden i en negativ riktning.

Så här summerar DanskeBank den relativt mörka bilden inför sommaren och resten av året 2019 i sitt senaste nyhetsbrev:

-Ökat virkesutbud kan dämpa timmer- och massavedspriserna.

-Ökad logistik och mindre bestånd ger högre avverknings- och transportkostnader.

-Fokus på granbestånd ger överutbud på grantimmer och brist på talltimmer.

-Höga krav på uttransport från skogen ger högre lager och lagringsproblem för industri.

-Risk för eskalerande angrepp ger köpstopp på rotposter beroende på affärsrisken.

-Köpstopp på stora granposter, samt lägre timmerpriser pressar skogsmarkspriserna.

-Sämre kvaliteter på trävaror ger lägre lönsamhet för sågverken och krav på att hitta nya säljkanaler och köpare.

-Ökat utbud av energived med lägre priser.

Vad tror ni om virkesmarknaden framöver? Kommer barkborre-eländet att jaga ner virkespriserna i källaren igen p g a att mycket nytt virke tvingas ut på marknaden i sommar? Eller kommer brist på oskadat virke att hålla upp priserna på bättre och oskadad skog?

Här hittar ni Danske Banks senaste nyhetsbrev.


Trådar på Skogsforum om barkborrekrisen
Barkborreskador för miljarder 2019 - Krisgrupp bildas
Så här ser du vilka träd som angripits av barkborre (video)
Barkborren har angripit 2,5 miljoner m3 i Götaland 2018
Tips om bekämpning av barkborre

#barkborreangrepp2019


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen mån 18 mar 2019, 18:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Amatörhuggare 62  
#557532 Som röjare/underröjare.
Och fällare övergrova.
Ser jag mycket än.
Som inte ens är påbörjat.

Så det kommer bli,mycket virke än.
Så troligen ner i botten.

Och det värsta är, att sextandaren.
Är i gallringsskogen också.
Hört om sådana skador senast idag.
Röjdes å gallrades för 3 år sedan.
Å nu går skördaren å sopar rent.

Inget roligt scenario, för gransskogens framtid.
Bara d blir dåligt väder i sommar

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Avslutat-02  
#557546 Är det lika illa över hela Sverige eller är det större problem söder om Dalälven,?

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Amatörhuggare 62  
#557594 Småland är hårt drabbat.
Och Kalmar Kronoberg extra mycket.
Mina verksamhetsområden .

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Avslutat-02  
#557599 Okej, då är det lugnare här uppe...
Men fan att dessa odjur har fått fäste...

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557600 I Långasjö VO är det värre på östra sidan än vad vi har i västra änden

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

r93  
#557601 Japp, man ser många nya hyggen nu, själv har jag bara plockat där det varit angrepp, har varit riktigt påfrestande att hela tiden tro att ”det var det sista” för att sedan hitta fler.

Dom flesta skogsägare häromkring är inte speciellt aktiva och då sopar man ju ner hela skiftet som är angripet, därför tror jag att industrin kommer att ha massivt överskott på både massa och timmer, en granne tog ned ett par hektar förra veckan, barkborrehögen var inte speciellt stor i jämförelse med traditionell massa, samt gran och talltimmer, så att det skulle vara brist på friskt virke är ingen risk, priset kommer rasa, den globala konjunkturen är ju på nedgång.

Lovade inte södra att inte sänka massapriset när lågkonjukturen kom på gallringsdagarna, har för mig att jag läste här? Vi får väl se.

Just nu laddar man bara mentalt för vårens svärmning, det är lika bra att vara förberedd, även familjen måste vara förberedd, som heltidsarbetande småbarnsförälder så är helgerna jäkligt korta och det finns inte tid för alla.............
Har för första gången i hela mitt liv tvekat på att ha kvar skogen pga av barkborrarna, det har aldrig känts så hopplöst och tidskrävande innan trots Gudrun, per, Simone & allt vad dom har hetat.

Så jag lät familjen bestämma för några veckor sedan om det är värt att ha skogen kvar pga av allt jobb som det är, men det var ingen tvekan utan att alla var överens att skogen ger otroligt mycket mer än den tar, även att jag förklarade att framåt försommaren så blir det en omgång till, fast nu är man ju förberedd så kan man kanske mota olle i grind, det blir ju ljusare med om kvällarna så då går det ju att köra några timmar på kvällarna med.

Har haft extremt dåligt samvete denna vinter att man inte har varit den pappa man vill vara, men som tur är så verkar det som att den som mått sämst har varit jag, och det känns ju ganska bra faktiskt.

