Motorsåg och handhållet

Stihl MS 150 T CE minsta sågen

40 inlägg 19359 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

Avslutat-02  
#557520 Stihlarna brukar gå länge oavsett,vet en som hugger frötall med en Stihl 170.

Både fäller och kvistar..


:-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

halvproffs  
#557528
vinterrojarn skrev:Stihlarna brukar gå länge oavsett,vet en som hugger frötall med en Stihl 170.

Både fäller och kvistar.. :-bd


Vad för ställe är den stackaren utsläppt från?
Köpte själv en 170 när axeln var dålig för att hugga lite ved.
12tum kort och vekt svärd som inte tål lite belastning. Och ryggen tar stryk.
Hugg ett par dagar med den sågen och sen gå upp på exvis 550 med 15" svärd så vill du inte gå tillbaka.
Effektskillnaden är enorm.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

rejser  
#557534
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Stihlarna brukar gå länge oavsett,vet en som hugger frötall med en Stihl 170.

Både fäller och kvistar.. :-bd


Vad för ställe är den stackaren utsläppt från?
Köpte själv en 170 när axeln var dålig för att hugga lite ved.
12tum kort och vekt svärd som inte tål lite belastning. Och ryggen tar stryk.
Hugg ett par dagar med den sågen och sen gå upp på exvis 550 med 15" svärd så vill du inte gå tillbaka.
Effektskillnaden är enorm.


Har du en bra filning om du behöver belasta svärdet? Jag brukar bara lägga sågen på och gasa ;)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

Avslutat-02  
#557547 Högg på ett ställe med en herre, som körde med en väldigt liten såg, jag hörde inte av Karl på dagarna, så jag gick ner till honom en dag, och jävlar va virke han hade lagt om kull, han satt mest och filade tyckte jag när ja titta till honom....

Allt blir inte bättre av grova sågar och kraftiga grejer.

Men oavsett såg eller kedja det skall vara vasst.... :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

halvproffs  
#557549
rejser skrev:
halvproffs skrev:
vinterrojarn skrev:Stihlarna brukar gå länge oavsett,vet en som hugger frötall med en Stihl 170.

Både fäller och kvistar.. :-bd


Vad för ställe är den stackaren utsläppt från?
Köpte själv en 170 när axeln var dålig för att hugga lite ved.
12tum kort och vekt svärd som inte tål lite belastning. Och ryggen tar stryk.
Hugg ett par dagar med den sågen och sen gå upp på exvis 550 med 15" svärd så vill du inte gå tillbaka.
Effektskillnaden är enorm.


Har du en bra filning om du behöver belasta svärdet? Jag brukar bara lägga sågen på och gasa ;)


Alltså det är långt till stammen med så kort svärd. Har du provat med bägge typer? Tror inte det.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

Avslutat-02  
#557552 Nu hängde jag inte med riktigt, vilka typer skulle jag ha provat?

En 170 och fälla frötall med eller en 550?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

halvproffs  
#557554
vinterrojarn skrev:Nu hängde jag inte med riktigt, vilka typer skulle jag ha provat?

En 170 och fälla frötall med eller en 550?


Var menat till rejser.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

Avslutat-02  
#557555 Ok

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

Avslutat-02  
#557558 Vi som hugger manuellt, och använder oftast endast en såg behöver sällan mer än 13" svärd och kedja.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

halvproffs  
#557559
vinterrojarn skrev:Vi som hugger manuellt, och använder oftast endast en såg behöver sällan mer än 13" svärd och kedja.


Så tyckte jag förr också men med ett antal år med 15" vill jag inte backa till 13".

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

Avslutat-02  
#557560 Men jag tycker mig se att vissa arborister behöver ett helt butiksutbud av sågar och svärd för att fälla 🌲.


Jag själv tycker det är ganska skönt att kvista med t,ex, 2171 an då den ligger bra i händerna, och har på den 18" svärd....
:-bd

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

Avslutat-02  
#557561 Det är något visst med att svepkvista med ett längre svärd. :-bd :-bd

Sedan blir man inte lika låst med 15" som med 11"12"13". Köpte 9" svärd till lilla jonsereden men där får man se upp i bland vart den tar vägen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

rejser  
#557563
vinterrojarn skrev:Det är något visst med att svepkvista med ett längre svärd. :-bd :-bd

Sedan blir man inte lika låst med 15" som med 11"12"13". Köpte 9" svärd till lilla jonsereden men där får man se upp i bland vart den tar vägen.


Lite är det att var sak har sin charm. Svepkvista en liggande med långt svärd. Arbeta smidigt och nära med en liten lätt på en som ligger i bröst/midje-höjd.
Kapa med lagom för trädet.
Ta en liten 30cm stam med 20" är bara bökigt, men skönt när man är på 45+ (vilket vi har på tok för mycket).
Sedan är det skönt för kroppen att variera lite, använda lite olika muskelgrupper i den utsträckning det går. Iofs inte ofta man känner sig gym-sugen efter en dag i skogen :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

Avslutat-02  
#557565 Gick 10 timmar om dagen och kapade med en Jonsered CS 2186 28" svärd, väldigt skönt att kunna stå och kapa stammar som låg efter backen, sedan upp med sågen på axeln så svärdet låg över axeln och sågen hängde bakåt, väldigt skön avlastning. \:d/

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 150 T CE minsta sågen

rejser  
#557566 En stihl 150 är ju lättare än ett 28" svärd :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).