Föryngring

Plantera för att undvika älgskador

37 inlägg 9900 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#557483 Poppel? Är det något att plantera för ved behovet?

Eller äter rådjuren upp dem före?

Hybrid asp har jag också funderat på, men jag vet inte riktigt.....

Skulle vilja ha ett trädslag som växer som tusan och sprider sig ganska bra själv.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Norrtälje  
#557485 Poppel är inte härdigt nog för dina marker, upp till och med mälardalen så zon 3 ungefär, kolla vidare på hybridasp men det är omöjligt att få upp utan hägn. Några förädlade björk kan du iaf beställa tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#557490
Norrtälje skrev:Poppel är inte härdigt nog för dina marker, upp till och med mälardalen så zon 3 ungefär, kolla vidare på hybridasp men det är omöjligt att få upp utan hägn. Några förädlade björk kan du iaf beställa tycker jag.



Har ett hygge alldeles bakom huset på ca 0.5 ha ja tänkte plantera lite vedträn på...

Nu växer det rönn,sälg och björk...

Är väl ca 5 meter höga, men på fläckar där det växer dåligt tänkte jag ha satt lite skoj.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Norrtälje  
#557499 Zon 5? Visserligen subjektivt men det blir kanske inte så jätteskojiga trädslag..

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#557505 De kommer bara att få växa kanske 15-20 år max,, därför något som helst sprider sig själv...

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Norrtälje  
#557506 Du kanske kan flytta små björkar dit.

Avatar Fallback

Re: Plantera för att undvika älgskador

Avslutat-02  
#557507 Ja, eller så låter ja det vara, ja vet inte om ja vill lägga alltför mycket tid på det hygget.

Skulle helst vilja slippa det där hygget helt, efter olyckan som var där....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).