Motorsåg och handhållet

Husqvarna 353

26 inlägg 7711 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

Avslutat-02  
#557374
Björn T skrev:Hej. För att höja tändningen behöver man en gradskiva att montera på svänghjulet. Man ställer kolven i toppläge och gradskivan på noll och ritar ett streck på sågkropp och svänghjul mitt för varandra då har man hittat nollläge att utgå ifrån.

Sedan backar man svänghjul och skiva ca 26 grader och gör ett nytt streck på svänghjulet och då har man 26 grader förtändning att utgå ifrån. Alla motorsågar som jag har grejat med går som bäst mellan 22-26 grader förtändning, det blir inte mer hk men sågen blir rappare och segdrar bättre vid hårdbelastning, sackar inte så lätt.

För att sedan få förtändningen till att stämma med strecket på 26 grader får man ta loss svänghjulet och fila upp kilspåret så att det passar med det nya strecket och sedan dra åt rejält i det nya läget med loctite på svänghjulet. Sist jag köpte ett svänghjul på eBay fanns det inget kilspår då fick jag göra på detta sättet. Är man sedan riktigt noga kan man göra streck för varje grad och provsåga och kan även kolla med en tändinställningslampa. Då behövs det ett batteri som driver lampan och att du startar sågen på tomgång och tar bort startkåpan sågen går och kollar med lampan hur den tänder iförhållande till strecken. Bifogar en fil på tändinställningslampan.



Hej Björn

Detta var svaret jag väntade på, men går det inte att slipa upp ett nytt spår i svänghjulet istället för loctite och dra så förbaskat?

Kul svar 🤗

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Björn T  
#557376 Blir lite svårt när det oftast inte behöver flyttas så långt. Höjde min 362a 6 grader och det blev ungefär halva kilens bredd. Men på svänghjulet på eBay som saknade spår kommer jag göra ett när allt är utprovat och testkört.mvh Björn

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

totte  
#557395 Då är det väl enklare att ta bort kilen bara. Det är ändå inte kilen som skall hålla svänghjulet på plats. Om hjulet inte sitter tillräckligt utan kil så skulle det ganska snart knäcka kilen. Det är konan, exaktheten och renheten i konytorna och dragningen som skall hålla svänghjulet i läge. Kilen är en styrning för att få hjulet korrekt inriktat vid montering.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557403 Sätt gradsnivan på kopplingssidan. Mycket enklare. Sen har man tändkurva och förställning med o tänka på.
På de med flytande förställning eller aktiv tänkurva hur man vill se det gör det ingen skillnad o flytta svänghjul eller tändnings modul eftersom den anpassar sig.

Att flytta tändningen närmatre ödp gör ofta att det minskar varvtals spannet på effekt.
Det har fördelar o nackdelar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Björn T  
#557419
totte skrev:Då är det väl enklare att ta bort kilen bara. Det är ändå inte kilen som skall hålla svänghjulet på plats. Om hjulet inte sitter tillräckligt utan kil så skulle det ganska snart knäcka kilen. Det är konan, exaktheten och renheten i konytorna och dragningen som skall hålla svänghjulet i läge. Kilen är en styrning för att få hjulet korrekt inriktat vid montering.

Du har rätt att det är konan som nyper. Men om man filar upp spåret eller ned kilen så att man har rätt tändning när svänghjulet ligger emot kilen på höger sida så är det lätt att hitta rätt läge om man behöver plocka bort svänghjulet

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Björn T  
#557425 På de med flytande förställning eller aktiv tänkurva hur man vill se det gör det ingen skillnad o flytta svänghjul eller tändnings modul eftersom den anpassar sig.

Ok. Då kan väl du svara på varför det över huvud taget sitter en kil som markerar hur svänghjulet ska sitta? Om nu tändmodulen anpassar sig så skulle det ju kunna sitta hur som helst.

Rätt svar är följande. Flyttar man svänghjulet tex 6 grader, och du har en spole med aktiv tändkurva så ändrar sig inte själva kurvan men du får antingen 6 grader tidigare eller senare beroende vilket håll du flyttar på tomgång. Sedan när du gasar så är hela kurvan 6 grader tidigare eller senare. Om du tittar på klippet med tändinställningslampan så ser du hur det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Sågomanen  
#557438 Min 353G bytte jag ljuddämpare på från en med ”katalysator” till en vanlig, gammal, utan nät i utblåset och det blev stor skillnad. Mer varv och ändå bra stark. En enkel och billig trimning. Till salu på Blocket.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

Avslutat-02  
#557439
Sågomanen skrev:Min 353G bytte jag ljuddämpare på från en med ”katalysator” till en vanlig, gammal, utan nät i utblåset och det blev stor skillnad. Mer varv och ändå bra stark. En enkel och billig trimning. Till salu på Blocket.



Det tar en hel del kraft från sågen med en katt, titta bara på en gammal 242 utan och med... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

totte  
#557449
Björn T skrev:
totte skrev:Då är det väl enklare att ta bort kilen bara. Det är ändå inte kilen som skall hålla svänghjulet på plats. Om hjulet inte sitter tillräckligt utan kil så skulle det ganska snart knäcka kilen. Det är konan, exaktheten och renheten i konytorna och dragningen som skall hålla svänghjulet i läge. Kilen är en styrning för att få hjulet korrekt inriktat vid montering.

Du har rätt att det är konan som nyper. Men om man filar upp spåret eller ned kilen så att man har rätt tändning när svänghjulet ligger emot kilen på höger sida så är det lätt att hitta rätt läge om man behöver plocka bort svänghjulet


Förvisso sant.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557454
Mange skrev:Sätt gradsnivan på kopplingssidan. Mycket enklare. Sen har man tändkurva och förställning med o tänka på.
På de med flytande förställning eller aktiv tänkurva hur man vill se det gör det ingen skillnad o flytta svänghjul eller tändnings modul eftersom den anpassar sig.

Att flytta tändningen närmare ödp gör ofta att det minskar varvtals spannet på effekt.
Det har fördelar o nackdelar.

när man flyttar tändningen närmare ödp så ger en tvåsmokare mera effekt inom vissa gränser det är bättre att slå på tändningen en eller två grader än att sänka tändningen att sänka den gör att motorn går kallare och blir snällare.
Sen är det bättre att hitta var motorn har sin förtändning den har det inte vid ödp.Det går att flytta spolen med

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557533 Ja det är lite o mixtra med.
Bäst har för mig varit o prova mig fram.
Mäta, flytta, testa, mäta igen och repetera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).