Socialt (mer om oss)

USA- & Kanada-resor

140 inlägg 24799 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#556943
Slurfi skrev:
svampbob skrev:Det är verkligen högtryck på hotellen här i Texas just nu. Svårt att komma under 1500 kr/natt för några år sedan gick det att hitta hotell för 600 kr/natten. Det säger väl också en del om den svaga kronan.

Ojoj, det var brutalt.
Hur är läget på Motellen?


Vi har varit i San Antonio idag och åkte nu ikväll upp till Junction och tog in på motell där och passerade precis tusenlappen för en natt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

JörgenO  
#556944 Har precis anlänt till Dallas, klockan är 2000 så det är redan mörkt. Kan berätta att en QP-meny kostar 10 usd på flygplatsen i Chicago, eller en hundring jämt med vår svenska clownvaluta.
Det var fint att flyga ned hit, kändes som det bara var jordbruksmark mellan här o Chicago

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#556946
JörgenO skrev:Har precis anlänt till Dallas, klockan är 2000 så det är redan mörkt. Kan berätta att en QP-meny kostar 10 usd på flygplatsen i Chicago, eller en hundring jämt med vår svenska clownvaluta.
Det var fint att flyga ned hit, kändes som det bara var jordbruksmark mellan här o Chicago


Det enda som numera känns billigt i USA är bensinen. Vi kommer tillbaka till Dallas på tisdag och flyger hem på torsdag.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#556954 Är ju så man blir lite avskräckt för att resa dit. Esta är godkänt men ingen garanti för att komma in i landet skrivs det.. Känns ju väldigt otryggt.
Hotellet ska ha en deposionsavgift på 100 dollar natten. Fint hotell på Miami Beach.
Börjar nästan tveka. Goda råd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

JörgenO  
#556958 ESTA-formuleringen skall du inte bry dig om, du kommer in.
Tänk inte på kronan när du är där, det är ett bekymmer sen när du kommer tillbaka, får leva lite snålare nån månad.
Du har säkert fått tips om Sawgrass Mills, kvalitetsoutlet en timme bort. NK-märken till HM (nästan)-priser

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#556959
JörgenO skrev:ESTA-formuleringen skall du inte bry dig om, du kommer in.
Tänk inte på kronan när du är där, det är ett bekymmer sen när du kommer tillbaka, får leva lite snålare nån månad.
Du har säkert fått tips om Sawgrass Mills, kvalitetsoutlet en timme bort. NK-märken till HM (nästan)-priser


Tack! Nu blev jag lite lugnare. Nog märks det att kronan är på låg nivå så det blir väl gröt ett halvår sen :mrgreen: tar gärna emot fler tips som inte är alltför långt bort. Blir bara 7dygn där. Frugan jobbar fortfarande så det finns inte mer tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556969
halvproffs skrev:Tack! Nu blev jag lite lugnare. Nog märks det att kronan är på låg nivå så det blir väl gröt ett halvår sen :mrgreen: tar gärna emot fler tips som inte är alltför långt bort. Blir bara 7dygn där. Frugan jobbar fortfarande så det finns inte mer tid.

Det blir nog en intressant resa även om man inte spenderar så mkt pengar, det roliga är ju
enligt min ringa mening att köra omkring och kolla på allt som ser annorlunda ut än hemma
det är ju huvudorsaken till utlandsresa tycker jag.
En bilresa som jag tror ger bra effekt är att hyra en lite högre bil, typ SUV och köra upp till
Cape Canaveral sova natten där och sen köra tibax, det finns mkt att se och har man gott om tid på sig
så är man ju in på rymdbasen.
Enklaste sättet att planera resor är att kolla Google Maps vägbeskrivningar och zooma in
på de ställen man funderar på så dyker det upp tips och namn på platser som man sen kan undersöka.
Bifogar en bild på hur det kan se ut.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

JörgenO  
#556973 En sak som är trevlig är att inte köra den vanliga motorvägen norr/syd som heter i95.
Parallellt med denna, närmare kusten finns en väg Jagger tror heter A1A, den kör genom fler byar och där finns många ”fornlämningar” från 50-60-talet i form av motell, glassbarer, vanliga barer etc, några förfallna, några renoverade. A1A, roligt alternativ om man inte har så bråttom. Den är fyrfilig men med kisande trafik o går genom städerna, typ som E4an tidigare.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557007
JörgenO skrev:En sak som är trevlig är att inte köra den vanliga motorvägen norr/syd som heter i95.
Parallellt med denna, närmare kusten finns en väg Jagger tror heter A1A, den kör genom fler byar och där finns många ”fornlämningar” från 50-60-talet i form av motell, glassbarer, vanliga barer etc, några förfallna, några renoverade. A1A, roligt alternativ om man inte har så bråttom. Den är fyrfilig men med kisande trafik o går genom städerna, typ som E4an tidigare.

