Björn T skrev:Hej. För att höja tändningen behöver man en gradskiva att montera på svänghjulet. Man ställer kolven i toppläge och gradskivan på noll och ritar ett streck på sågkropp och svänghjul mitt för varandra då har man hittat nollläge att utgå ifrån.
Sedan backar man svänghjul och skiva ca 26 grader och gör ett nytt streck på svänghjulet och då har man 26 grader förtändning att utgå ifrån. Alla motorsågar som jag har grejat med går som bäst mellan 22-26 grader förtändning, det blir inte mer hk men sågen blir rappare och segdrar bättre vid hårdbelastning, sackar inte så lätt.
För att sedan få förtändningen till att stämma med strecket på 26 grader får man ta loss svänghjulet och fila upp kilspåret så att det passar med det nya strecket och sedan dra åt rejält i det nya läget med loctite på svänghjulet. Sist jag köpte ett svänghjul på eBay fanns det inget kilspår då fick jag göra på detta sättet. Är man sedan riktigt noga kan man göra streck för varje grad och provsåga och kan även kolla med en tändinställningslampa. Då behövs det ett batteri som driver lampan och att du startar sågen på tomgång och tar bort startkåpan sågen går och kollar med lampan hur den tänder iförhållande till strecken. Bifogar en fil på tändinställningslampan.
Hej Björn
Detta var svaret jag väntade på, men går det inte att slipa upp ett nytt spår i svänghjulet istället för loctite och dra så förbaskat?
Kul svar 🤗