Nu kapade jag hela tråden med mitt gnäll :oops:

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

jannee  
#557605 Det bästa är ändock att sopa omkull all mogen skog som står på mindre fuktig mark.
Bättre detta än tvingas amputera det till hösten och bara få knappt halva virkeslikviden :mrgreen:

Den som spar han har...............................i alla fall granbarkborrarna kvar :grin:

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Kristoffer D  
#557607
jannee skrev:Det bästa är ändock att sopa omkull all mogen skog som står på mindre fuktig mark.
Bättre detta än tvingas amputera det till hösten och bara få knappt halva virkeslikviden :mrgreen:

Den som spar han har...............................i alla fall granbarkborrarna kvar :grin:


Finns ingen garanti för att gran på frisk/fuktig mark klarar sig heller. I min skog klarade sig bestånden som står lite torrare medan de som har bättre tillgång till vatten hade störst angrepp. Min slutsats är att torkan stressade bestånden som normalt sett har god tillgång till vatten mer än de som är vana vid att ha det sämre med vattentillgången.

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

r93  
#557609 Tja, i år har jag haft angrepp på skog där det normalt inte går att ta sig fram med traktor, men visst så är angreppen mest runt berghällar och liknande.

Hade jag sopat ner all skog som varit angripen så hade jag haft två hektar 60+ skog kvar, sedan haft 20 ha plantering och röjning framöver så det är ett lätt val, blir det en svinkall regning sommar så hade jag ju inte haft en pinne kvar.

Visst 20 ha är lite för många, men för mig är det väldigt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Erre  
#557618
r93 skrev:Japp, man ser många nya hyggen nu, själv har jag bara plockat där det varit angrepp, har varit riktigt påfrestande att hela tiden tro att ”det var det sista” för att sedan hitta fler.

Dom flesta skogsägare häromkring är inte speciellt aktiva och då sopar man ju ner hela skiftet som är angripet, därför tror jag att industrin kommer att ha massivt överskott på både massa och timmer, en granne tog ned ett par hektar förra veckan, barkborrehögen var inte speciellt stor i jämförelse med traditionell massa, samt gran och talltimmer, så att det skulle vara brist på friskt virke är ingen risk, priset kommer rasa, den globala konjunkturen är ju på nedgång.

Lovade inte södra att inte sänka massapriset när lågkonjukturen kom på gallringsdagarna, har för mig att jag läste här? Vi får väl se.

Just nu laddar man bara mentalt för vårens svärmning, det är lika bra att vara förberedd, även familjen måste vara förberedd, som heltidsarbetande småbarnsförälder så är helgerna jäkligt korta och det finns inte tid för alla.............
Har för första gången i hela mitt liv tvekat på att ha kvar skogen pga av barkborrarna, det har aldrig känts så hopplöst och tidskrävande innan trots Gudrun, per, Simone & allt vad dom har hetat.

Så jag lät familjen bestämma för några veckor sedan om det är värt att ha skogen kvar pga av allt jobb som det är, men det var ingen tvekan utan att alla var överens att skogen ger otroligt mycket mer än den tar, även att jag förklarade att framåt försommaren så blir det en omgång till, fast nu är man ju förberedd så kan man kanske mota olle i grind, det blir ju ljusare med om kvällarna så då går det ju att köra några timmar på kvällarna med.

Har haft extremt dåligt samvete denna vinter att man inte har varit den pappa man vill vara, men som tur är så verkar det som att den som mått sämst har varit jag, och det känns ju ganska bra faktiskt.

Nu kapade jag hela tråden med mitt gnäll :oops:

Riktigt smart att ta den diskussionen med familjen. :-bd
Annars blir det dubbelt jobbigt att kämpa i vår. Nu har du uppbackning hemifrån och då hoppas jag att det iallafall känns lite lättare att kämpa på.

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

r93  
#557623 Tackar 😀

Det hela är ju ett ganska stort i-landsproblem, och som bgl (tror jag det var) skrev: ”istället för att räkna alla angripna träd kan man räkna alla friska” så blir det genast lättare.

Virkespriserna tror jag dock kommer att ta stryk rejält.

Avatar Fallback

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Axl  
#557624 Gissar att det blir svårt att få något utöver prislistan i vår/sommar och har man inte skrivit kontrakt än så är det nog inte så säkert att man kan få hjälp innan hösten.

Användarvisningsbild

Re: Barkborrarnas påverkan på virkesmarknaden

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557631 Tror inte att detta påverkar priset nämnvärt om sommaren blir normal! Det är 2,5 milj kubik i ett tämligen begränsat område där man har fokus! Skulle det dra i väg mot en 5-7 milj då blir det större sänkningar på sekunda timmer. Det är många små poster som ska köras på 10-15 v så där kommer kostnaderna med mycket timmkörningar och flyttar. Under samma tid kommer industrin i södra Sverige förbruka mer än vad som riskerar bli skadat. Skogsföretagen har några stormar i ryggen och sänker bilvägslagrerna redan innan skadan kommer så mycket av värdet kommer räddas i stor omfattning! Då är ju även förra årets baggaträd inget man behöver lägga tid på! Är skogen vital kan man till stor del styra de stora angreppen med att försvaga kanter med fällda träd mm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).