Bra tips!
Den ska jag spana in, det verkar ju vara lite Route 66 feeling på den.
Edit, nu sa frugan att vi redan varit efter den på den norra sträckan vid Jacksonville, men det kan bli en retur!

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557270
Liten kille

Såg att bilder på stora träd efterlystes i trådstarten, här en sån bild fast den är från västkusten
så långt från Florida man kan komma inom landet.
I södra Florida är det väl lågväxt djungelbuskage mest.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#557291
Slurfi skrev:
JörgenO skrev:En sak som är trevlig är att inte köra den vanliga motorvägen norr/syd som heter i95.
Parallellt med denna, närmare kusten finns en väg Jagger tror heter A1A, den kör genom fler byar och där finns många ”fornlämningar” från 50-60-talet i form av motell, glassbarer, vanliga barer etc, några förfallna, några renoverade. A1A, roligt alternativ om man inte har så bråttom. Den är fyrfilig men med kisande trafik o går genom städerna, typ som E4an tidigare.

Bra tips!
Den ska jag spana in, det verkar ju vara lite Route 66 feeling på den.
Edit, nu sa frugan att vi redan varit efter den på den norra sträckan vid Jacksonville, men det kan bli en retur!


Det är ju ingen väg man tar om man har bråttom. Det är som att köra i en oändlig förort och relativt tät trafik men mycket att se. De senaste gångerna har jag däremot hållit mig till Turnpiken inåt landet.
Annars så är ju i princip alla gamla småstäder i USA helt döda allt har flyttat ut till industriområdena/köpcentrerna.

Dagen ska jag börja med en promenad i Fort Stocktons gamla stadskärna och sedan vidare till Midland och titta på världens ev största oljekälla och besöka petroleum museet där.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

uffejohan  
#557358 Var i Florida förra året ett tag. Tyckte nog inte det var särskilt dyrt, ungefär som i Sverige. Miami Beach är väl fint men kanske lite överreklamerat. Hann också med en dag i Cape Canaveral, precis innan uppskjutningen av Teslan så allt var rätt hypat och som vanligt i USA väldigt kommersialiserat. Om @halvproffs har tänkt sej att ta sej ett bad, tycker jag nästan det är värt att blåsa över till västkusten. Så här års ett par grader svalare i vattnet jämfört med Miami, men för en norrlänning är väl 23 grader rena varmvattnet.... Kolla på www.seatemperature.org så hittar du badtemperaturer i hela världen. Jag tyckte det var rätt trevligt vägen genom Everglades med alligatorer överallt vid vägkanterna. Gjorde en tur med båt genom träskmarkerna och fick en massa info om naturen som inte finns här hemma.
Sedan precis som @JörgenO skriver, små samhällen är ofta trevliga, ät mycket donuts i alla varianter och ta det lugnt bortom de stora allfarvägarna.
Nästa vecka åker jag till Kalifornien och möter våren🌞🌞 En kväll är vikt åt BB med ribs, full slab....grillad majs och några öl😏 Here we go!!

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

halvproffs  
#557456 Hur är det med mobilerna där? Funkar en 1 år gammal Samsung där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557489
halvproffs skrev:Hur är det med mobilerna där? Funkar en 1 år gammal Samsung där?

Jodå, men för säkerhets skull så brukar jag ringa via wifi.
Kolla med din teleoperatör redan idag så du vet kostnader osv.
En sak till är att kolla med dina betalkort om de är öppnade för Amerika under den tid du är där.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

JörgenO  
#557517
halvproffs skrev:Hur är det med mobilerna där? Funkar en 1 år gammal Samsung där?

Om du har Telia (säkert samma med de andra operatörerna) så får du ett sms när du landar med olika erbjudanden för ring o surf för några hundralappar/vecka.
Glöm inte stänga av roaming (automatisk uppdatering av mail o Facebook etc) om du vill spara på mobilsurfen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).